Tror det er Kapital som har tatt feil og ikke visst at det er forskjell mellom det å være utdannet lege og det å ha medisinsk doktorgrad (PhD, dr.med). Dette har ikke blitt rettet på i intervjuet.
Jeg tror ikke hun i Hadean operer med «falsk flagg» ved å mene at hun har doktorgrad. En doktorgrad forøvrig er ikke nødvendigvis et stempel på at du er noe bedre (eller dårligere) egnet til å jobbe i biotek.
Norsk bio trenger er økosystem bestående av proliferative gründere og tidligfase spesialistinvestorer som forstår bransjen inkl dets risiko. I tillegg trenger man gode støtteordninger fra staten.
Jeg tror et godt kjennemerke for gode tidligfaseinvestorer er at de har track record: dvs at de selv har jobbet i biotek, vært på gulvet og skapt verdier og/eller at de har vært aktive eiere og kan vise til gode exits. Internasjonalt, ser man på de beste tidligfaseinvestorene er de gründervennlige og satser like mye på menneskene bak forskningen som forskningen.
Norge mangler slik kompetanse på investorsiden, og dette er hva RHL/Bruland nå opplever og setter ord på. Det er veldig synd at det skal være slik, Norge er litt upløyd mark så det koster veldig lite for investorer å bli godt likt i det lille miljøet. Det samme gjelder det motsatte, oppfører man seg lite vennlig ovenfor gründere mister man mye goodwill. Ryktet sprer seg.
OncoInvent er i en spesiell situasjon hvor det er vi retails som (kan) avgjør hvordan utfallet blir. Jeg er ikke i tvil på at selskapet tenger sine erfarne gründere som har masse selvlært kunnskap fra sine tidligere selskap. Det fremstår også dessverre som at det er gjort endel feiltrinn allerede av investorene/Fraksjonen som har vært uheldig for verdiskapningen.
Bruk din stemme basert på hva du mener er riktig.