Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Oncoinvent - Tredje selskap ut fra Roy Larsen og Øyvind Bruland

Tror det er Kapital som har tatt feil og ikke visst at det er forskjell mellom det å være utdannet lege og det å ha medisinsk doktorgrad (PhD, dr.med). Dette har ikke blitt rettet på i intervjuet.

Jeg tror ikke hun i Hadean operer med «falsk flagg» ved å mene at hun har doktorgrad. En doktorgrad forøvrig er ikke nødvendigvis et stempel på at du er noe bedre (eller dårligere) egnet til å jobbe i biotek.

Norsk bio trenger er økosystem bestående av proliferative gründere og tidligfase spesialistinvestorer som forstår bransjen inkl dets risiko. I tillegg trenger man gode støtteordninger fra staten.

Jeg tror et godt kjennemerke for gode tidligfaseinvestorer er at de har track record: dvs at de selv har jobbet i biotek, vært på gulvet og skapt verdier og/eller at de har vært aktive eiere og kan vise til gode exits. Internasjonalt, ser man på de beste tidligfaseinvestorene er de gründervennlige og satser like mye på menneskene bak forskningen som forskningen.

Norge mangler slik kompetanse på investorsiden, og dette er hva RHL/Bruland nå opplever og setter ord på. Det er veldig synd at det skal være slik, Norge er litt upløyd mark så det koster veldig lite for investorer å bli godt likt i det lille miljøet. Det samme gjelder det motsatte, oppfører man seg lite vennlig ovenfor gründere mister man mye goodwill. Ryktet sprer seg.

OncoInvent er i en spesiell situasjon hvor det er vi retails som (kan) avgjør hvordan utfallet blir. Jeg er ikke i tvil på at selskapet tenger sine erfarne gründere som har masse selvlært kunnskap fra sine tidligere selskap. Det fremstår også dessverre som at det er gjort endel feiltrinn allerede av investorene/Fraksjonen som har vært uheldig for verdiskapningen.

Bruk din stemme basert på hva du mener er riktig.

9 Likes

Nok et interessant innlegg fra mlande, kopierer fra Hegnar Forum:

2 Likes

Få gjerne mlande over til TI, vi trenger flere her som er opptatte av OncoInvent

2 Likes

@mlande

1 Like

Når det gjelder den omstridte doktorgraden til Ingrid Teigland Akay, så er det jo rart at hun etter tre dager ennå ikke har tilbakevist antydningene til Øyvind Bruland. For dette stiller henne i et såpass underlig lys at en skulle tro hun var raskt ute med dokumentasjon om den fantes. Eventuelt påpekte at dette var en glipp fra journalistens side.

1 Like

Kapital, Finansavisen og DN skriver det vil er min erfaring og har ofte lovet at de skal sende ting til gjennomlesning og enten hopper over det etterpå eller lar være å korrigere.
Her er “CV’en” fra Hadean’s egen hjemmeside.
image

Synes ellers hele denne “debatten” svært beklagelig og den kan potensielt gjøre markedet for egenkapital til biotek enda vanskeligere enn den allerede er.

NB Har ikke aksjer eller bindinger til noen av disse partene.

1 Like

Dette poenget om doktorgrad eller ikke er en avsporing og betyr ikke noe for diskusjonen i oncoinvent. Ikke noe vits i å henge seg opp i det. Det som betyr noe er hva slags kurs selskapet skal ta videre.

Igjen, vi trenger gode kompetente investorer i Norge kombinert med flinke gründere. Hadean er i praksis den eneste kompetente investoren vi har i Norge på bio og som attpåtil har en god pott med penger. Dermed veldig trist å se at Hadean og erfarne/profilerte gründere ikke klarer å samarbeide.

1 Like

Enig i at diskusjon rundt doktorgraden er en avsporing , Roc. Og i lys av CV-en fra Hadeans hjemmeside som Boms la ut ser det vel uansett ut til å være en glipp fra journalistens side.

2 Likes

Et viktig aspekt med OncoInvent, er at selskapet dessverre prises som et høyrisiko biotek selskap uten å være det. Radspherin inneholder ingen organiske molekyler. Biotek bransjen er nede for telling fordi mange av de avanserte organiske molekylene som skulle blokkere eller koble seg til komplisert cellesignaliseringsveier feilet eller hadde kortvarig effekt. OncoInvent er et rent farmasiselskap med krittkuler og radium. Teknologien er vesentlig mer forutsigbart. Hvis markedet slutter å vurdere OncoInvent som et biotek selskap, kan det skje mye med kursen.

3 Likes

Ser fra hjemmesiden til Hadean ser man at endel av pengene de har kommer fra statseide insitusjoner som Argentum, Investinor og pensjonsfond. En skulle jo tro at forvaltning av offentlige penger kom med noen etiske føringer i forhold til good corporate governance, men ser jo ikke slik ut i praksis dessverre. Synd, dette er tross alt dine og mine skattepenger. The little man gets screwed no matter what.

1 Like

Hei. Går det an å løfte fram spørreundersøkelsen din? Så får man en «valgdagsmåling»? Dette oppleves som en maktkamp som engasjerer mange.

1 Like

Tenker du at vi kjører en ny nå som vi har fått endel brev og mer innsikt? Eller at jeg bare kopierer den vi har kjørt så den kommer frem litt bedre? Begge deler funker fint :grinning:

1 Like

Det har jo fremkommet en del nye momenter siden du la ut. Kanskje en ny versjon, spør du meg?

Du bestemmer.

Yes, jeg lager en ny, har faktisk tenkt på tanken selv så din kommentar passer fint!

1 Like

Baser på all ny informasjon delt av “investorfraksjonen” og styreleder/gründerne, hvordan tenker du å stemme på førstkommende EGF (hvis du har aksjer) eller hvem stemmer du (hvis du ikke har aksjer):

• Har aksjer - mine stemmer går til “investorfraksjonen”
  • Har aksjer - mine stemmer går til gründerne
  • Har ikke aksjer - støtter “investorfraksjonen”
  • Har ikke aksjer - støtter “gründerne”
  • Har aksjer, men kommer ikke til å stemme

0 stemmegivere

2 Likes

My bad, jeg skulle rette opp en skrivefeil og det medførte at alle stemmer gitt ble nullet ut. Flott hvis de som har allerede stemt kan gjøre dette på nytt.

Snart weekend!

2 Likes
3 Likes

«Rent finansielt ser det lyst ut…»
Ikke verst det i den markedssituasjon vi har i bransjen.

1 Like
1 Like

Leser fra MedWatch artikkelen at det er omtrent 400 små og mellomstore aksjonærer i OncoInvent. Det er stemmene til disse som i praksis avgjør hvilken retningen selskapet skal ta videre.

Er OncoInvent klar til å bli driftet primært av investorer og deres folk eller trenger selskapet dets gründere fremdeles. Kan minne litt om Algeta (primært ledet av gründere og norske) vs Nanovector (ledet av utenlandsk «profesjonelt» management og styre), dog ikke nødvendigvis at det blir samme skjebne på OncoInvent uansett utfall av styre.

Håper så mange som mulig bruker sin stemme, kommer trolig til å bli tight valg. Hver stemme er av betydning.

3 Likes