kommer sikkert nyheter etter stengetid
kanskje de mistenknte at noen satt på innside info ?
kommer sikkert nyheter etter stengetid
kanskje de mistenknte at noen satt på innside info ?
En ting er ihvertfall nå sikkert, dette kan umulig bare være noen rykter som er feil, da hadde de ikke hatt en så lang pause fra børs (halve dagen). Blir en spennende mandag / tirsdag. Tror jeg må sette meg litt ned i hvilke muligheter jeg eventuelt har med de warrants jeg har kjøpt i løpet av helgen.
Den meldingen der… får meg til å … hoppe litt
Noen her inne som er godt kjent med warrants?
Jeg spiller gjerne med åpne kort her, i håp om å få de beste tips som er fra dere:
Har altså kjøpt 20 000 stk warrants i OPERA Warrant DNM ISIN NO0010750185 (OPERAW16D50DNM) til en pris av 0,52. Innløsningskurs på denne warrant er 50 og dato for bortfall er 15 April 2016!
Hva skjer om kursen på Opera aksjen går opp til f.eks 60kr pr aksje? Bør jeg selge warrants eller vente til eventuelt dagen den går ut slik at jeg da får Opera aksjer til en eventuelt lavere pris?
Kan nevnes at warrant prisen endte på 0,65 når de pauset aksjen. En del prosent i avkastning allerede da!
Ser at hvis man fulgte med på hegnar og stolte på kilden/sjekket selv hadde man noen minutter å handle opera på før den ble pauset
Det du sitter med er 20000 warrants som gir utslag hvis kursen er over 50 ved innløsning.
De har et 1:10 forhold, som betyr at du sitter eksponert med 2000 Opera aksjer over kurs 55,2. (Strike er 50 + 5,2 som du har betalt).
Reelt sett så skal warranten gå opp med 1 krone for hver 10 kroner aksjen går, det betyr også at det er mye større giring rundt 50-60 enn feks. 70-80 (0-1 kroner verdi mot 2-3 kroner).
Som alltid så er poenget å selge ut på topp, men warrantene har også priset inn en usikkerhet som gjør at du får en bedre pris jo lenger det er til utløpsdato. Det betyr at du får bedre betalt for å selge om Opera står i 70 på mandag, enn å vente til 14 dager før utløpsdato gitt at kursen også da er 70.
Sluttoppgjøret bestemmes utfra et gjennomsnitt av sluttkursene 14 dager før utløpsdatoen. Velger man å gå for den løsningen får man som sagt ikke betalt for “usikkerhetsrisikoen” som nevnt over.
Starter Opera på 60 så vil jeg forvente 1,5+ for warranten.
Takker så mye @AllsangHosSvensken for et godt og utfyllende svar. Kan ikke helt begripe at jeg har turt å ta en så stor risiko med å gå inn i denne warranten, men nå kan det se ut til at det faktisk får et positivt utfall. Jeg har vært inne i slike verdipapirer før, men i andre selskaper og med langt mindre beløp. Burde jo egentlig ha lest meg nøye opp om hva slike papirer innebærer før jeg investerer, men noen ganger liker jeg å ta litt sjanser.
Blir en veldig spennende mandag eller tirsdag, når Opera gir ut denne børsmeldingen alle venter på. Leser i Aftenposten at Opera-gründer Jon von Tetzchner sier de har prøvd å selge selskapet i lengre tid, og at han er overrasket over at det enda ikke har skjedd. Både Google, Microsoft og Facebook har vært interessert i selskapet tidligere.
Hvis det viser seg nå at dette kinesiske selskapet kjøper opp hele Opera, hvilken kurs vil toppledelsen i Opera se seg til takke med. Ser at det florerer i synspunkter rundt dette, spesielt på Hegnar forumet. De fleste tipper en kurs på mellom 60-80, noe jeg selv ser litt skeptisk på. Må ikke glemme virkeligheten her. Opera aksjen har ikke sunket så mye som den har grunnet oljeprisen. Den har falt så mye grunnet dårlige tall siste kvartalsrapport. Hvorfor skal et selskap ønske å kjøpe opp Opera til en kurs langt høyere enn dagens? Hva er egentlig Opera verdt og hva er en verdig kurs for dette selskapet?
Oppkjøp til under 100 nok vil være veldig skuffende. Det er morsomt for dere aksjonærer hvis et bud går igjennom, men veldig synd for Norge.
Det er aksjonærene som velger om de takker ja til budet, ikke ledelsen.
Jeg har ikke fulgt med så nøye, men det kan jo være at bare deler av selskapet blir kjøpt opp. Det tror jeg kunne vært en grei løsning.
Synes nesten litt synd på de som er short
Jeg tror også bare deler av selskapet blir solgt, dersom det blir salg. De aller fleste virksomhetene deres er skilt ut i separate datterselskaper, med nettleser- og TV-virksomhetene nå til sist.
Om det blir bud på hele, takker jeg nei til alt under 120,- (og således sikkert blir tvangsinnløst under 100 )
Personlig eier jeg ikke et fnugg av skadefryd, men det er noen jeg har mere sympati for enn andre når “ulykka først er ute”. Shortere er ikke en av de
Ingen melding foreløpig. Kan vel tyde på at det vil komme noe imorgen, som var planen fra starten av. Når var Opera stengt fra børsen i nesten 2 dager uten et pip?
bunper denne
tviler fortsatt på at OPERA blir solgt til kinesernes Norton 360
Nå har det gått tre dager, men det norske nettleser- og annonseselskapet nekter fortsatt å si noe.
Investeringsdirektør i Opera Software Petter Lade tar ikke telefonen når digi.no ringer mandag morgen. Det gjør derimot kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl.
– Markedet venter på en melding fra dere. Når kommer den?
– Det kan jeg ikke si. Ingen kommentar til alle spørsmål, sier Greve-Isdahl.
Kilde: http://www.digi.no/resultaterfinans/2016/02/08/er-dette-virkelig-kina-selskapet-som-vil-kjope-opera
Q4 2015 utsatt til Onsdag 10. feb.
http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=394429
Tydeligvis ingen enkel prosess/forhandling de er i nå?
Kjipt at de utsetter igjen. Får håpe det er noen godsaker, og et godt bud de kommer med. Noe må det være siden handelen har vært suspendert siden fredag
Fant denne på HO:http://techcrunch.com/2016/02/08/opera-postpones-earnings-release-as-takeover-rumors-swirl/
Who this buyer is, though, remains a bit of a mystery. Qihoo 360 is definitely an option. We have also heard some rumors that AOL (the parent company of TechCrunch) may be interested in acquiring the company.
Ja, da får vi bare vente en dag til før vi får noen oppklaring rundt suspenderingen som nå er på børsdag nummer 3. Kanskje like greit så børsen får ristet av seg skikkelig før Opera kommer “live” igjen.