Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Opera (OPERA)

Ny melding (12:44):

OPERA:LANSERER APPS CLUB GLOBALT
Oslo (TDN Finans):Opera Software lanserer Opera Apps Club globalt, opplyser selskapet tirsdag. Opera viser til Indias tredje største mobiloperatør, Idea, er med som første partner i Asia. Opera Apps Club er en alternativ modell for apper basert på et ubegrenset last ned så mye du vil-abonnement der kundene faktureres gjennom mobiloperatørene.

Dårlig gjort å komme med en kursdrivende melding samtidig som aksjen er suspendert?

3 Likes

Slike meldinger har vist seg å kun ha en kortsiktig kursdrivende effekt, så det spørs om fordelene ved å ikke ha blitt tradet på børsen på mandag oppveier ulempene. Men spennende konsept de prøver ut her, det er vel en videreføring fra det som er utprøvd i blant annet Brazil med suksess.

Så lenge meldingen ikke kommer som børsmelding, så påvirker det ikke stort i Opera. De har kommet med mange godsaker det siste året, men det har ikke sett ut til å påvirke noe.

Kan noen forklare meg hvilke begrunnelse man egentlig har for å suspendere en aksje fra Oslo Børs i 3 dager? De gjorde det rett etter at det kom noen uoffisielle rykter om oppkjøp av Opera, så pauset de handelen og det bare etter 5-6% oppgang. Det har da gått lengre tid før de har pauset andre aksjer? Jeg har sett aksjer som har steget over 40% før de har blitt suspendert. Er det Opera som selv har suspendert aksjen? Det kan umulig være Oslo Børs som først tro foten ned? Hva er de redde for?

Hvis Oslo Børs har mottatt tips om at sensitiv informasjon er kommet på avveie, så kan de nok suspendere aksjen.

1 Like

Er nok ledelsen som har satt foten ned. Den nye informasjonen på fredag kom tydeligvis uventet på, og da gjør ledelsen det de kan for å tilstrebe lik informasjon i markedet.

Den vanlige måten å løse dette på å er å børsmelde at man har en seriøs interessent (og la kursen fly), men det har egentlig Opera allerede børsmeldt gjennom strategic review. Da måtte de børsmeldt noe enda mer spesifikt, noe som ikke passer seg når det er såpass mye usikkerhet rundt interessenten og prising.

Beste forklaringen jeg har sett er at Opera hadde så og si hadde en done deal i boks med en av delene fra fisjonen. Så dukket det opp en ny aktør, muligens interessert i hele selskapet, i tolvte time.

Det å utsette kvartalsresultater kvelden før skal sitte veldig langt inne. Håper det er due diligence som var årsaken og at vi får et bud i morgen.

2 Likes

Kjipt hvis det blir bud på hele selskapet, nytt hovedkontor i Kina?

1 Like

Jeg legger inn et lite veddemål om at HVIS Opera blir solgt, så blir de solgt til kurs 75.

1 Like

Jeg tror også på 75, men håper på 100, og drømmer om 150

1 Like

67,5

Budet er på 71, litt skuffet, men ok.
Reference is made to the announcement today concerning the recommended voluntary
offer (the “Offer”) for all shares of Opera Software ASA (the “Company”) of NOK
71 per share, to be made by Golden Brick Silk Road (Shenzhen) Equity Investment
Fund II LLP.

As follows from the announcement, all board members holding shares in the
Company and certain management members have, on certain terms and conditions,
undertaken to pre-accept the Offer. This includes

Chairman of the Board Sverre Munck, 25 000 shares

Board Member Marianne Heien Blystad, 100 000 shares

Board Member Audun Wickstrand Iversen, 25 000 shares

Board member (employee representative) Malin Rundberg, 2 000 shares

Board member (employee representative) Erik Möller, 812 shares

Board member (employee representative) Christian Uribe, 248 shares

CEO Lars Boilesen, 23 735 shares

CFO Erik C. Harrell, 103 489 shares

CCO Andreas Thome, 12 339 shares

Upon and subject to completion of the Offer, the directors and officers will not
hold any shares in the Company. Christian Uribe holds 25,000 options in the
Company. Lars Boilesen holds 168,000 employee restricted share units (RSUs) and
300 000 options in the Company. Erik C. Harrell holds 35,000 RSUs and 612,500
options in the Company. Andreas Thome holds 35,000 RSUs and 520,000 options in
the Company.

The information herein is subject to disclosure requirements pursuant to section
5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.

Petter Lade, Investor Relations

Tel: +47 2369 2400

About Opera Software ASA

Opera enables more than 350 million internet consumers worldwide to connect with
the content and services that matter most to them. Opera also helps publishers
monetize their content through advertising and advertisers reach the audiences
that build value for their businesses, capitalizing on a global consumer
audience reach that exceeds 1 billion.

3 Likes

Veldig skuffende. Synes å huske at innsidere solgte oppe rundt 100nok.

Har folketrygdfondet over 10%? De kanskje kan sette ned foten.

2 Likes

Grattis med bud, synes dog det virker noe lavt.

2 Likes

Nope, 7,22 % :frowning:
Pr 08.02-2016

Edit: Men klart. De sammmen med flere små kan jo klare å sette en stopper, men spørs jo om det er smart. Guidinga for 2016 var skuffende synes jeg.

1 Like

Det er smart for Norge som trenger mer av denne type selskaper. Folketrygdfondet kan jo se på flere parametre enn kortsiktig gevinst.

Hvis det først skulle selges er det veldig klønete timing. Kursen er gruset på grunn av et svakt Russland.

4 Likes

Det er jeg helt enig i! Tenkte mere på de små i forhold til ren gevinst i kroner og øre i nær fremtid.

1 Like

Jeg mistenker at Folketrygdfondet har lånt ut en del aksjer til shorting. Hadde vært bra om noen fikk presset prisen opp. Jeg synes det er synd at Opera blir solgt til Kina

Edit: Jeg avventer litt med å akseptere budet. Får se hva andre gjør. Det er mange som har høyt snitt.

1 Like

I am happy :smiley: Flaks med min inngang i kjøpswarranten ja!

6 Likes

Budet er jo bra i forhold til nåværende kurs, men skjønner mange er skuffet som var vant til å se kurser rundt 100 en periode…

Men enig, egentlig j… trist at Opera går til ki eserne!

1 Like

Buu

Folketrygdfondet har den 9. februar 2016
forhåndsakseptert bud fra Golden Brick Silk Road Equity Investment Fund II LLP på 15.021.422 aksjer i Opera Software ASA. Forhåndsaksepten omfatter alle Folketrygdfondets aksjer i selskapet

Men jeg gleder meg over dere som har aksjer også da :slight_smile: gratulerer

3 Likes