Oppretter et emne for den danske fornybare giganten Ørsted. Selskapet har falt 74% på 3 år.
De fleste som ønsker fradrag på skatten har nok solgt seg ut nå, kan bety en rekyl opp på kortsikt. På lengre sikt har konsensus i ESG-sektoren åpenbart snudd og det er enighet om at ytterligere investeringer må til (USA, Kina, UK, Canada). Jeg tror vi kommer til å få en boom hos solide ESG-selskaper utover våren og sommeren 24.
Er økte investeringer bra for selskap som Ørsted?
Blir det ikke da knapphet på materialer, service-tjenester osv? Altså økte kostnader?
Økte investeringer = økte subsidier, mer penger til bygging av feks vindmølleparker
De vil jo ikke sette i gang prosjekter som ikke er lønnsomme, ref elektrolyseanlegget i Tyskland.
De høye kostnadene på materialer har vel bare bevist at selskaper som Ørsted må operere med høyere marginer. Blir spennende med ny finansdirektør.
11% siste uken
Noen som har tatt et lodd her nå? På den ene siden tenker jeg at det er en solid business i bunn og at det er en grunn til at hele emisjonen er garantert. Inngang nå er billig, pluss at man nok får en rabatt på emisjonsaksjene. På den andre siden har de to uferdige havvindparker i USA (35% og 80% ferdig).
Noen som vet om det er noen utfordringer med tegning av emisjonsaksjer i Danmark?
Edit:
Det skrives konsekvent om massiv utvanning som følge av emisjonen. Så vidt jeg har fått med meg er det fortrinnsrettsemisjon. Er det noe jeg har misforstått? Man blir vel ikke vannet ut om man tegner seg for sin andel?
Vestas stiger voldsomt i dag på grunn av bedre enn fryktede vilkår fra USA. Samme med mye annet fornybar i USA (Sunrun etc.) Ørsted holdes vel nede av uklarheter rundt emisjonen.
Tangering av kursen før valget i USA faktisk
Et helt useriøst land. Like investerbart som Kina.
Gangstervelde
eller jeg får mer Russland-vibber. De fikk alle nødvendige tillatelser på statlig og regionalt nivå i 2023, inkludert det samme Bureau of Ocean Energy Management som nå intervenerer. De har allerede inngått 20-årig avtale om kraftleveranse. Hvis ikke Ørsted har en god sak i rettssystemet her da er USA blitt et mafiavelde som i Russland.
“Revolution Wind is fully permitted, having secured all required federal and state permits including its Construction and Operations Plan approval letter on 17 November 2023 following reviews that began more than nine years ago. Revolution Wind has 20-year power purchase agreements to deliver 400 MW of electricity to Rhode Island and 304 MW to Connecticut, enough to power over 350,000 homes across both states to meet their growing energy demand. As a reference, South Fork Wind, which is adjacent to Revolution Wind and uses the same turbine technology, delivered reliable energy to New York at a capacity factor of 53% for the first half of 2025, on par with the state’s baseload power sources.”
Jeg tenkte også på gårsdagens ran av Intel-aksjonærer. «The best of both worlds», både Kina og Russland.
Man kan jo nesten lure på om det er tilfeldig at dette er et dansk selskap, der den danske staten er involvert. Gi oss Grønland så ordner dette sikkerhetsproblemet seg …
Sikkert ikke tilfeldig at det går på danskene løs, men om det er nok til å “få” Grønland har jeg ingen tro på
Ser tre scenarier
ABG Sundal Collier-analytiker Daniel Vårdal Haugland skriver i et notat at han ser tre scenarier for det stansede prosjektet.
Best case er at stoppordren trekkes tilbake innen kort tid, og prosjektet kan ferdigstilles med kun moderate forsinkelser. Likevel vil kostnadsnivået stige. Equinor erfarte ved Empire Wind at et stopp kostet rundt 1–1,5 milliarder kroner for én måneds stillstand.
Dersom Ørsted tar saken til retten, kan prosessen trekke ut i tid og føre til behov for reforhandlinger av kontrakter. Dette vil bety høyere investeringer, betydelige forsinkelser i planlagt produksjon og dermed svekket inntjening. Nedjustert guiding for 2027 er dermed berettiget.
I verste fall blir prosjektet permanent stanset, til tross for at hoveddelen av investeringene allerede er gjort. Nedskrivninger på rundt 8 milliarder danske kroner, samtidig som mesteparten av de resterende kontraktsfestede utgiftene fortsatt må betales. I så fall vil Ørsteds gjeldsprofil forverres, og emisjonen kan bli enda større enn varslede 60 milliardene danske
E24: Mandag 25. august er det duket for et nytt, stort fall.
2 - Du tror det havner i retten og vil dra ut i tid?
Riktig, bare en spontan gjetning. I beste fall en forhandling om kompensasjon hvor de blir enige.