Dårlig stemning i vindmarkedet. Varig trend, og best å holde seg unna, eller kjøpsmulighet til når den oransje mannen har fått “dealen” han er på utkikk etter?
Veldig spesielt case dette da. Vestas har god ordrebok. Utviklere av vindparker som f.eks. Bonheur leverer gode overskudd og utbytter.
Mcap 75 mDKK nå. De skal snart hente 60 mDKK. Vil siste USA-hendelser koste enda mer enn det som ligger i estimatene, dersom de ender i scenarie 2 eller 3? Jeg ville avventet.
Andre vindselskaper har andre egenskaper, som nevnes over. Se eks. Siemens Energy som måtte løse problemene med Gamsea og turbiner med feil. Har gått fra 7 til over 100 på under to år.
Hva er konsekvensen av å trekke seg fra Sunrise Wind som er 30% ferdig? Å legge ytterligere 40mrd DKK i potten der er galskap.
Den 8. januar 2021 stod Ørsted-aksjen i 1351 DKK, nå står den i 178 DKK.
Equinor betalt 398 DKK, og har vel 10%, blir interessant å se om de blir med i emisjonen.
Goldman svarer meg:
Kan halvere emisjonen, men truer ikke selskapet.
Må de ta tap om de gjør det? (Trekker seg)
Erstatning til leverandører og entreprenører som har inngått kontrakt. Samt har de solgt kraften og jeg er sikker på at kundene finner en advokat eller 100 som vil gå etter dette også
Men det er godt mulig øk. risiko er mye mindre enn å prøve å stå imot Det er fortsatt store planer for havvind i Europa inkl UK så kanskje greit å holde seg der
Ja, det blir jo enorme tap. Men alternativet er å risikere 45-50mrd DKK fra emisjonen.
@Do2Do det er jo stadig utviklere som kansellerer prosjekter der kraften er solgt i 20-25 år. Konsekvensene er sikkert avtalt. Uansett tror jeg statene her står med Ørsted mot Trump.
Ja, du kan ha rett, at dette er det beste. Men det kan være mer nedside, kursen/panikken/utvaskingen er ikke helt “Siemens Energy til 7 kr aksjen” ennå…
Dette vil koste amerikanerne mer enn det koster Ørsted. Å redusere eksponeringen vår mot USA i Oljefondet må bli en politisk debatt.
https://www.axios.com/2025/08/25/trump-wind-energy-revolution-orsted-new-england
pluss et kanselleringsgebyr på noen milliarder, står det. Virker egentlig som det beste forslaget, det de skisserer her. Mindre EBITDA, men også mindre Capex.
Enda godt det er noen Trumpere som får smake på konsekvensene her også
Det er jo positivt for aksjekursen til Ørsted, dvs hvilke kurs emisjonen vil gå på.
Hvis jeg skal gjette på en emisjonskurs så tror jeg følgende:
Artikkelen skriver at Equinor vil være med på «opptil 6 mrd DKK», og siden det tilsvarer 9,5 mrd NOK, og Equinor brukte 27 mrd NOK på sin 9,8% eierandel i oktober 2024 på kurs 418DKK/aksje så er det logisk at emisjonskursen blir: 9,5/27*418 =147,0741
Jeg la frem tankerekken for ChatGPT, og den gikk i gjennom alle detaljer i emisjon generelt og denne spesielt, og mente at konklusjonen var god, og at den lå inne i intervallet ChatGPT kom frem til på 120 til 150 DKK per aksje.
Det jeg sitter og lurer på mtp hvorvidt dagens kurs er aktuell å gå inn på eller ikke er jo sannsynligheten for en rask god løsning på stoppordren i US noe ala det Equinor fikk (om man kan kall det raskt og godt da)
Goldman vurderer at de kan gå fra alt i USA og fremdeles ha en verdi rundt dagens nivå og gjøre en mindre emisjon enn de har planlagt.
Den store risikoen jeg ser er at de investerer videre i Sunrise Wind som er 35% ferdig og finansiert 100% EK. Bare gå fra hele dritten. Men få ferdig revolution wind om mulig.