Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ørsted A/S

Kraftig rabatt i varslet Ørsted-emisjon

Det danske fornybarselskapet Ørsted, som Equinor eier 10 prosent av, har satt emisjonskursen i den planlagte emisjonen til 66,6 danske kroner per aksje.

Det tilsvarer en rabatt på hele 66,75 prosent sammenlignet med sluttkursen på børsen i København fredag.

For ti dager siden ble det klart at aksjonærene sa ja til pengeinnhentingen på 100 milliarder kroner.

Emisjonen er sikret gjennom garantier fra den danske staten og et konsortium av internasjonale banker, og skal tilføre Ørsted rundt 60 milliarder danske kroner i ny egenkapital.

Equinor har varslet at de vil opprettholde sin eierandel på 10 prosent, noe som innebærer at de vil bidra med 6 milliarder danske kroner i emisjonen.

For hver eksisterende aksje får aksjonærene 15 tegningsretter, og det kreves 7 tegningsretter for å tegne én ny aksje. Tegningsrettene vil være omsettelige på børsen fra 17. til 30. september, mens selve tegningsperioden varer fra 19. september til 2. oktober.

1 Like

Ooops, jeg bomma ganske kraftig når jeg regna meg frem til 147 kroner aksjen , chat gpt var litt off hen også når den indikerte 120 til 250 kroner.

Men basically er det vel bli med i emisjonen eller ta et saftig tap når utvanningen skjer. Eller bare selg nå på 198 kroner så tar man et tap med en gang.

Må vel være en fortrinnsrettet emisjon, dagens kurs er vel ca 3 ganger emisjonskurs.

Så for 198 kroner, dagens kurs får man vel basically 3 aksjer til 66,6 kroner (the price of the beast).

Da eier man 4 aksjer med kostpris (198 +66,6*3)/4 =99,45, eller en dansk hundrelapp.

Kursen bør ende i dag på 199,80 siden det er samme som 66,6* 3, or?

Tar tilbake det jeg sa om 3 gangeren, for det er litt fiksere enn det:

«For hver eksisterende aksje man har så får man 15 tegningsretter, og man må ha 7 tegningsretter for å kjøpe en ny aksje»

WTF , hvordan klarer man å komme frem til akkurat det??

3 Likes

Ble himla komplisert for en stakkar ingeniør den der

1 Like

grovt sette kan du si at du kan tegne to nye aksjer for hver aksje du eier

Jepp, en ingeniør ønsker at matematikken skal være vakker, ikke fiks.

2 Likes

2+2?

Så 200 kroner for en aksje nå og så kjøper man 2 aksjer til 2/3 hundrelapp, og ender opp med 10/3 hundrelapp totalpris for 3 aksjer og kostpris på 11/10 hundrelapp per aksje, og vips så er matematikken vakker og regnestykket forståelig, og ingeniøren er glade.

3 Likes

Det er jo akkurat omvendt, LOL. En ingeniør ønsker bare at matematikken fikser problemet, med mer eller mindre empiriske likninger.

2 Likes

En ingeniør, i motsetning til en økonom.
En matematiker er er ikke involvert i emisjoner i næringslivet, det er økonomer og ingeniører.
Dette er relative størrelser vi snakker her.

Nå er jeg tilfeldigvis begge deler, og du tar fremdeles feil, men nok om det.

2 Likes