Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

OSEBX - Oslo Børs Hoved Aksjeindeks

Er vi her igjen nå?

bilde

Har du sett noe på hvor mye man bruker på å betjene gjelden nå kontra 2008 ?

bilde

Det ser rimelig stygt ut.

Finanskrisen:

Pandemien:

Vi får bruke litt av sparepengene!

DOW JONES 2002 (var ikke statistikk så langt tilbake på OSEBX med analyseverktøyet jeg brukte)

Det jeg har sett som har gått igjen i tidligere krakk, er ca en måned betydelig/bratt nedgang fra topp/all time high, etterfulgt av et bear flag som også varer en måneds tid.

Men den første nedgangen er bare et forsvarsel om hva som er i vente. Etter brudd ned fra flagget kommer det virkelige, stygge krakket.

Husk at alle bruker QE, kan dere plotte inn QE i grafen fra 2008?

En av de store forskjellen fra 2002 / 2008 og nå er jo rentenivået. Hva skal investorene gjøre nå hvis de ikke har pengene på børs ?

2 Likes

Med tidligere krakk i mente, kan det forsatt ta et en uke eller to før det bryter ned fra flagget.

Jeg ser jeg var alt for utålmodig sist uke, trodde det skulle bratt ned allerede da. Så strategien nå blir å trade innenfor flaggformasjonen, kanskje til og med ta sjansen på en bull på 666, men med stoploss meeeeeget tett på.

For jeg tror at når det først bryter ut er det 10% stup på én eller to dager ned til første hvileskjær på 605.

Er vel en del støtte på 635, ser jeg nevnt flere steder?

Edit: en annen ting, er rebalansering fra fond en grunn til at man ofte ender opp med slike bear-flag og perioder der ting roer seg ned i “alle” store nedturer?

Sammenligning 2008 og 2020, noen som ser noen likheter? Dobbel topp begge gangene, og nå bearish flaggformasjon.

Det store spørsmålet er bare, hvor langt ned skal vi? 525? 450? 320?
Jeg kan vel si at min strategi er å prøve å time bunnen noenlunde, kanskje er vi der om 6 måneder, kanskje om 12. Men jeg dimensjonerer slik at jeg tåler nedgang til 180 poeng, da jeg mener denne krisen fundamentalt er langt verre enn den vi hadde i 2008. Tre ting er verre denne gangen. Viruset. Oljeprisen. Boligprisene.

Vi merket jo nesten ikke finanskrisen her på berget. Likevel så dere børsen ryke ned 65% på seks til åtte måneder.

Edit: Postet denne i en annen tråd, men bør kanskje inn her.

Savepig: Hvor i terrenget tror du vi er nå, sammenlignet med 2008?

Grafene dine blir litt vanskelige å sammenligne da aksene dine løper lineært fra 160-540 poeng på grafen fra 2008 (237% opp fra bunn til topp) mens grafen fra 2020 løper lineært fra 500-950 dvs kun 90% opp fra bunn til topp, slik at fallet i 2020 ser to til tre ganger større ut enn det egentlig er…

1 Like

Nofun: Håper da man bruker litt mer på å betale ned gjeld nå. Men samtidig er jo det prosentvise låneopptaket mye høyere nå som vi er blitt vant med lave renter. Da jeg tok opp boliglån lå det på 7-8% og vi ble minnet på at på åttitallet var renta 17-18% en periode.

I dag ler vel folk bare av banken om de prøver seg på å hinte om at renta kanskje kan dobles fra 2 til 4% en gang i framtiden, og at man bør ta høyde for det… Lurer på hvor mange i Norge i dag som har tatt høyde for rente på 8% eller 16% og regnet på månedskostnadene?

Høy rente kan jo bli en realitet fremover, ihvertfall ligger alt til rette for at kjerneinflasjonen blir skyhøy neste kvartal. Strømprisene som utgjør en stor del av folks forbruk er jo allerede nær null og kan ikke synke mer, dermed vil inflasjonen ta utgangspunkt i det som nå øker i pris, dvs klær, elektronikk, importert mat, sportsutstyr, bil, egentlig alt som produseres i utlandet. Bensinprisene blir naturligvis lavere, men de synker jo ikke til null.

Ser du ikke det ulogiske i at børsen går opp når US er ned, oljen er ned og alt annet generelt er ned?

Hele verden inkludert Asia var ned i dag:

image

Så ja, man kan si at i og med at småselskapene har falt såpass mye at Equinor, Telenor og Mowi + et par andre vekter såpass mye i indeks nå at de kan dra den opp, selv om resten faller. Men jeg synes det er rart også disse stiger (kanskje med unntak av Telenor siden folk bruker mer mobildata nå enn noen gang).

1 Like

Begge to går ca fire år bak i tid fra der krakket inntraff.

Jeg tenker nok at mye taler for at vi kun er halvveis.
Historien gjentar seg ikke så ofte, men den rimer.

1 Like

Det har bankene regnet på

1 Like

Noen med oppdatert TA av OBX? om USA faller på dårlige arbeidsledighetstall idag, så burde det dra oss med ned?

Mildt sagt kan man si at chartet ikke roper kjøp, på grunn av faren for bear flag.

Man har allerede fått death cross 50 under 200, og er en del andre moving average bearish crossovers som vil følge rett i hælene på det.

Stockpicking heller enn indexkjøp ville jeg sagt.

4 Likes

Muligens noe toppish / tvetydig i det korte bildet. Weekly har derimot masse å gå på.

Daily er også i en meget fin opptrend. Her er hourly:

Olja kan fort danne et bearflag, men har også et gap mellom 39 og 45.

Weekly er til de grader oversolgt… :crazy_face:

Synes indeks og hele situasjonen angående retning er uavklart. La også merke til noe interessant i Weekly. Her er weekly RSI så langt tilbake som chartet mitt går (ca. 2002). Bare 2 ganger tidligere har vi vært så langt nede på weekly:

I mars 2003, og oktober 2008:

Sammenfaller man dette med kursutvikling i indeks ser det slik ut:

Får vi tre av tre? :wink:

5 Likes