Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Otovo - markedsledende på solceller

Ny oppdatering på pris 2022-04-07: kr 245426

La det inn i en graf. Blir spennende å følge med fremover :slight_smile:

2 Likes

Det går mot tidenes dyreste “strømsommer”, det får forhåpentligvis mange flere til å investere i solenergi og andre tiltak:

Gleder meg til neste statusrapport fra Otovo!

Litt spent på bunnlinja til Otovo.

Ser de har økt prisene noe helt sinsykt.

Ca dobblet prisene siden jeg kjøpte mitt anlegg januar 2020.

1 Like

Er det mulig å se hvilke komponenter som bidrar til prisøkningen? Typ innkjøpspris av komponenter eller timepris installasjon, eventuelt marginøkning?

Komponenter skal ha blitt dyrere.

Når jeg handlet så var det Slavepaneler fra kina som rulte. Det ble det slutt på så selve panelene skal ha blitt dyrere.

Jeg mistenker at de har økt marginen.

1 Like

Her er tilbudet fra 2019.

Litt klipp og lim. Men det klarer dere.

Så hvordan hadde regnestykket sett ut idag.

Standardpaneler 10stk

Men mer korrekt å velge premium paneler siden det var det vi valgte sist ( ja de yter endel mer, men det er naturlig utvikling).

Merk at subsidiene er gått ned også. men vi snakker ca dobbling.

3 Likes

Wow. Ja det var endel dyrere, men fint å se at man også genererer noe mer strøm to år senere.

Det er vel fremdeles en tredjeparts elektriker som skal stå for leveranse av både komponenter og installasjon, og Otovos fortjeneste er vel da marginen mot denne elektrikeren hvis jeg forstår det riktig, i alle fall ved direktekjøp. Leasing blir kanskje noe mer komplekst, da det inkluderer finansiering osv.

Mistenker Otovo står for salg av HW og elektrikker får betalt for selve jobben. Garantert fastpris jobb for installasjon fra elektrikkers side.

1 Like

Står ikke noe om dette på verken hjemmesider eller i årsrapporten for 2021 (skummet den igjen nå).

Men det er verdt å merke seg følgende sitat fra 2021-rapporten:

Outlook for 2022
The Group entered 2022 with a pipeline of projects close to the number of projects delivered in the full year of 2021. Amid uncertain times, Otovo has confidence in its ability to scale to new European markets and grow market share in existing markets. Increased subscription share and battery attachment rate are expected to grow profit per customer in every market.

Når jeg fikk mitt anlegg så var det en lokal leverandør som skrudde det opp.

Men paneler og konverter er identisk med det andre otovo kunder hadde.

Siden konverteren prater med Otovo appen og otovo har listet de 4-5-6ulike de bruker på siden. Så er jeg 100% sikker på at all HW kommer fra dem, og at elektrikker gjør fastpris installasjon. ( eneste måte å kunne gi pristilbud til sluttkunde på).

1 Like

Slik jeg har forstått det så byr elektrikerene på jobben med å montere panelene.

https://installer.otovo.com/signup/no/

1 Like

Nice, good find.

Tipper det er fastpriser i en periode du må levere.
Så gjelder den en periode.

Evt så tar otovo risken med at prisene kan gå opp og ned.

Trolig, siden de sier du kan justere. Og gjør det mulig for begge sider å planlegge.

1 Like

Mistenker at de som installerte for meg gjør mer og mer på egenhånd da de har megaboom i salg.

Som montør kan du vel ri to hester her. Selg det du makter selv, bruk Otovo til å fylle kapasitet.

2 Likes

Meget mulig. Aner ikke om det ligger inne noe minimumskrav?

Men er ikke sååå viktig.

Sparebank 1 Markets har økt kursmålet til kr 50 i kveld.

«We reiterate our buy recommendation and increase our target price to NOK50/share (from NOK45/share) ahead of Otovo’s 1Q report»

2 Likes
2 Likes

Otovo må jo se en voldsom etterspørselsvekst i år grunnet høye gasspriser på kontintentet, og frykt for enda høyere priser neste vinter. Aksjen har gått en del allerede, men jeg synes fortsatt det er mye å gå på her gitt hvor raskt totalmarkedet vil vokse - både på solcelle og batterisiden. Dagens kurs reflekterer også en relativt liten forventet markedsandel. Det kan fort hende at Otovo klarer å ta en langt større andel av dette markedet gitt deres first mover posisjon og sterkt management.

1 Like