Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Otovo - markedsledende på solceller

Merk at SB1M med basis i skremmende tall har nedjustert fra 49kr til 19kr. Jeg kastet kortene i går med basis i marginfall og stupende salg. Risk/return-bildet har endret seg totalt. Modellen deres med garantert faste marginer på et inngått salg holdt ikke vann selv om de lovet det uansett inflasjon. Installatørene som hadde inngått avtale på fastpris trekker seg fordi de ikke vil ta tap på jobben, og man må leie inn andre som er dyrere pga at de har foretatt kostnadsjusteringer. Velkommen til den virkelige verden!!!

3 Likes

Kastet kortene av restbeholdningen her også. Dessverre litt i seneste laget. Håper de lykkes, og tror de gjør et ærlig forsøk, men det er nok ikke siste gang de henter penger. Tiden det tar, og usikkerheten på om det går er for stor for min del.
Lykke til videre.

Forbeholder meg selfølgelig retten til å endre mening straks noen bedre vitende vekker meg.

1 Like

Liker ikke helt mentalitet og kultur i topp ledelsen.
Vet de tar fet fet lønn å sikrer seg verdier privat.

Det må de endeleg gjøre, men etter de har gitt tilbake til de opprinnelige investorene.

Hva tjener CEO? Eller Ledelsen? Vil tro de har jævla mye aksjer

Otovo, Zaptec… o.m. typiske selskaper som kom på børs for … å ta dine penger :upside_down_face:
Det skulle være mye mer krav til børsnoteringer.

Gratis til de som klarer likevel å tjene sitt med slike selskaper. Jeg unngår nye selskaper pga hva jeg ser her.

Zaptec har lykkes, så de har heg tro på videre.
Otovo sliter med marginer. Kan omsette for milliarder å knapt ha til smør.

En plass må vel pengene gå siden Otovo er dyrere en alle andre :thinking:

En av de viktige tingene for å gjøre utbygging av solceller lønnsomt i privatboligmarkedet tror jeg er å skaffe billig lagring av strøm fra dagen til bruk om kvelden/natten. Og denne utviklingen er viktig i så hensende:

PS Logaritmisk skala så fallet er større enn det ser ut til :slight_smile:

1 Like

https://www.dn.no/bors/otovo/andreas-thorsheim/energi/otovo-varsler-smell-etter-italiensk-subsidiekutt/2-1-1405466

Kan virke som om Otovo nå nedskrive 75 millioner kroner til 0 som følge av dette. Ser ut som de har kjøpt tax credits for det beløpet.

Disc: Jeg kan ikke regnskap godt

1 Like

Jeg har aldri sett en analytiker bli mer filleristet enn dette her. Særlig etter minutt 13 tar det helt av. Stakkars Brøndbø, men Molnes gjorde det vel ganske klart at det ikke var personlig. Men at DNB Markets har feilet og at premissene ikke holder vann. Starter minutt 9

1 Like

Otovo ASA (the “Company”) has awarded 4,810,000 options under the Company’s share option programme that was authorised by the extraordinary general meeting 9 February 2023. The strike price of the options was set at NOK 15.60 corresponding to the close price on 22 February 2023, and the options will vest over three years with 1/3 each year.

NewsWeb (oslobors.no)

AxSol AB (“AxSol”), a close associate of primary insider and board member Johan
Erik Sixten Bergström in Otovo ASA, has today, 22 February 2023, bought
3,316,308 shares in Otovo ASA at an average price of NOK 16.744 per share. After
the transaction, AxSol holds 38,489,971 shares corresponding to 25.87 % of the
outstanding shares and votes in Otovo ASA. AxSol does not own any rights to
shares in Otovo ASA.

https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010809783-MERK/company-information#CompanyPressRelease-12040803

Hun er ganske ung og virker noe uerfaren. Merker det på måten hun prater på, bruker ekstremt mange engelske utrykk på finanstermer som det finnes fullverdig gode norske ord for. Men utenom det så er jeg enig i kritikken, og hun svarer ikke direkte på hvorfor hun priser selskapet til 4 milliarder når hun ikke forventer de er cash positive før i 2025 – 2027 som hun selv sier. Hun er også helt taus når hun får spørsmål om hvorfor DNB ikke har truffet med en eneste kjøpsanbefaling på fornybare-aksjer. Det er kanskje ikke hennes bord, men hun kunne sagt noe til selskapets forsvar.

Ellers er jeg kjempefan av folk som arresterer disse meglerne som bare driver og spytter ut kursmål i hytt og pine! Hadde en rant om dette i denne tråden:

5 Likes

Interessant teknisk om den klarer å etablere seg over 13 kr igjen.

3 Likes

Får litt drahjelp av dette:

Pipelinen er fullstendig derisket og vil bli installert som planlagt. Usikkerheten for forbrukerne er redusert, og de tilpasser forventningene til det nye regelverket. Med dette bør salget begynne å komme tilbake til nivåene som ble sett før disse uventede endringene, sier Fabio Stefanini, adm. direktør og landssjef i Italia.

Bør klare å komme seg opp noen kroner nå… :wink:

1 Like

Meget pent brudd opp, over 20 dagers glidende snitt og ut av kortsiktig tradingrange.
Neste motstandsnivå og 50 dagers glidende snitt på 15 kr coming up, basert på close (HOD).

Men det er weekly chartet som er mest spennende; moment i ferd med å snu opp i MACD,
RSI og Stoch. RSI bekrefter - forseres motstanden rundt 14 kr så kan den fint nå toppen av trendkanalen.

5 Likes

Dette var en seig nøtt, men har endelig begynt å bevege seg slik som forventet… :slight_smile:

Veldig fin Q presentasjon i dag, revenue growth på +200% tross støyen i Italia som forårsaket det kraftige fallet i februar. Jeg har kjøpt enda mer aksjer i dag og har tro på en god stigning fremover.
(De fleste meglerhus har kursmål over 20 kr, ikke at det betyr allverdens).

• Adjusting 1H 23 targets upwards - expected to come in above NOK 850m, nearly 30% above previous estimates

image

3 Likes