Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Otovo - markedsledende på solceller

https://www.dn.no/bors/otovo/andreas-thorsheim/energi/otovo-varsler-smell-etter-italiensk-subsidiekutt/2-1-1405466

Kan virke som om Otovo nå nedskrive 75 millioner kroner til 0 som følge av dette. Ser ut som de har kjøpt tax credits for det beløpet.

Disc: Jeg kan ikke regnskap godt

1 Like

Jeg har aldri sett en analytiker bli mer filleristet enn dette her. Særlig etter minutt 13 tar det helt av. Stakkars Brøndbø, men Molnes gjorde det vel ganske klart at det ikke var personlig. Men at DNB Markets har feilet og at premissene ikke holder vann. Starter minutt 9

1 Like

Otovo ASA (the “Company”) has awarded 4,810,000 options under the Company’s share option programme that was authorised by the extraordinary general meeting 9 February 2023. The strike price of the options was set at NOK 15.60 corresponding to the close price on 22 February 2023, and the options will vest over three years with 1/3 each year.

NewsWeb (oslobors.no)

AxSol AB (“AxSol”), a close associate of primary insider and board member Johan
Erik Sixten Bergström in Otovo ASA, has today, 22 February 2023, bought
3,316,308 shares in Otovo ASA at an average price of NOK 16.744 per share. After
the transaction, AxSol holds 38,489,971 shares corresponding to 25.87 % of the
outstanding shares and votes in Otovo ASA. AxSol does not own any rights to
shares in Otovo ASA.

https://live.euronext.com/nb/product/equities/NO0010809783-MERK/company-information#CompanyPressRelease-12040803

Hun er ganske ung og virker noe uerfaren. Merker det på måten hun prater på, bruker ekstremt mange engelske utrykk på finanstermer som det finnes fullverdig gode norske ord for. Men utenom det så er jeg enig i kritikken, og hun svarer ikke direkte på hvorfor hun priser selskapet til 4 milliarder når hun ikke forventer de er cash positive før i 2025 – 2027 som hun selv sier. Hun er også helt taus når hun får spørsmål om hvorfor DNB ikke har truffet med en eneste kjøpsanbefaling på fornybare-aksjer. Det er kanskje ikke hennes bord, men hun kunne sagt noe til selskapets forsvar.

Ellers er jeg kjempefan av folk som arresterer disse meglerne som bare driver og spytter ut kursmål i hytt og pine! Hadde en rant om dette i denne tråden:

5 Likes

Interessant teknisk om den klarer å etablere seg over 13 kr igjen.

3 Likes

Får litt drahjelp av dette:

Pipelinen er fullstendig derisket og vil bli installert som planlagt. Usikkerheten for forbrukerne er redusert, og de tilpasser forventningene til det nye regelverket. Med dette bør salget begynne å komme tilbake til nivåene som ble sett før disse uventede endringene, sier Fabio Stefanini, adm. direktør og landssjef i Italia.

Bør klare å komme seg opp noen kroner nå… :wink:

1 Like

Meget pent brudd opp, over 20 dagers glidende snitt og ut av kortsiktig tradingrange.
Neste motstandsnivå og 50 dagers glidende snitt på 15 kr coming up, basert på close (HOD).

Men det er weekly chartet som er mest spennende; moment i ferd med å snu opp i MACD,
RSI og Stoch. RSI bekrefter - forseres motstanden rundt 14 kr så kan den fint nå toppen av trendkanalen.

5 Likes

Dette var en seig nøtt, men har endelig begynt å bevege seg slik som forventet… :slight_smile:

Veldig fin Q presentasjon i dag, revenue growth på +200% tross støyen i Italia som forårsaket det kraftige fallet i februar. Jeg har kjøpt enda mer aksjer i dag og har tro på en god stigning fremover.
(De fleste meglerhus har kursmål over 20 kr, ikke at det betyr allverdens).

• Adjusting 1H 23 targets upwards - expected to come in above NOK 850m, nearly 30% above previous estimates

image

3 Likes
3 Likes

Knock-knock? Lykke til med å få fill uten å pumpe kursen … :sweat_smile:

image

3 Likes

Noen tanker om denne?
Skummet litt på tallene, voldsomt stigning i omsetning og hentet penger for å utvide virksomhetshorisonten videre.
Abonnementsordningen og videre økning her?

Fulgt med denne teknisk en stund. Ser interessant ut der med RSI bull div og antydning til akkumulerende volum. Motstandsnivå rundt 12.

2 Likes

Har ikke stadig flere den oppfatning av at Otovo har priset ut av markedet?

1 Like

Privat her til lands så er de for dyre for meg som privatperson. Men mest kjent av aktørene, så det er vell der prisdifferansen ligger uten at jeg konkluderer med at de har priset seg ut i fra markedet.
Ikke voldsom vekst her til lands, men nøkkelen ligger vell utenfor Norge og i abonnementsløsningen om det lykkes her?

Omsetningstall

Så da kommer det for en dag hvordan Otovo ranet EDEA-aksjonærene da de tvang gjennom en overtakelse sommeren/høsten 2022.
Fra meldingen ved overtakelsen i 2022: EDEA is valued at a total equity value of NOK 285,132,515.

Og dagens melding:
The up to NOK 700 million deal, comprising installations completed and to be
built in the coming months, has a ticket size at portfolio level of NOK 600
million / EUR 52.5 million. At the time of closing, the portfolio will include
all subscription assets originated by Otovo in Norway and Sweden until the end
of August 2023 and be entitled to all cash flows pursuant to these assets. Otovo
continues to enter into new subscription agreements on behalf of the portfolio
companies sold, and has agreed to sell all solar rooftop projects originating in
Scandinavia to the buyer until the end of 2024 on the same terms, with a
possible extension to September 2025 in case of delays in installation. The
final portfolio size is expected to be 3,000-3,500 systems.

Jeg prøvde å si ifra. Hele overtakelsen stinket! Otovo drev egenhandel, og pumpet opp egen kurs da vederlaget skulle bestemmes. EDEA-aksjonærene ble avspist med knapper og glansbilder.

3 Likes
4 Likes

Otovo må vel satse på folk som ikke gidder å sjekke pris hos andre aktører.
De er fort opp mot 50% dyrere enn andre aktører.
Mulig folk blir mer prisbevisste i disse tider da.

2 Likes

Bare fake news du!