Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pareto Bank

Kjøpte litt mer Pareto nede på 22 tallet.

Syntes Mads i Nordnet tar opp endel relevante ting i innlegget under. Lav likviditet er tatt opp som en ulempe i aksjen noe som kan gi store utslag om f.eks Spetalen nå selger seg ut.

Edit, så lenge Fredly ikke selger seg ut er jeg happy, ville vært rart på dagens nivå og de planene han har for banken. Han har også sittet i mange år.

Moderator Edit : Spetalen har solgt solgt seg ut av ParB etter at artikkelen under ble laget.

1 Like

Synes markedet oppfører seg merkelig nå

Dette er jo gamle artikler, spettet har jo vistnok solgt seg ut av Parb. nå.

Stemmer det at han er ute så er det bra👍

•P/B 0,47 nå
• mcap 1,5 milliard
• Bokført EK 3,2

Kan ikke forstå det store nedsalget - jeg tror Pareto Bank er mindre eksponert mot denne krisen og vil ha begrenset tap

2 Likes

Joda greit nok det… Fredly har jo sittet over flere år, så jeg syntes det ville vært rart å selge seg ut til en slik rabatt med de planene han i januar skisserte for banken og potensialet fremover. Spetalen er jeg vant med selger seg ut litt sånn uavhengig når han føler for det. Trenger ikke å bety noe annet enn at han skal inn i noe annet. Han er en svært dyktig mann, misforstå meg rett.

Vi får se på de kommende listene. Om ikke Parb må ta store lånetap fremover, prises de ihvertfall svært attraktivt i henhold til bokført EK.

3 Likes

En liten tur opp til 27.80💪

Spetalen redusert ifra 2,6 til 1 mil aksjer

Hyggelig å få inn tidligere Skagen topp Harald Espedal i Salt Value AS på topp 20 med 556 000 aksjer

1 Like

OM holding har kanskje også redusert en del?

Nei, de har samme antall som 12.03.20

Fint å se Fredly sitte fjellstøtt. Han ønsker nok å holde seg rett under 10% ser det ut til.
Aksjonærliste fra 19.03 her.
https://paretobank.no/investor/aksjen/

Noen som vet hvordan parb sin eksponering not eiendom ser ut?

https://paretobank.no/wp-content/uploads/2020/01/Pareto-Bank-ASA-Quarterly-Pres-Q4-19.pdf

2 Likes

Ouch, såpass!

1 Like

Noen utdypende tanker? :slight_smile:

KREDITTEKSPONERING TOTALT MNOK 15.983

Eiendom (11 687)
Selskap (2 463)
Verdipaper (853)
Shipping & Offshore (782)
Boliglån (198)

Her er kaka :slight_smile:

1 Like

Enig! Herlig at Fredly blir med ned.

Edit! Synes personlig også det er herlig med Harald Espedal inn.

Det gjenstår å se hvor langsiktig han er. Etter et så stort globalt fall vil jeg tenke at det er andre selskaper du kan gjøre kjappere penger på kort tid, om hans intensjon er å trade på fallet

1 Like

Skal faktisk tilegne kvelden til å se gjennom de siste kvartalspresentasjonen og lese meg mer opp. Jeg har som nevnt startet å kjøpe aksjer. Har planer om å kjøpe mer, men er litt forsiktig til vi ser en tydelig retning på børsen. Jeg tror et utbytte kommer, om det så eventuelt blir mindre enn antatt, da banken er svært godt kapitalisert, og at de kun gir ut et årlig utbytte, ikke kvartalsvis. Kan selvsagt ta feil.
En ting jeg liker er at de har relativt korte lånekontrakter, en såkalt “prosjekt bank”. Dermed slipper de risikoen med å potensielt bli sittende på store og svært lange tapskontrakter. Som det blir nevnt under her også, “credit quality before growth”, og det føler jeg CEO stadig påpeker i de intervjuene jeg har hørt fra henne.

Og @Evilfreud om du er skeptisk til eiendomspriser, både privat og kommersielt i forhold til den oljenedturen vi nå har, så har ikke Pareto så voldsom stor dekning i f.eks Stavanger og Bergen. 19%. Den klart største andelen er i Oslo og omegn.

2 Likes

Det er retail utleie som bekymrer meg, blir massedød og ledige lokaler der nå

Pareto finansierer stort sett eiendomsprosjekter, ikke typisk utleiefinansiering. Men de kan komme til å tape en del inntekter fordi nye prosjekter legges på is.

1 Like