Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Pareto Bank

Har oppdatert Topp 20 listen

  • Hjellegjerde Invest AS opp 50.000
  • Svemorka Holding AS opp 196.896
  • Verdipapirfondet Holberg Norge opp 50.000
  • Tycoon Industrier AS ned 1.490.218

INN

  • Salt Value AS 556.504

UT

  • Wenaasgruppen AS 600.000

Salt Value kan ha ligget rett under topp 20 og kommet opp etter at Wenaasgruppen AS og Tycoon Industrier AS har redusert/solgt

1 Like

Vil det si at de kun finansierer dem til de er ferdigbygget?

Ja. De har også noen andre typer prosjekt men så vidt jeg vet er dette hovedfokus. Kommer sikkert an på kunden.

Om Pareto Bank vurderer å gjøre noen endringer ift utbytte, burde vi vell kanskje høre noe innen i morgen?

“Finanstilsynet understreker at rammene for foretakenes virksomhet nå er vesentlig endret på kort tid, og ber om ny vurdering av utbytteutbetalinger og andre utdelinger innen 23. mars 2020.”

1 Like

I dag er det ikke så gøy å eie denne… :frowning:

Ikke særlig gøy om dagen nei. Kan være Spetalen fortsetter å selge seg helt ut, og volumet er vell ikke akkurat voldsomt høyt i denne aksjen. Han hadde vell rett i overkant av 1 mill aksjer igjen utifra oppdatert aksjonærliste 19.03.

Fikk små-plukket litt på 20.40 og 21,20 i dag, så får vi se om det var smart eller dumt etterhvert. Skulle vel tro vi hadde hørt noe om de hadde meldt noe til finanstilsynet i dag som var fristen. Kan jo fortsatt komme en oppdatering da.
Om utbyttet holder seg gir den 13,9% direkte avkastning utifra dagens sluttkurs. Ex dato er 27 mars, og utbetaling 07.april. (om det ikke blir noen endringer med utbyttet).

Synes det burde blitt kommunisert innen nå om utbyttet droppes/reduseres. Jeg tror i verste fall at det ikke blir redusert med mer en 30%

Jeg kjøper imorgen - håper på under 20. Skal vi tilbake til årets topp engang i fremtiden , så er det 135% opp💪

1 Like

Vi har med Hushovd på vinnerlaget.

Kjøpet mitt på lav 20 kan ryke nå. Rally i Asia, Litt bedring av Covid-19 (?), Kina letter på restriksjonene - Trump snakker om det samme og futures opp.

Mulig vi får tidenes rally i Norge når vi får beskjed om at vi får reise på hyttene i Påsken :wink:

1 Like

Ikke ofte en treffer så godt med kjøp, og nå er vi omtrentlig på snittet mitt også etter å startet Pareto reisen i greit minus. Liker at den har holdt seg såpass stabil gjennom hele dagen. Så gjelder det å ikke bli helt “høy på pæra” riktig enda da :slight_smile:

GF 26 mars, og ex dag for utbytte er vell satt til 27 mars.

1 Like

Jeg solgte alt i dag, at en bank skal stige med over 30% i disse dager er for meg alt for mye.

Nå viderefører også regjeringen tiltakene, så ser for meg at jeg vil få en lavere inngang om ikke så lenge.

3 Likes

Gratulerer med salg, og kanskje en pen gevinst. Selv er jeg gått inn med mål om å være langsiktig, så er det absolutt ikke sikkert det er det smarteste å gjøre nå. Heldigvis sitter jeg med en god del penger på bok i disse dager også.

Ja, 13 april så jeg i første omgang.
Edit: Forøvrig er vell dette en ganske lite likvid aksje, så går fort opp og ned på lavt volum.

Hadde snitt på 21,70 og ut på 24,90, så det ble en pen gevinst. Kjøper om den kommer ned til 21 området igjen, noe som ikke er sikkert men ser ikke på det som umulig heller.

1 Like

Ordren min på lav 20 måtte flyttes opp til høy 20! Jeg er fornøyd med alt under 30

Ex-day er 27 Mars. Jeg er også aksjonær i SVEG som i likhet med PARB hadde 2,8 i utbytte, dette ble redusert til 2,42. Jeg blir overrasket om PARB kutter mer en det.

Volum i dag var bra - 940.000 aksjer omsatt. Det største enkelkjøpet var 50k til 26,20. Det er nok flere som trader som @rayman, men er nok en del som nå kjøper som meg med en lengre horisont- kjøper du nå får du også med utbytte.

Nå er vi på nivåer som begynner å blir lukrative for fond og større aksjonærer å kjøpe på. Kan være det var det som skjedde i dag ?! Vi får vente i spenning til neste liste.
Her er en av grunnene til at jeg kjøper og gjerne større institusjoner begynner å kjøpe

Oslo (TDN Direkt): I en sektorrapport publisert tirsdag konkluderer meglerhuset Carnegie med at til tross for betydelige estimatkutt så forventer de en gjennomsnittlig egenkapitalavkastning på ni prosent blant de seks største norske bankene, noe som vurderes som representativt for den norske banksektoren.

Meglerhuset vurderer på denne bakgrunn nåværende “risk/reward” som attraktivt nok til å ha et positivt syn på sektoren.

Meglerhuset har nedjustert forventet resultat pr aksje med 24 prosent i gjennomsnitt, med det største estimatkuttet for Sbanken.

Meglerhuset forventer høyere, men ikke en dramatisk økning i tapsavsetninger for olje- og gassrelaterte eksponeringer og peker på at norske banker har brukt de siste årene på å forberede seg til en ny nedtur slik at deres eksponeringer ikke bare er mindre som andel av samlede porteføljer, men også lavere i nominelle beløp.

1 Like

Jeg trader ikke, men synes i dagens situasjon så er oppgangen og prisen for aksjen for høy.

Mulig jeg har feil, men det kan bare tiden vise :slight_smile:

2 Likes

Det kan godt være Rayman. Samtidig må man huske på at Pareto Bank har fått seg en solid trøkk ned. Uansett ser jeg som Jappens langsiktig på dette caset, og kortsiktig tør jeg ikke å spå, varierer så veldig fra dag til dag. Får vi noe i nærheten av det utbytte de har skissert blir jeg veldig fornøyd, I «worst case» opprettholder selskapet finansene på bok, som heller ikke er særlig negativt i disse dager. Etter GF om to dager får vi nok en videre status.

Smart å ta gevinst, 30% på en dag er fint på sånne dager som dette.

1 Like

Jeg synes det, har tro på parb i det lange løp men etter en slik oppgang og situasjonen i økonomien generelt. Så ser jeg det ikke som usannsynlig at jeg kan få en inngang lavere, det blir en post jeg skal sitte med.

Vet den har falt mye, men den gikk også veldig mye i forkant pga Fredly og Spetalen sine kommentarer i media :slight_smile:

Gevinst er alltid smart. Faller den en del de neste 2 dagene så får du med deg et mulig knallbra utbytte også :+1:

Her er vi uenig! Jeg synes ikke nivåene vi nå er på er for dyrt. Tiden vil vise, men jeg tror Pareto Bank vil komme brukbart ut av denne krisen. Pareto tåler noen tap også med god soliditet og uvektet kjernekapitalandel på over 15%. Det er godt over hva som er kravet :muscle:

Minstekravet til uvektet kjernekapitalandel er fastsatt til 3 prosent. Alle banker skal i tillegg ha en uvektet kjernekapitalandelsbuffer på minst 2 prosent. Systemviktige banker skal utover dette ha en uvektet kjernekapitalandelsbuffer på minst 1 prosent. Foretak som ikke oppfyller bufferkravet, må sende Finanstilsynet en plan med tidsramme for nødvendig økning av foretakets uvektede kjernekapitalandel.

Som jeg har skrevet, i mine øyne er den det så får andre ta sine valg :slight_smile:

Jeg tror denne krisen vil gi langt større økonomiske konsekvenser enn mange tror, se bare på ledighetstall som mest sannsynlig vil øke i tiden fremover.

1 Like