Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Parsec frontiers outsiders

Hehe, da snakker vi høyrisk da. Dere har ikke bare tapt det dere har hentet inn fra investorene, dere har også tapt hele EK i selskapet på dette prosjektet?

1 Like

Ja, kassa var virkelig tom i juni. Det ville blitt meldt oppbud allerede 1. juli hvis ikke Toadman kjøpte selskapet. Jeg jobbet ikke direkte med den prosessen, men det ble gjort for å sikre de 35-40 ansatte i Norge/Russland.

1 Like

Det virker svært usannsynlig, og da har dere i så tilfelle hatt dårlig styring på økonomien og burde lagt ned prosjektet på et langt tidligere tidspunkt. Kjøper ikke helt det her men men.

2 Likes

Opprinnelig var crowd sale planlagt å starte 1. april, men det ble gradvis utsatt flere ganger helt til 15. mai. Utsettelsene handlet om manglende awareness for prosjektet i markedet, PR-arbeidet kom først i gang i midten av april, det tekniske knyttet til dashboard og smartkontrakter for salget var heller ikke klart.

1 Like

Sum fordringer er jo kundefordringer + annet (som f.eks. lån til ansatte), dere hadde leverandørgjeld på 817, mao. var dere skyldig mindre penger enn dere ventet inn.

1 Like

Ja, beklager - der blingset jeg helt.

1 Like

Bare legger til at hele Artplants burn rate var omkring 1 MNOK/mnd.

1 Like

Men da tar du med Russland, vil det si at dere hentet inn penger for berge Russland, som holdt på med sitt (IGI?)?

1 Like

Ja, Russland er selvfølgelig inkludert i burn raten - det er jo langt flere ansatte der enn i Norge. Skillet i Artplant mellom kontorene er mer administrasjon i Oslo, samt design, og mer kode+art i Russland, men også der noe lokal admin selvsagt. De jobbet med IGI til og med februar, men begynte med Parsec såvidt i desember og økte på i januar.

Det russiske Artplant er et heleid datterselskap, og kostnadene er tatt i regnskapet til norske Artplant.

1 Like

Hvor i regnskapet er kostnadene for russiske Artplant tatt med? Og er det slik at dere valgte å gå all-in med alle ansatte, inkl. Russland, fra februar 2018?

Stoppet alle inntekter opp i 2018?

1 Like

That’s it. Jeg er ferdig med alt som kalles investering.
Jeg gir langefingeren til alle som har frontet dette prosjektet, inkludert pdx som (etter min mening) har vært stor pådriver, og brukt forumet (derav dets inntekter) for egen vinning. Håper du fikk godt betalt for PR for dette «prosjektet» :roll_eyes:

Når jeg kikker på 2017 i Proff så tror jeg faktisk Russland står som varekostnad. Selskapet må selv svare for dette, tror jeg. Jeg har vært 100% fokusert på PF-prosjektet. Jeg kan heller ikke svare for all-in med alle ansatte eller inntektene. Det kom ikke inn nye prosjekter i mars-juni, det stemmer. Jeg har prøvd å svare etter beste evne, men har ikke full oversikt over selskapet.

1 Like

Nå skal ikke jeg være @hrokling sin white armour knight her, men er det sånn at folk investerte i en ico uten å innse at det er en risiko som får biotech til å ligne norske statsobligasjoner i forhold?

8 Likes

Hehe - du er ikke den eneste!

Når det gjelder dette prosjektet må jeg si at det gikk inn i et stort svart hull som kalles “krypto, feilvurderinger, lærdom og lignende”. Det som gikk i tap her er for min del småpenger i forhold til alle andre tap jeg har gjort meg. Hvorav en del i lånte penger (spesielt siden jeg heller ikke har nedbetalt gjeld). Men fankern heller, jeg har fortsatt veldig troen på kryptovaluta som konsept!

Som nevnt tidligere skulle jeg få noen prosenter dersom prosjektet ble noe av (betalt i PRSC). I tillegg har jeg tapt det jeg selv investerte og brukt masse tid på dette. Kommer nok ikke til å fronte flere investeringsmuligheter fremover.

7 Likes

Det er likevel ikke sånn at man skal ta pengene fra investorene for å redde selskapet i Norge/Russland, for så å dytte det inn i Toadman. Har ingen ønsker om å være med å finansiere dette, derfor prøver jeg å avklare hvor pengene i selskapet ble av.

11 Likes

Nei den ser jeg hundre prosent, og full respekt for at det følges opp.

Jeg stiller bare store spørsmål ved vurderingsevnen om folk har investert penger i crypto og ico som de ikke har råd til å tape.

1 Like

I løpet av dagen så kommer underlaget fra tirsdagen ut, og der kommer det mer om akkurat dette. Det snakket vi om på møtet på tirsdag, selvfølgelig. Alle pengene har ikke gått rett inn i Artplant - avtalen mellom PF Oy og AP var på 2 MNOK, og så var det ca 600k i tillegg i eksterne kostnader som gikk gjennom Artplant, siden PF de første par månedene ikke hadde egne bankkonti og kredittkort. Banker er ikke veldig glade i krypto…

1 Like

@hrokling Noen spørsmål jeg føler ikke er helt belyst ennå:

  1. Pre-sale fra tekinvestor medlemmer var på ca 1,3 mill i NOK, men i tillegg “noe” i ETH. Ifølge andre her var ETH beløpet betydelig - tilsvarende 4-5 mill NOK?

  2. Alle innbetaling av NOK ble gjort direkte til Artplant sin konto…?! Har så Artplant siden overført pengene til PF Oy? Som så har betalt tilbake til Artplant for timer utført?

  3. Timing på Toadman oppkjøpet og feilet ICO. Storyen var vel at Toadman måtte ta over Artplant fordi PF finansieringen feilet ved crowdsalet? Men oppkjøpet skjedde før crowdsalet ble lukket/feilet…? Hvordan henger det sammen.

  4. Dine roller - Du står fremdeles oppført som COO/CFO Artplant på LinkedIn. Virker ikke som rollene og firmaene Artplant / PF Oy har hatt et tydlig skille…?

2 Likes

Ref Patsen ovenfor:

Med utgangspunkt i at de solgte ETH den dagen de annonserte Pre-Sale Statement (1/2-18) så samlet de inn:
1.321.000 NOK
564,16 ETH * 1111,26 $ = 626.945 $ =4.815.943 NOK
Totalt: 6.136.943 NOK

1 Like