Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Parsec frontiers outsiders

  1. Denne informasjonen ligger i regnearket:
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-xTVZWZ0JgxF-b2HtQIXsNbetpV0cBVBo7HcfTVufiI/edit#gid=0
    Det var 30 ETH.

  2. Ja, NOK-betalingene gikk rett til Artplants konto - PF Oy hadde ikke egen bankkonto før ca 1. april. Rent praktisk ble dette motregnet, ja. Artplant førte ikke timer, men mottok et samlet honorar på 2 MNOK.

  3. Jepp, dette stemmer. Vi så jo utover i juni at dette etter all sannsynlighet ikke kom til å gå, selv om det ble jobbet inntil det siste med ulike alternativer. Sluttdatoen ble flere ganger forskjøvet bakover for å gjøre ytterligere arbeid for å få det til, uten at dette selvfølgelig gjorde noe ifht Artplants situasjon. Så selv om det er en sammenheng ble det også jobbet med å få inn penger etter at Artplant ble solgt. En ny eier av selskapet ville altså ikke stått i veien for å arbeide videre med PF hvis prosjektet hadde blitt finansiert.

  4. Min LinkedIn-profil har ikke blitt oppdatert på lenge. Jeg begynte opprinnelig som COO/CFO i Artplant i august 2017, men i praksis jobbet jeg utelukkende med PF hele tiden. Fra i år burde jeg fratrådt Artplant ja, det hadde absolutt vært mer ryddig.

1 Like

Hehe, ja vi skulle gjerne solgt alle ETH på $1111 :slight_smile:
Jeg skal regne over hva snittkursen vår til slutt ble - det har jeg ikke gjort før. Poster det her om 5-10 minutter.

1 Like

Dette er altså EUR og ikke USD, siden vi brukte BitPanda: Tilsammen 499.19 ETH ble solgt, for samlet 285526.73 EUR. Det gir et snitt på 571.98 EUR. Noen eksterne har blitt betalt direkte i ETH i tillegg.

Sale of 140 ETH Feb 5th for 83546.92 EUR -140 83546.92
Sale of 70 ETH Feb 15th for 51137.81 EUR -70 51137.81
Sale of 84.48 ETH Apr 24 for EUR 47960 -84.48 47960
Sale of 100 ETH for 48432 EUR, May 28th -100 48432
Sale of 104.71 ETH Jun 5th for EUR 54.540 -104.71 54450

Så en stor del av pengene har faktisk blitt borte på at dere har spekulert i ETH?

Dette burde blitt gjort om til fiat så snart dere fikk ETH på konto.

1 Like

svarene dine hrokling er en innviklet smørje man får hodepine av å - prøve - å forstå. Det kan ikke være så komplisert å forklare hvordan pengene er brukt og hvordan strategien for prosjektet var.
Jeg opplever at du svarer ukonkret og det gjør meg bare mer mistenksom.

Får vel sette av noen timer i helgen til å gjøre en skikkelig DD på dette. Overføring av penger mellom AS og OY’et + “fastpris” fakturering på 2M virker meget shady. Hele prosjektet virker shady, og jeg har ikke blitt mer overbevist om at det ikke ligger mer bak etter å ha lest dine svar.

Jeg trodde jeg investerte i et spillutviklingsprosjekt, ikke et selskap med “store” (alt er relativt) kundefordringer og negativ cashflow.

Best case her er at dere virkelig ikke har hatt peiling på hva dere drev med, og handlet i beste tro. Dette er jeg dog skeptisk til.

For ordens skyld: jeg disktuerer ikke risikoen ved ICO/IPO, størrelse på investering e.l.
Jeg diskuterer hvorvidt pengene faktisk har gått til det vi trodde det skulle, eller om pengene har blitt brukt til noe helt annet enn utivkling av parsec.

9 Likes

Stiller meg bak det du sier her. Alt virker mer uklart enn avklarende og hva pengene faktisk er gått med til bør utredes på en ryddigere måte.

4 Likes

I kryptomiljøet ville nok holdningen vært helt motsatt - selg aldri ETH. Vi solgte relativt jevnt og trutt underveis, og fikk en snittkurs som tilsvarer kursutviklingen på ETH i løpet av perioden. Mulig du er en supertrader som alltid kjøper bunn og selger topp, men her har strategien nettopp vært å prøve å snitte ut underveis.

Fra Pre-Sale-dokumentet:
“To limit the downside risk relating to ETH losing value to fiat expenses in EUR, USD, NOK and RUB, some of the ETH from the sales will be sold for EUR and a basket of currencies where most fiat expenses are expected. The remaining balance of funds in ETH will be converted as needed. Whenever possible, expenses will be paid directly with ETH.”

I kryptomiljøet må man forsvare hvorfor man ikke sitter kun med krypto.

1 Like

Nei, det er ikke veldig vanskelig å forklare verken pengebruk eller strategi. Dette gikk vi inn på på møtet på tirsdag, og underlaget kommer ut nå snart.

1 Like

Parsec Frontiers Tue Aug 28th final.pdf (9,5 MB)

Her er underlagspresentasjonen fra tirsdag. Eneste forskjell er at det har blitt ryddet opp i fremstillingen av kostnader slik at det er mer lesbart, og ytterligere detaljert hvordan Artplant internt har brukt kostnader. Det var en videofil på side 17 som naturlig nok er et bilde i pdf-filen.

1 Like

Det har vært tydelig hele veien at motpart var Parsec Frontiers OY som prosjektselskap, og at Artplant skulle lage spillet. Spillet skulle deretter forvaltes av en non-profit stiftelse.

At det da er en fastprisfakturering på arbeidet Artplant gjør frem mot avsluttet crowd sale er langt mer naturlig enn timefakturering med påslag osv for et stort utviklerteam og administrasjon i mange måneder. Det er en grunn til at spillpublishere som regel har faste milestone-summer fremfor timeavtaler med utviklere: Risikoen for overforbruk faller da på utvikleren. Og overforbruk er veldig vanlig, slik det har vært også i dette prosjektet.

1 Like

Jeg synes ikke det der beskriver kostnadene i prosjektet i noen grad.

Viser også til posten under hvor du skriver

Antall ansatte vil definitivt henge sammen med hvor mye penger som prosjektet klarer å hente inn. Kvalitet og features vil naturlig henge sammen med nettopp dette. Vi vil uansett nok være ca 15-20 stykker, men det kan også hende at det blir langt flere.

Skalerte dere opp til at alle jobbet mot dette prosjektet, kun basert på pre-sale?

Videre skriver du følgende om Battlestar Galactica

Dere hadde forøvrig nektet å tro på hvor lavt utviklingsbudsjettet for akkurat det spillet var.

Dette rimer dårlig overens med PF, hvor dere visstnok går all-in og soser bort 10 millioner i løpet av 3-4 måneder.

4 Likes

Det var EN slide som hadde noe relevant informasjon i den PDFen og den informasjonen sier egentlig ingenting. Eneste som kan overbevise meg om at pengene har blitt brukt slik de skulle er å vise hva som ble produsert. artwork (bør være MYE av dette), samt koding bør være enkelt å fremvise?

4 Likes

@pdx Stiller gjerne på flere investeringsmuligheter, er på ingen måte Tekinvestor som er skyld i at dette prosjektet ikke ble noe av. Synes det er fint hvis du kan fronte flere investeringer og er sikkert med hvis du klarer å få til noe senere. Det er klart at når man deltar i en ICO så vet man at risiko er skyhøy. Vi er fullt ut helt ansvarlig selv for våre egne investeringer, så den legger jeg ikke på deg.

Men jeg synes firmaet som kjører investeringen har et ansvar - de må følge loven, og de burde klare å legge fram på en bedre måte hva pengene har blitt brukt til. Her tror jeg de fleste føler at pengene ikke ble brukt til det formålet de var ment til, og da er det verre å tape de.

12 Likes

Veldig spennende å lese sett i fra nøytrale øyne. Er som å lese en uløst case, utrolig trist at folk taper penger på sånt , vi ble selv påvirket av kryptofallet da vi har etablert et AS for kryptoplattform

1 Like

@hrokling blir kildekode for prosjektet offentliggjort snart? Regner med vi investorer eier den kildekoden?

9 Likes

Takk for at du følger opp videre koe. er heller ikke ferdig med saken, må bare finne tid

4 Likes

I wouldn’t hold my breath.

Det ble laget en lukket #phoenix gruppe på parsecefrontiers sin discord kanal, men kun undertegnede har skrevet noe der. Liten interesse og ingen oppfølging av @hrokling & co:

Hmmm, likheter?

4 Likes

Hei, leste akkurat gjennom denne tråden… Dette lukter jo Ryan Wiik lang vei. Noe som har skjedd videre?

1 Like

Noen som vil kjøpe litt PRSC?

6 Likes