Hvordan vil PCIB utvikle seg fremover?
Setter opp noen punkter hvorledes jeg oppfatter selskapet ligger an.
FimaVACC:
Fase 1 studien i friske frivillige er vel på ca 90+ pasienter og safety og effekt samt prekliniske resultater bør føre til mange avtaler .
FimaVACC er et produkt som er ført så langt i utvikling at det er klart til utlisensiering da PCIB ikke på nåværende tidspunkt har noen vaksiner å bruke “fimaVACC adjuanten på”.
Så til alle som sliter med vaksiner med for lav effekt så er PCIB’s fimaVACC i utsalg nå.
Ved gjennomgang Q419 så vil vi sansynligvis bli orientert om PCIB’s veivalg videre med VACC’n .
Jeg tror at veivalget videre vil være at selskapet starter utviklingen av sin egen vaksine parallelt med alle de andre mulighetene med vacc’n.
en liten studie for å bekrefte safety og effekt vil da ikke koste så mye og kan sansynlivis klemmes inn uten å utløse noe kapitalbehov.
Da står de fritt til å velge den vaksinen de vil selv og om den ikke har gått ut av patent betyr ikke noe.
Valgt vaksine sammen med PCI-teknologien og vips , vi har et nytt produkt som kan patenteres.
Slik virker vel systemet mener jeg.
I tillegg så kan BP og universiteter være interessert i å starte studier med vacc’n kombinert med virus eller CPI eller annet .
Så der kan være veldig mye som kan skje innen dette forretningsområdet.
-Utlisensiering med upfront and milestones.
-Start utvikling av egen vaksine ® (kan få stor markedsverdi)
-utvikling av nye produkter fra akademia mm med nye kombinasjoner (CPI , virus , mm)
Bare fantasien som stopper mulighetene.
Mange parallelle løp mulig hvor “gjestene betaler festen” samt noen må ut med kontanter.
Nåværende ordning hvor samarbeidspartnerene kan forske gratis på kombinasjonen egne produkter /PCI-platformen må antas å være historie.
De som først inngår lisensiering med PCIB slipper nok billigst fra det. Når effekten er dokumentert og produktet kjent så er nok prisen en helt annen.
Mange av de som satser på PCI-teknologien vil nok ende opp med blockbustere så her er der mye å hente.
FimaNAc:
Slik jeg leser landskapet så er også fimaNAc en gedigen suksess og her pågår det forhandlinger med AZ.
Dersom AZ skulle komme med bud så må disse forelegges de øvrige samarbeidspartnerene.
Men forretningsområdet begrenser seg selvsagt ikke til dagens samarbeidspartnere.
Hvem som helst kan jo komme med ønske om lisenssamarbeide av type upfront /milestones.
Den siste patenten på delivery innen mRNA / fimaNAc er jeg usikker på om den er brukt som underlag for det samarbeidet som PCIB har hatt de siste årene.
Denne patenten utfører jo delivery på en meget bedre måte enn den forhenværende og dersom dette prinsippet ikke har vært brukt tidligere så vil det si at partnerene har ytterliggere efektive resultater å se frem til.
Tror der kan være en liten sjanse for at denne fremgangsmåten har vært holdt hemmelig da patentet ikke har vært svart på.
Usikker her.
Ser frem til når selskapet er blitt bedre kjent i markedet.
Det skjer senest ved resultatene i RELEASE studien.
Den nye hjemmesidens frontpage bør inneholde bilde av en som blir behandlet med rød laser.
Det er jo helt scientefiction