Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

80% belåning syntes jeg hørtes høgt ut. DNB har 60% og har hatt det en liten stund såvidt jeg vet. DNB endret PHO fra 50% til 60% for noen uke siden.

1 Like

Fordi 60 tallet er definitivt bunnen?? :face_with_raised_eyebrow:

Hvis folk blir trøtte av trading-venting , så muuuuligens man ser 59 noen timer , hvis det går ukevis… men det er problemløst for den som har lest seg opp og forstår. Dette kan muligens bli som vandringen mellom 25 og 30 …men denne vandringen mellom 60 og 70 blir ikke så langvarig. Kanskje dager , kanskje uker. Eller det kommer et forventet jordskjelv.

Belåning av aksjer, er gearing :wink:

1 Like

Tja , kankje man kalle det for det. Jeg har ikke erfaring med “ordentlig” giring , det står jo å lese at man gire 8 -gangen. Noen erfarne hoder her vil kanskje forklare ?

Mer vanlig uttrykk når man spekulerer i valuta.

Belåning er livsfarligt, se for dig AZ sier nei til avtale, proffer/ shortere hiver sig på, og driver kursen ned på 40 tallet, da står du på bar bunn, 80% belåning. Been there, done that :sleepy: Og PCIB kan dagen etter melde andre kjempe avtaler, og kursen gå til 200,- men uten deg. Efekten av SL kan også utløse en kjedereaksjon, det er vanskeligt at se konsekvensen av :upside_down_face:

12 Likes

Det er sånne statements som shortaktørene elsker.

Det riktige uttrykket er selvsagt “60-tallet har vist seg som mye mer robust enn de fleste ville drømt om så nylig som oktober og gir grunnlag for mye optimisme, men hvis kursen først faller under 60 er det veldig mange nye pciblongs som sitter solid i minus og det er derfor fare for en DRASTISK undershoot og teknisk gapfill i et sånt scenario.”

5 Likes

Men rent praktisk , kan man ikke “geare” en vanlig aksje , f.ex. PCIB mer enn bare opp til max belåning , altså 60 eller 80 %…er dette med 8-gangen bare prat ?

I en retailbank er det stort sett sånn. Så det de fleste risikerer er ikke bankerott, men heller at mange aksjer blir solgt på kjipest mulig tidspunkt.

F.eks at man har kjøpt aksjer med belåning på 70, så raser kursen ned til 50 på en dipp, man må selge der for å dekke margin, og vips bouncer aksjen over 60 igjen .
Så man skal være veldig bevisst denne risikoen med belåning, og helst ha cash på sparekonto klar for å dekke opp evt marginkrav.

(Så har man luksusfelleninvestorene som har satt inn penger fra kredittkort og så belånt aksjene i tillegg men det gjelder selvsagt ingen her :smiley: )

4 Likes

Der finnes produkter, du kan geare opp til 300*, men etter reguleringer, er det nu kun proffer der kan geare så høygt. Men se evt. Hos Pluss500, IG og sikkert mange andre, hvor mange % av deres kunder der taper penger, det er over 70%. Been there too :sleepy:

1 Like

Istede for gearing/belåning av aksjer, belån hus etc…
Da styrer du salg av aksjer selv, også i veldig dårlige tider. Dårlige perioder vil alltid komme, det finnes ingen bunn i en aksje, og når alt ser svart ut i markedet og du samtidig har ståltro på eks PCIB, blir du tvangssolgt… Unngå belåning av aksjer hvis du ikke har mer enn stålkontroll og andre aksjer å selge eller tilgang til cash til å etterfylle i dårlig perioder…
Samtidig har jeg selvfølgelig kjempe tro på PCIB, men veldig lett belåne aksjen litt for mye… Så rådet må bli: Kjøp det du makter i PCIB uten å belåne porteføljen din :blush:

9 Likes

Kloke ord , flinke folk her. Akkurat tanken min er at vandring mellom 60 og 70 er akkurat som vandringen mellom 25 og 30…

Å gi råd eller generalisere om gearing er meningsløst.
Har f.eks. kjørt meget kortsiktig opptil 200X gearing(dvs.har du 1 million låner du 200 millioner) på index-trading med utmerke resultat, mens langsiktig i biotek-aksjer holder det med med bare maks. 30% gearing/belåning for egen del.

1 Like

Jeg har lettere for å gjøre dumme ting hvis jeg girer. Vanskeligere å sitte gjennom nedturer. PCIB vil svinge på veien oppover. Bruker derfor bare egenkapital.

8 Likes

Giringen jeg har hatt på porteføljen min de siste månedene er mye av grunnen til at jeg kunne bounce tilbake så mye som jeg har gjort. :smiley:

Så jeg kommer aldri til å sitte her og si at man ikke skal gjøre det. Kun at man må ha et vanvittig gjennomtenkt forhold til bruken av det. Nettopp for de grunner posteren over her og flere av oss sier, du kommer under press og kan ikke på langt nær styre valgene dine med samme grad av kontroll hvis marginen din kommer i grenseland.

Og i disse aksjene som glatt svinger 10-20% intradag og enda mer i løpet av en uke går ting veldig fort.

2 Likes

For vanlig dødelige er det svært skjeldent man girer mer enn 80 i en aksje. Finnes dog syke produkter som kan gi deg opp mot 50x ,

Da ryker du fort

Enhver får gjøre som man vil, men når det gjelder belåning tror jeg det er fornuftig å i alle fall ikke tøye strikken lenger enn at man komfortabelt takler en kursnedgang på minimum 20%, og helst mer enn 30 %, uten at man blir tvunget til å selge eller dekke marginkrav.

Hvis man velger å være enda mer «offensiv» enn dette, så bør man i det minste ikke gamble med høyere beløp enn man klarer å håndtere å tape.

3 Likes

Enig med Durable , her som andre steder , men for de som vil belåne PCIB med bare 20-30% nå , har jeg problemer med å innse at noe marginkrav vil tvangsselge litt av dine aksjer. Men dette gjelder selvsagt bare hvis banken opprettholder sin belåningsgrad ( 70 % i S-banken )

1 Like

Det er ekstemt vanskelig å si noe den ene eller den andre veien angående belåning og giring å alt hva det måtte hete. Disse tingene er jo ekstremt personlig for ens egen økonomi og alle har sine “situasjoner”.

Det man kan si med sikkerhet er at alle MÅ lese seg opp på det dem har tenkt å gjøre å ha en plan for både oppganger og nedganger.

Hvis du har det veldig vanskelig å skjønne hva som skjer via disse verktøyene så skal du ikke bruke dem.

Ellers så er det opp til en selv og sin egen økonomiske insikt i sin personlige økonomi.

Ps. Synes at vi har kommet ganske off topic nå.

4 Likes