Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Har ikke fått med seg RELEASE studie og Asia sites. Fimavacc ei heller seneste AZ melding om søke utvidet anvendelsesområder. Link spekulasjon mot Moderna er heller sikkert ikke plukket opp. Ei heller forskningssamarbeid med flere biotekselskap?

Arctic Securities som følges av ekspertise innen biotek har per nu kursmål 78kr. Det er tilnærmet kun basert på Fimachem ggk (RELEASE) alene.

3 Likes

Jeg har tidligere betalt for analysene fra dette magasinet og det er bare noe rør. Eneste positive jeg har å si om det er at de gir en helt elementær analyse på mange selskaper så det kan bidra til å vite litt mer hvilke selskaper som er å finne rundt omkring. Tilgangen er også fryktelig dyr. Jeg vil derimot anbefale å se andre steder.

9 Likes

Man kan kanskje tenke at det er prematurt eller rart at disse ansettelsene skjer allerede nå som et resultat av en avtale som allerede ikke er underskrevet. Men et stort selskap som skal investere flere millioner/milliarder i en ikke-eksklusiv/eksklusiv avtale tenker at de må ha avkastning på slike summer med en gang. Og da kan man ikke sitte stille fordi man mangler kompetente folk i et halvt år. Da er det mye mer fornuftig at man tar kostnaden med at noen ansatte trår vannet et par måneder, eller i aller verste fall (dersom avtalen ikke materialiserer seg), må gjøre andre ting enn planlagt, eller gå igjen.

9 Likes

Ja. Jeg tenkte å finne andre mulige alternativer til at dette ikke har en sammenheng med PCIB. Vet vi om AZ har samarbeid med andre selskaper i denne indikasjonen eller andre grunner til at de oppbemanner så kraftig på feltet? Hvor mange totalt i AZ jobber på dette feltet? Er det 100 som jobber med det er det ikke rart med ansettelse av 6 pers. Er det 6 pers er det spennende med en dobling av dette.

3 Likes

Pr. i dag er det seks personer i Advanced drug delivery i Gøteborg, som er en av tre siter global, og der lederen sitter.

Edit: Jeg er faktisk ganske sikker på at de andre to R&D-sitene ikke har egne Advanced Drug Delivery-avdelinger eller -folk. Det har tydeligvis vært en del pendling mellom Cambridge, England og Göteborg for noen av Annette Baks folk, noe også stillingsannonsene åpner for, men den globale totalen av folk som jobber med Advanced Drug Delivery er jeg altså ganske sikker på at er syv stykker pr. nå.

11 Likes

Da er det bare å fylle på mens man fortsatt kan :slight_smile:

4 Likes

Støtter den. Finner ingen analyse her engang bare noen tall uten utregning.

3 Likes

En annen grunn til at de ansetter innen Drug Delivery kan jo ganske enkelt være at de fortsatt anser dette som et uløst problem og en flaskehals i utviklingen av nye produkter. At PCIB kan hjelpe med deler av problemet (der man kommer til med lys) er mulig og positivt for videre samarbeid med AZ. At PCIB skal være katalysatoren for satsningen og nyansettelsene tviler jeg på.

1 Like

Jeg skrev i går at det var kina-viruset som var årsaken til børsfall i alle bransjer ( og ikke spes robotene i PCIB for vår del). I dag er konsekvensene ansett som mindre dramatisk og vi snur opp igjen.
Dem som var smart og har litt baller hamstra gull-aksjen vår i går og får en bra gevinst allerede i dag skal dere se. Gratulere.

1 Like

Det er ikke noe som har skjedd siste måneden at drug delivery er en flaskehals. Det er underlig hvis de først nå satser hardere på dette hvis det ikke har sammenheng med samarbeidet med PCIB etter min mening.

8 Likes

Tror du det er tilfeldig? Etter forskningssamarbeid siden 2015 med den avdeling?
Deretter annonseres i melding både AstraZeneca navn og ønske om å se på utvidet anvendelsesområder? Og deretter mulig kommersiell avtale. Deretter ansettelser? Oversikten snøffelen viste enorme summer i mRNA avtaler. Ansettelser er i så måte peanøtter.

Nei, dette tror jeg ikke er tilfeldigheter. Det er jeg villig til å vente på fasiten til. Risiko, selvsagt før 100%, men da er kursen langt høyere hvis AZ avtale materialeseres.

5 Likes

I de fleste jobber tar det tid å bli kjent med organisasjonen man begynner i og jobben man skal gjøre, spesielt innenfor dette feltet, tar det lang tid å lese igjennom å forstå de resultater som allerede foreligger og hvordan man skal jobbe videre med dette, så det er på høy tid å ansette flere personer om dette skal opp å stå innen sommerferien.

8 Likes

Det ble spurt etter andre mulige årsaker. Jeg tror det godt kan være tilfeldig at de øker innsatsen samtidig som de snakker med PCIB. Avviser ikke koblingen til PCIB, men synes ikke det er opplagt. Polygon sier de allerede har 7 pers som jobber fulltid med advanced delivery så de starter jo ikke på null.

2 Likes

Det kan være slik. Jeg tror ikke på den teorien om så mange tilfeldigheter uten PCI Biotech kobling. Men kan ta feil.

At det er ansatte i avdelingen fra før er ikke rart da det har vært forskningssamarbeid siden 2015👍. Den avdeling dobles nå rett etter melding om ønske om å se på utvidet anvendelsesområder for PCI Biotech sin teknologi! Tror vi virkelig på slike tilfeldigheter uten PCI Biotech kobling? Det enkleste er kanskje vente på fasiten👍

AstraZeneca stiger 17kr og står i 972,5kr. All time high?

6 Likes

AZ har arbeidet intensivt sammen med PCIB siden 2015.
AZ må jo som driver i dette samarbeidet ha god fagekspertise innen området.
Det er altså ikke bare å “starte bilen” men en skal også forstå “hvordan den fungerer”.

Forhandlinger pågår NÅ.

Et annet moment er at de går ut med disse søknadene mens forhandlinger pågår.
Ikke så strategisk overfor forhandlingsmotparten vel?
Nok et moment sammen med flere andre som kan indikere at selskapet har dårlig tid.
Vanskelig å ta inn over seg at det er nå det skjer?

Dersom det kun er 7 personer fra AZ som jobber med PCI-teknologien så er det vel på høy tid å manne opp.
Spesialister med relevant utdanning og praksis innen laser-delivery er det sikkert begrenset mengde av slik at AZ kan nå før stormen (flere lisensavtaler innen fimaNAc med andre selskaper) plukke fra øverste hylle.

Et BP selskap som bruker mange år testing og starter forhandlinger leker ikke butikk.

Dette er ramme alvor.

14 Likes

“Avtale” i en eller annen form med AZ ligger i lufta men kan vi være sikre på at det betyr store penger på bok for oss? Dem ansetter nye og dobler avdelingen så at dem satser videre er udiskutabelt men i hvilken form? Kan det være så enkelt at : Vi går videre sammen og utvikler patentet videre FØR vi SAMMEN går til markedet og tjener penger?
Ikke meningen å kaste noe brannfakkel men det finnes alltid flere innfallsvinkler til tingenes tilstand. Mye milliard-prat på forumet men det har ikke slått ut på kursen så markedet har en mer dempet forventning enn oss i “klubben”. ( blir vel som å banne i kirken dette ? )

3 Likes

Veldig bra å komme med litt kritisk tekning, selv om jeg absolutt deler ditt “egentlige” engasjement for selskapet, @arve1954. :ok_hand:

Jeg tror grunnen til at denne forskningsstansen 31.12.2019 var nettopp fordi PCIB sa at nå går vi ikke videre sammen, uten at det er et kommersielt samarbeid. Som Per Walday sa i Radium: “…de er klar for å ta det videre i et nytt steg…” (fritt etter hukommelsen)

4 Likes

Se snøffelen og de avtaler som sist er gjort i mRNA. Det er store summer. AstraZeneca vet hva bransjen innen mRNA har betalt. De vet også at de har konkurrenter innen mRNA.

Mange muligheter for hvordan strukturere avtaler. La oss spekulere.

Up front, milestones, royalties osv.
Kanskje nytt selskap hvor AstraZeneca setter inn midler og PCIB setter inn teknologien. Kanskje det kjøres rettet emisjon hvor AstraZeneca får 30% eierskap i dagens PCIB til kurs 150kr. Deretter skytes midler inn og up front, milestones, royalties og AZ øker stadig sin % andel?

Nei dette er helt umulig å si noe om😊
At det foregår noe er sikkert, at resultatet blir avtale vites ikke. Noen mener det er mindre risiko og bedre kjøp ved eks kjøpe PCIB på 150-200kr etter fakta og ved avtale enn dagens kurs. Mulig det?

6 Likes

Nei, vi kan ikke være sikre på det. Jeg anbefaler deg å gjøre litt research på avtaler som omhandler drug delivery, og ikke bare se på MRNA-dealene snøffelen linket til. Det er en sunn øvelse, som gir litt mer bakgrunn så man evner å vurdere ting når/hvis avtalen først kommer. De færreste var interessert i å gjøre det her inne, og peker på snøffelens arbeid som fasit. Du som har vært med en stund og har et nettverk vet godt at det lønner seg å gjøre egne vurderinger og undersøkelser.

Jeg tror også at patentarbeidet her kan være en meget viktig nøkkel. Et av de uttalte punktene i AZ sin strategi rundt collaborations innebærer at begge selskapene eier patenter man kommer fram til sammen, så hvis det foreligger slike søknader inne så kan det selvfølgelig ha en innvirkning på både timing og eventuell størrelse på avtalen.

5 Likes

Håper optimistene har rett og at vi får en bra slump. Jeg blir snart 66 og har ikke noe imot å bli steinrik i morgen men som jeg skrev så er jeg veldig usikker på hva vi kan forvente.
Liker jo også tanken på at vi kan ønske oss et norsk BP på sikt men i min alder passer andre løsninger bedre.
Tipper vi vet MYE mer før sommerferien bestilles?

2 Likes