I RELEASE studiet må life expectancy være minst 12 uker. For NuCana sitt studiet må life expectancy være 16 uker. Info er hentet fra clinicaltrials. NuCana inkluderer sykere pasienter enn PCIB. Her blir det ikke sammenligning mellom epler og epler.
Videre er det i ABC-02 204 pasienter totalt, og 13 av de var eCCA med en ORR på 1/13. Det er vel nærliggende å tro om sammensetningen i NuCana sitt studiet blir så likt som ABC-02 som mulig. Statistisk signifikante data blir da så godt som umulig for NuCana å vise for eCCA pasientene i sitt fase 3 studie, etter mitt syn.
Jeg stilte følgende spørsmål som ble besvart av CEO på podcast:
Hvis Nucana, PCIB sin eneste konkurrent, får godkjennelse på deres sekkestudiet før PCIB sin interimavlesning, vil dette påvirke RELEASE studiet? Vil RELEASE fortsette som planlagt til interim avlesning eller vil kontrollarmen da endres på bakgrunn av godkjenning som er gitt NuCana?
Svar som jeg tar på husken: CEO tror ikke NuCana får godkjenning før PCIB. Skulle det mot formodning skje vil dette skje omtrent på samme tid som PCIB sin interimavlesning. Da blir det opp til regulatoriske myndigheter å vurdere dataene opp mot hverandre. (Jf info ovenfor mtp inkluderingen av sykere pasienter og om data fra NuCana på eCCA gir statistisk signifikans må en bare vurdere selv om utfallet). Videre vil RELEASE uansett gå til interim uten å endre kontrollarmen.
Konklusjonen min mtp konkurranse og NuCana, er som CEO, at det ikke er noe å bekymre seg for.