Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Vet ikke om det var svar til meg, men alt dette vet jeg. Kommenterte kun fra et teknisk perspektiv i en “dødperiode” med spenning hengende over oss. :crossed_fingers:

1 Like

Jeg er ikke sikker på noen ting. Jeg vil karakterisere rikets tilstand i PCI Biotech som noe av det mest lovende jeg har sett. Optimistisk JA, men sikker, det er en ikke før en eventuell avtale med AstraZeneca.

Like plutselig som alltid i markeder, meldinger kommer som regel når en MINST venter det! Det er min erfaring. Derfor er skråsikkerhet og det å time melding HELT umulig. Igjen, meldinger kommer like gjerne i såkalte «dødperioder».

Flåsete sagt: hadde det vært sikkert med suksess ville PCIB kursen stått i flere hundre kroner og bykset forbi Algeta kjøpesum i markedsverdi allerede i dag!

5 Likes

mulighet for storhandel, løp å kjøp :wink:

2 Likes

Ja, “sikker” var feil ordvalg. Stort håp er mer riktig. Hadde jeg vært sikker hadde jeg nok pantsatt nære slektninger for å investere. :smiley:

Forstår ikke hva du er usikker på, tror du ikke GGK studie kommer til og bli medisin ?

1 Like

Dersom en på død og liv må fortelle verden at en har vært en idiot (igjen) så er dette foraet.
Det er en av fordelene med et anonymt forum.

Håpet med å gå ut her med en problem-adferd og aldri se ut for å lære er om der er noen enkle “spille-regler” som en kan fælge når "eksterne " forhold truer.

Det gjelder selvfølgelig corona-viruset og strategi hvorledes en skal møte denne trusselen som investor.

Så hva gikk galt denne gangen ?

Kursfallet grunnet CV (corona-viruset) Gjorde at jeg solgte en post (ikke PCIB-den er hellig) og ideen var at denne kapitalen skulle stå på konto som sikkerhet dersom der kom et krakk pga CV og denne summen skulle stå i måneder og år til avklaringen var et faktum.

Så hva skjer etter salget.
Selvfølgelig stiger aksjen over alle haugar 2 dager etter salg.
Det blir utholdelig å sitte å se på og U-sving og kjøp på topp blir resultatet.
Nå ser det ut for at kursfall står for døren.

Kjenner du deg igjen?
Merkelige greier , en blir nesten en annen personlighet med stor kapital på konto?

Denne kleine forvaltningen har kostet noen 100K NOK og burde vært helt unødvendig etter så mange år på børsen.

Hvorledes møter dere eksterne trussler?
Noen triks eller leveregler?

:upside_down_face:

6 Likes

Off-topic, men kjøp pengemarkedsfond for kontantene så lurer du deg selv til å tro du er fullinvestert :slight_smile:

2 Likes

Fokus på ballen og fundamentet.

Det er helt umulig at pcib med suksess i ggk blir priset til under 200kr aksjen.

Alt annet er støy.

At portjefølje svinger med 7-8 siffer får en bare tåle , det er god trening til den tiden som kommer da det feks. svinger mellom 220-245 :wink:

9 Likes

Hvem er det som legger ut 18k aksjer i dag til 60,9 som de kunne fått solgt i går på 63 tallet? Merkelig.

Noen som vil ha minst mulig for aksjene sine eller legges det ut sperrer for å få kjøpt flest mulig billige aksjer.

Spiller forsåvidt ingen rolle for oss som sitter til the bitter end, men likefullt irriterende.

3 Likes

Ja, tullete om en vil ut, har tatt 3000 av de men må bremse innkjøpet.

Eg fikk et spørsmål om « hva om du tar feil « :joy:.

Ja. Det blir i så fall ikke pent regnskap sa eg :wink:

6 Likes

Men dette er jo en velkjent, og svært god, strategi.
Hvis man vil ha noen hundre ( - 1000) aksjer, vil det lett føre til at flere vil være med på dansen. ( frykt & grådighet er velkjent.)
Neste stigning, og så fall, - og det samme på ny…
Neste gang vil jeg være med, det skjer nok på ny, jeg selger litt nå… :crazy_face:
Så vet man ikke at den som styrer dansen har mye større muskler, og kan bestemme musikken.
Jeg har vært med på denne dansen tidligere og blitt lurt ( i min ungdom :innocent:)
Dette skjer ofte før et oppkjøp, er min erfaring. Oppkjøper vet at hver kjøpt aksje under beregnet oppkjøpskurs er en fin måte å stå sterkt ved en oppkjøpskamp.

2 Likes

Opp som en bjønn og ned, som en skinnfell.
Ja, slik går no dagan

Forslag: Lat som du har vært bortreist og offline siden tirsdag kl 16:30. Fra da til nå er PCIB ørlite opp og Osebx ørlite ned.

3 Likes

Jeg har innsett at det er umulig å vite hvor kursen går fra dag til dag. Jeg bruker derfor veldig enkle regler :

  • Bare investere i aksjer der jeg er så sikker på suksess at jeg tåler nedturer
  • Glemme alt som heter TA og “å sikre gevinst”
  • Ikke investere mer enn at man har baller til å sitte gjennom opp- og nedturer
  • Ha ledig kapital til å kjøpe mer når man mener det har falt for mye

Dette ser enkelt ut, men jeg tror det er veldig få som klarer å følge reglene. De fleste kjøper på topper og selger på bunner. Det er derfor det er topper/bunner. Topper kommer når de fleste vil kjøpe. Bunner når de fleste vil selge. Man må gå motsatt. Men det kan man bare gjøre hvis man er sikker på aksjen. Jeg er så sikker som jeg kan bli på PCIB. (Jeg selger ikke på det jeg tror er topper)

7 Likes

Da er det rart at det ikke vises på aksjonærlistene.

Nei det er ikke rart for det er ikke topp 50 som kjøper/selger noe volum på dager/uker uten nyheter. Min megler følger med på topp 50 hver mandag og jeg får rapport samme dag. Stabil topp 50 er et solid signal til markedet.

3 Likes

På de store børsene, AZ er notert i London også, regnes det som uetisk å kjøpe aksjer i forkant av et bud. Så lenge de forholder seg til flaggegrenser så kan de jo ikke kjøpe mer enn 5 % før de synlige og da utgjør neppe en slik strategi noen veldig stor besparelse uansett.

4 Likes

51 Øvrige investorer 44.70% 16 658 184 stk aksjer

Topp 50 selger ikke så mye, så det må hentes fra de under, og der er det 44,7% på deling.

4 Likes

I dette tilfellet kan ikke AZ kjøpe aksjer hvis de sitter med kunnskap om forhandlingene med PCIB, det må kunne kalles kursdrivende innsideinformasjon.

2 Likes

Det er vel for så vidt bakgrunnen for at dette ikke anses å være etisk fremgangsmåte. På den andre siden er det litt annerledes med innsideregler som gjelder dine egne handlinger. Sitter du som CEO og planlegger å kjøpe/selge aksjer forhindrer ikke det at du selv gjennomfører dine kjøp/salg, men det vil selvfølgelig være forbudt for andre å handle på informasjon om CEO sine planer med mindre de er allment kjent.

2 Likes