Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Synes dagens artikkel står seg godt. Skulle ikke forundre meg om PCIB ender i pluss.

Som Dagens Næringsliv påpeker i artikkel i dag: Noen få vinnere i koronakrisen. «Bioteknologi-, farmasi og helseaksjer gjør det generelt bedre enn aksjemarkedet generelt…»

Investorene vedder nå på den virkelig store gevinsten: selskapet som klarer å komme opp med en vaksine på koronaviruset. Blant konkurrentene er relativt ukjente selskaper som Moderna…»

Det heteste området i biotek mener flere er innen mRNA. Naturlig at det kan menes når en ser milliardavtaler som tegnes.

Disse to løp innen mRNA teknologien til PCI Biotech en fjær i hatten til alle i PCI Biotech:

AstraZeneca (Moderna samarbeid innen mRNA).

BioNTech mRNA forskningssamarbeid. Reuters meldte i helgen at Pfizer vurdere vaksinesamarbeid med BioNTech.

Det mest lovende i norsk bioteknologi siden Algeta? Bak Moderna og BioNTech er det flere big pharma med eierskap!

Tusenkronersspørsmålet blir hvor avhengig er eksempelvis disse to AZ (Moderna) og BioNTech av PCI Biotech sin teknologi for å få sin pipeline levende og mot markedet og produkt. Hvis begge ønsker og har behov for PCIB teknologien har verdiene til PCI Biotech ikke i nærheten blitt reflektert i dagens kurs og markedsverdi.

2 Likes

I børsmeldingen vi fikk den 26. november i fjor het det bl.a:

“The research collaboration runs to the end of 2019 and the companies have agreed to use the following 6 months (until end June 2020) to evaluate the potential for further collaboration.”

Rekk opp handa de som tror at partene satt og venta til 1. januar før disse drøftingene tok til.

For min del tror jeg slett ikke det er slik det foregår i praksis. Den dagen børsmeldingen kom, hadde man trolig hatt innledende sonderinger i flere måneder. Potensialet i fimaNAc-teknologien, anvendt på kreftbehandling, hadde partene lenge sett stadig klarere. Og med det hadde åpenbart AstraZenecas appetitt på PCI-teknologien økt betydelig, jf.

“The aim of today’s expansion is to evaluate whether synergies established in oncology in vivo models are transferrable to additional disease areas.”

15 Likes

Hvis og når det kommer en vaksine mot coronaviruset kommer vi til å trenge å vaksinere hundrevis av millioner ja kanskje en milliard mennesker for at det skal monne noe særlig.

Hva mener du @Jubel er sjansen for at verden kommer til å gå for et produkt hvor det skal produseres en milliard slike enheter?

Kontra at man baserer seg på eksisterende teknologi?

image

5 Likes

Helt enig. Når en ser på aksjonæroversikten og den stabiliteten samtidig som det nu dukker opp internasjonale investment banks som Morgan S og JP med flere lukter det at noen stort KAN være på gang. Mulig dette er tidenes safe haven. Spekulasjoner selvsagt men mange indikasjoner er nevnt i tråden som gjør PCI Biotech mRNA og deres leveringsteknologi til en virkelig het potet. Har noen sett lyset?

Savepig det er tidligere diskutert PCI Biotech sin vaksineteknologi. Biotekere og radforsk ved Einarsson er positive og mener PCI Biotech KAN bidra i framtiden innen vaksinasjon. De første vaksiner for korona derimot vil høyst sannsynlig ikke være med PCIB teknologi. Hva er det du ser som ikke Van der Burg og teamet i Leiden og Einarsson med flere i radforsk ikke ser?

Det som skjer i markedet er at det investeres milliarder i forskning og produkter innen vaksiner. Preklinisk oppnår nu plutselig å ha midler og investeringsvilje. Paradigmeskifte etter korona. Det vil være naturlig at vil tilta i styrke gitt billions på sidelinjen fokusert mot vaksineteknologi også når fokus fra korona skiftes til andre mulig vaksinebehov. Det er gledelig for verdens befolkning som mulig vil bli bedre rustet ved fremtidig utbrudd.

5 Likes

Hva er alternativet, enn en vaksine med flere ganger så effektiv levering, og uten kvikksølv. :muscle:

4 Likes

Tja, vi kan jo spørre Moderna hva de synes alternativet er:

3 Likes

@Savepig
Mange spor forfølges for å bedre vaksineteknologi.
Det er lurt, svært lurt :+1: :rocket:. Per nu er det ingen som har fasiten?

AstraZeneca og Moderna har avtale innen mRNA.
Vi vet alle at forskningssamarbeid PCI Biotech har hatt med AstraZeneca siden 2015 har vært innen benet fimaNac (mRNA). :bomb:

AZ ønsket å se på utvidede anvendelsesområde for teknologien før partene AZ og PCIB skulle vurdere en mulig kommersiell avtale.

BioNTech med BP i ryggen kan de tillate å miste mRNA teknologien dersom de har vært fornøyde med PCIB og har behov for denne mRNA leveringsteknologi? Hvilke tiltak og handlinger iverksettes da? Det var mulig disse tankene Einarsson spekulerte i da han sa i radforsk podcast at det hadde vært kult med budkrig?

5 Likes

Det hadde jo vært helt fantastisk.

2 Likes

Det å tro at fimaVACC vil ha noe som helst med vaksinasjon av den pågående coronaepidimien er for meg helt fjernt. Det er ingen som kommer til å satse på en så ny teknologi, uansett hvor god den måtte være, når tid er alfa omega. Utvikling av vaksine tar lang nok tid som det er.

Dersom dette utbruddet hadde kommet i 2030 i stedet for 2020, og fimaVACC da var godt etablert som en plattform for effektiv vaksinering, og dersom det i tillegg ble vurdert at standard vaksineteknologi ikke var god nok, så hadde det kanskje vært fornuftig å tenke at PCI kunne blitt brukt. Men ingen av disse punktene er realiteten i dag, og jeg tror at det er best at alle aksepterer det og heller venter i spenning på avtalen med AstraZeneca.

30 Likes

Enig og mitt poeng. Preklinisk teknologi innen vaksinasjon opplever enorm økning i investeringsvilje.

Fimavacc tilhører fremtiden ikke per nu!
Einarsson sa også at vaksiner for korona var andre som ville kunne utvikle. Og nevnte samtidig i positive ordlag om at i fremtiden i andre mulig pandemi, utbrudd kunne mulig PCI Biotech teknologi innen vaksinasjon bli aktuell.

:+1:

Venter i spenning på AZ avgjørelse.
Venter også i spenning på outsider BioNTech hvordan de velger å agere! Sanofi satser milliarder på mRNA vaksineteknologi.

3 Likes

Nei, men det kommer nok flere svine, fugle eller øl-viruser framover.
Og jeg leste en hypotense i en bok for noen år siden, der vedkommende så en sammenheng mellom meteor-hale/stjernestøv og pandemier. Der bakterier/liv fra verdensommet kunne være årsak til utbruddene gjennom tidene. ( Og også årsak til oppståelse av liv på jorda.)
Spekulativt, men spennende.
Start av pandemien ( “hos de andre”/andre steder enn hos oss) var bare en bekvem forklaring.
Men uansett så vil det komme flere virus i årene framover, kan man anta.

2 Likes

Jeg tror ikke at pcib på nåværende tidspunkt kan hjelpe til med vaksine. Sykehusene har vel ikke det utstyret som de trenger, lys etc. I tillegg må de læres opp til å bruke det. Vaksinen som kommer er i en sprøyte.

1 Like

Blir det mer midler til forskning og interesse for vaksineteknologi framover med de billions som nu er frigjort fra stiftelser, myndigheter og investorer?! Thats the question! Hvem prater om korona for PCIB? Det er bølgen av investeringer i teknologi som følge av korona. Det vil først gavne menneskeheten og biotek, helse og farmasiselskap i framtiden. Viktig fokus!
Har PCI Biotech fått svært gode resultater fra sin fase på pasienter innen fimavacc. JA. Og med stempel fra Van der Burgh og teamet i univ Leiden. Ser det ut til at det er lovende resultater i forskningssamarbeidet med AZ og BioNTech innen mRNA? Ja, i og med det er mulig kommersiell avtale som diskuteres. RELEASE (ggk fimachem) doblet levetid på valgte cohort. Altså gode resultater er alltid verdifullt nå og ikke minst i framtiden. Lovende må være lov å si.

6 Likes

Det er det vanskelig å være uenig i. Tidsaspektet er kritisk viktig når det kommer til massevaksinasjon i forbindelse med pandemier, det være seg av koronatypen, influensatypen eller andre virus med stor spredningsevne.

Imidlertid tror jeg du tar altfor hardt i når du skriver at PCI-teknologien kanskje kunne hatt en mulighet ti år fram i tid.

Både WHO, nasjonale folkehelsemyndigheter, Big Pharma og institusjoner som CEPI vet at nye slike epidemier vil oppstå om igjen og om igjen. Men problemet er at man ikke kjenner genomet til det neste truende viruset før det er der.

Desto mer vil det ikke bare være et spørsmål om hvem som først kommer opp med det riktige antistoffet, man vil også være avhengig av den beste leveringsteknologien. I så henseende tror jeg både fimaVACC og fimaNAc ligger svært godt an til å kunne gjøre seg sterkt gjeldende lenge før 2030.

8 Likes

Det eg håper er at en av de store bare smeller til og kjøper. Slik de kan kjøre frem forskningen i ekspress fart,

4 Likes

Selvsagt morsomt å spekulere i vaksiner etc , men jeg rangerer PCIB sin “rekke” slik:

  1. FimaChem gallegangsstudiet går sin gang og resultatene hittil er så gode at dette er “grunnmuren” som etterhvert bør ha en verdi alene på noen hundrelapper pr aksje. FimaChem kan så gå videre også mot andre indikasjoner
  2. FimaNac ser ut til å bli “huset”, og hvor stort dette blir vil vi se konturene av de neste månedene. Kommer AZ dundrende inn og kjøper hele kåken får vi bygge noe annet på grunnmuren.
  3. F. eks Vacc som jeg foreløpig anser som et mulig “påbygg/anneks” . Kommer det mye penger fra AZ kan dette prioriteres, evt kan det lisensieres ut eller satses på sammen med en partner. Da tenker jeg fortsatt på den opprinnelige bruken nemlig onkologi.
21 Likes

Hvem vet hva Biontech og company tester ut? Eller for og si det paa en annen maate, hvem vet hvor haren hopper?;-)) For alt kan skje. Vi kan til og med vaakne opp en dag til melding om at en av vaare partnere har loest kreftgaaten med hjelp av vaar leveringsteknologi.

6 Likes

https://soundcloud.com/user-972208711/episode-15

tid 33 30 Einarsson opplyser om mulig fremtidig bruk av fimaVACC som adjuant i influensavaksine.

lykke til

5 Likes

Syntes dette gikk helt fint kursmessig.
Vi var heldig siden tvangssalgene ble tatt ut under forrige fall.

9 Likes

Helt fortjent om flere mener PCIB er safe haven som DN omtalte i dagens artikkel om biotek, helse og pharma :+1:

Vinnere under koronavirus

9 Likes