Men du har rett i at tålmodighet lønner seg!
Siste børsdagen i 2019 i morgen og bare 2 dager igjen av året. Mulig vi får en fin avslutning fordi få vil selge og nye vil inn før Astra gir en lyd fra seg
Ingen som har råd til å selge. Blir for mye gevinstbeskatning
I morgen skal ihvertfall jeg øke
Helt rett Snøffelen.
Det var en annen «han» som kalte deg Snøfflus.
Tror nok han ser idag at du med god grunn kan peke nese til han.
Jeg aner at en del her inne har satset gård og grunn på PCIB de siste ukene. Jeg vil advare mot å satse mer penger enn du har råd til å tape. Uansett hvor bankers ting fremstår, finnes det ingen 100% sikre investeringscase, ingen. Hvor mye risiko du vil ta må du vurdere selv, men det er lett å bli blendet av positive meddebattanter som kanskje har en del å tjene på at du kjøper kursen oppover.
Sover du dårlig om natten (eller vil gjøre det om kursen faller med 20, 30 eller 50%) bør du redusere din risiko nå. Jeg snakker av erfaring
/partypooper pdx out
Leit å høre at du har tapt penger pdx. Gård og grunn er ikke involvert i mine aksjeinvesteringer iallefall
Det er bra @sjog! Hadde i en periode penger i aksjer jeg ikke hadde råd til å tape, og det er en fin måte å spore av fremtiden sin på hvis man er uheldig
Godt og fornuftig innspill @pdx.
Det er i overkant stor optimisme i denne tråden, og kommer det folk inn i PCIB så er det nok en viss fare for at enkelte kan gjøre valg som ikke nødvendigvis er lure.
Det kan være lurt å lytte til @pdx og vurdere om dere har råd til en nedgang på feks 50%.
Til orientering så sitter jeg selv med mine aksjer i PCIB og Funcom uten å trade, men har hatt mine blemmer. Spesielt Funcom har vært utfordrende å sitte i, men også PCIB som ble mer enn halvert…
I aksjemarkedet er det bust and boom! INGEN vet når korreksjon kommer.
I biotek er det spesielt stor volatilitet (Les høy risiko). Binært, dvs kun få lykkes i biotek. Mener å ha lest at 9 av 10 biotek feiler? Med andre ord flertallet av investorer taper alle midler. De 1 av 10 som treffer med biotek suksess får enorm avkastning. Høy risiko er generelt lik enorm MULIG avkastning. I og med det er lite investormiljø i Norge for biotek er interessen for å ta den type risiko i Norge høyst sannsynlig veldig lav i utgangspunktet. Spørsmålet er om det er riktig i forhold til riskreward for biotekselskap på OSE?
Ikke minst er belåning for å investere i aksjer i mine øyne galskap. Nå er det vel svært lav belåningsgrad generelt i biotek blant meglerhus målt mot andre sektorer på OSE? Burde kanskje vært 0?
Niks, 80% belåingsgrad for pcib.
Edit: mulig det var 50 men mye var det.
Galskap med 50 % belåning uansett i aksjemarkedet mener nå jeg. Som pdx også skriver ingen vet med 100% sikkerhet hva som skjer i et marked. Og da må det kunne tåles å tape midler! Meglerhus tjener store penger på lån og omsetning aksjer. Klar agenda det. Og trekker belåningsgrad bort ved plutselig markedsfall?
30% hos nordnet, det er rikelig for en sånn aksje
Enig, men risk=potensiell reward og i biotek er det som oftest VELDIG stor reward.
Jeg har tatt sjansen med både belåning og kredittlån og uten dette hadde jeg hatt tilnærmet null i egenkapital.
Det er forskjell på å investere penger som er langsiktig lånt til lav rente og kredittlån eller lån som blir tilbakekalt når aksjene faller slik at man tvinges til å selge på bunn. Uansett er det å satse på et fåtall aksjer risikospill, og man gjør seg egentlig avhengig av å ha en viss grad av flaks for at det skal gå bra. For min egen del har jeg hatt min andel av såvel ekstrem flaks som ekstrem uflaks, men er “inne i en god stim” med lovende investeringer i fire selskaper, og har jo som mange andre opplevd en eventyrlig stigning av eiendomsverdier de siste par tiårene .
Flott artikkel om Phoenix Solutions i morgendagens FA.
Kan deres teknologi utfordre våres?
I dag er det siste arbeidsdag for lab-gjengen i AZ. Men… vi skal ikke glemme de andre samarbeidspartnerene innen FimaNAc. Det er en god håndfull solide pharma-selskaper
http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2019/12/191212-DNB-Healthcare-Conference-2019-FINAL.pdf
@Lytter, ikke at jeg har så mye peiling på dette men det ser jo litt likt ut i forhold til noe av det pcib driver med. Phoenix prøver jo også å komme til vanskelig plasserte tumors.
Men de er jo noen år bak pcib da de nettopp starta et fase 1/2 løp.
Barnehagementaliteten som advarer om at det er risiko i aksjemarkedet, kan godt vaere paa sin plass;-)))
Men dagens opptimisme relatert til PCIB, er selvfoelgelig resutatene PCIB har presentert som viser at leveringsteknologien virker.
Og naar man opptil flere ganger har faatt bevis paa at leveringsteknologien fungerer, er det ikke rart at opptimismen staar i taket, og at man droemmer om baade det ene og det andre. De eneste tre aarsakene til at dette kan gaa galt i dag, maa vaere 1. at ingen av vaare samarbeidspartnere har medisiner som virker. Eller, 2 at markedet sier at ok leveringsteknologien virker, men ingen er interessert i og betale oss penger for og bruke den. Eller 3 at markedet krakker og trekker PCIB kursen ned,
Maa si jeg anser begge de to foerste punktene som usannsynlige. I verste fall, maatte det vaere at det tar tid og finne frem til en partner som har en medisin, eller medisiner som fungerer sammen med vaar leveringsteknologi. Men selv der har det kommet signaler som viser det motsatte.
Ergo er opptimismen paa sin plass. Resultatene er faktisk saa gode, at det blir vanskelig og kalle noe av det som skrives for hausete.
Mange som “ADVARER” nå på årets siste børsdag ?? OK , skal dere ha flere billige aksjer? Så nær en eller flere avtaler har vi vel aldri vært i gull-selskapet vårt så synes “ADVARSELEN” kommer noen uker mnd for sent?
ALLE her på forumet vet at aksjer er risiko så det “maset” kan vi vel legge død en gang for alle som Jon Almaas sier i “VI LEGGERN DØD”.
Synes det er på grensen til ufint å prøve ¨å skremme noen i dagens situasjon. 9 av 10 mislykkes ikke MEN 1 av 10 lykkes og hvorfor blir ikke det oss denne gangen?
Mange måter å se ting på som Arve Opsahl i si fyllekjøresketsj. 5% av alle trafikkulykker skjer i beruset tilstand ALTSÅ 95% skjer i edru tilstand og den sjansen tar ikke jeg!!!