Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Fundamentale forhold (PCIB)

Kan vi forvente oss en børsmelding før oppstart i morgen tidlig?

1 Like

Regner med at vi vil få en melding om dette ja👍🏻

1 Like

PCIB har normalt ikke meldt noe angående innvilgede patenter, det ble gjorde et unntak for fimavacc tilbake ved påsken i 2019, så vet ikke helt om vi skal forvente en melding på dette.
Edit, påsken 2020 selvsagt

2 Likes

Om jeg ikke husker helt feil så har vel PCIB kommunisert tidligere at de melder de patentene som er viktigst

2 Likes

Påsken 2020

3 Likes

Logikken med patenter i legemiddelindustrien er at når man først har utviklet et medikament man har tro på, så søker man patent på det så fort som mulig. Så sender man inn patenter på forskjellige applikasjoner og kombinasjoner etterhvert, for å forlenge patentlevetiden. For PCIB sin del, så ble patentet på fimaporfin sendt inn i 2001. Levetiden for patenter er 20 år, slik at dette patentet går ut om bare et år. Da kan hvem som helst lage og selge fimaporfin og bruke denne photosensitizeren på måter som PCIB ikke har patentert. Men den utgaven som kan gis intravenøst og kan brukes klinisk heter Amphinex, og er patentert av PCIB i 2009. Så dette patentet går ut om 9 år. Bruken av Amphinex og cellegiften gemcitabine til behandling av gallegangskreft er derfor allerede beskyttet fram til 2029. Når PCIB har sendt inn et eget patent for denne spesifikke behandlingen i 2017 (med prioritetsdato i 2016), så er det for å FORLENGE beskyttelsen av denne behandlingen til 2036.

Og det er denne beskyttelsen fram til 2036 som nå er i boks nå i EU-området. Og den kommer etter all sannsynlighet i boks i US, Kina, Japan, Korea, Russland, Singapore, Canada og i tillegg alle de andre landene som vi ennå ikke kan se at det er søkt om dette patentet.

68 Likes

PCI Biotech: European patent for treatment of bile duct cancer with the fimaChem technology

60 Likes

Godt ryddig og enkelt forklart, @polygon.

For ikke bare er det alfa og omega å sikre seg patentbeskyttelse, men alt som kan gjøres for å utvide varigheten, er overmåte viktig innenfor biotek hvor prosessen fra discovery og preklinisk fram til kommersialisering vanligvis er svært langdryg.

Nå har PCIB sikra seg en solid tidsmargin for kommersialisering i Europa. Og som du skriver; nå kan vi vente at tilsvarende margin sikres for en lang rekke andre land / regioner.

Kanskje er det nettopp disse “stemplene” en partner i Øst-Asia venter på?

21 Likes

Det er jo kjempeviktig, med nye patenter som varer til 2037, vil det utgjøre mange milliarder i økte inntekter når GG er godkjent🤘

12 Likes

Pfizer/BioNTech sin mRNA baserte Covid-19 vaksine er het potet om dagen.

Nylig ble det rapportert om 90% effektivitet og ingen/få bivirkninger.
Leveringsmetoden som benyttes er som jeg har skjønt det lipid nanoparticles.

Dette vil bli den første mRNA vaksinen ever når/hvis godkjent, og det tenker jeg må være ganske så stort og vil bane vei for mange andre mRNA vaksiner/medisiner.

Sett opp i mot PCIB mener jeg å ha lest tidligere at PCIB sin leveringsmekanisme skal være den beste og med små/ingen bivirkninger, og det er fult mulig. Men sett opp i mot Pfizer/BioNtech sin mRNA vaksine så ser jeg ikke helt hvordan leveringsmekanismen til PCIB blir så mye bedre innenfor levering av RNA.

Er PCIB allerede på etterskudd?

Noen med fagkunnskap som kan utdype rundt akkurat dette temaet?

En hyllest til Anders Høgset og Kristian Berg

Iht https://www.researchgate.net/profile/Anders_Hogset så er Anders Høgset oppført med 131 publikasjoner. Jeg har gått gjennom 22 (fra Februar 2017 til Februar 2020, dvs 3 år) av 131 for å finne ut hvilke samarbeidspartnere som PCI Biotech har.

Det er midt sagt sjokkerende når man ser bredden av samarbeid / interessen rundt om i verden i løpet av kun 3 år. Hadde jeg hatt tid kunne jeg gjort tilsvarende for Kristian Berg, da hadde listen blitt adskillig lenger.

Bak ett paper så ligger det mye egeninnsats som sjelden vises på lønnsslippen. Om man ser lokasjonen til forskerne, så dukker tidssone problematikken opp. Til slutt så kommer reisetid ifm presentasjonen.

Tviler på at Høgset & Berg leser dette, men til dere på forumet så vil jeg si at vi er utrolig heldige som har Anders og Kristian på laget. Innsatsen de har gjort og gjør er imponerende.

Oversikt som viser tilhørighet til co forfatter, et utdrag fra 22 av 131 paper av Anders Høgset.

Norway

  • Oslo University Hospital
  • University of Oslo
  • Norwegian University of Science and Technology
  • Cancer Registry of Norway
  • Zelluna Immunotherapy

Iceland

  • University of Iceland

Switzerland

  • University Hospital Zurich
  • University of Zurich
  • ETH Zurich

India

  • Sai Life Sciences, Pune

USA

  • University of California
  • University of Texas MD Anderson Cancer Center
  • Massachusetts General Hospital
  • Cheyney University

UK

  • University College London
  • Aintree University Hospital NHS Foundation Trust

Holland

  • Leiden University Medical Centre
  • Academisch Medisch Centrum Universiteit van Amsterdam
  • University of Amsterdam
  • University of Twente

United Arab Emirates

  • University of Sharjah

Germany

  • University Hospital Frankfurt
  • Ludwig-Maximilians-University of Munich
  • University Hospital Heidelberg
  • National Center for Tumor Diseases (NCT) Heidelberg
  • German Cancer Research Center
  • Klinikum Landshut
  • University Hospital Essen
  • Klinikum Ludwigshafen
  • University of Leipzig
  • Klinikum Nürnberg

Consulting

  • ZellNet Consulting, Inc
  • NHS · HFP Medical

Takk Anders Høgset og Kristian Berg!

59 Likes

Nå med oppdatert informasjon om når patentet blir publisert i European Patent Bulletin.
https://register.epo.org/application?number=EP17791004&documentId=E5IAZ5LP7925DSU&lng=en

36 Likes

PCI Biotech: Successful Phase I fimaVacc vaccination proof of concept study to be published in Frontiers in Immunology

80 Likes

PCIB er skikkelig i støtet om dagen!

Nå venter vi på neste melding - i helga ble dette patentet innvilget:

EP09772782

Patentet beskytter PCIBs teknologi på kombinasjon av PCI med tyrosin kinase hemmere (TKI). Det sistnevnte er et produkt som hemmer aktiveringen av enzymer som er viktig for proteinproduksjon .

Jeg synes dette er spennende patent fordi DCPrime ble kjøpt opp av Immunicum sist uke, og Immunicum, har flere produkter i klinisk utprøving i kombinasjon med TKIs.

79 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @bamse (942 likes)
  1. @Investor (612 likes)
  1. @Jubel (590 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Durable (483 likes)

  2. @polygon (470 likes)

  3. @Savepig (447 likes)

  4. @StockDZ (428 likes)

  5. @olafalo (417 likes)

  6. @lenny (386 likes)

  7. @Oxion (371 likes)

Gratulerer!

7 Likes

Jeg hadde et spørsmål om LNP og mRNA i småprat, og begynte på grave litt mer. Der fant jeg denne artikkelen
This mysterious $2 billion biotech is revealing the secrets behind its new drugs and vaccines | Science | AAAS (sciencemag.org)

Det som er interessant er:
Much of the risk comes down to formulation—the molecular packaging that ferries mRNA into cells and protects it from being hacked apart by enzymes along the way. “That’s where the breakthroughs are really needed,” says RaNA’s Heartlein. Many RNA drugs to date have encapsulated the nucleic acid in nanoparticles made of lipids. But because mRNA is so large—roughly 100 times the length of the RNA used for interference therapies—it’s harder to stabilize and to encapsulate. And many lipid nanoparticles are not easily degraded in the body, so they can cause toxic buildup in the liver. “We’re going to find applications [for mRNA drugs],” Heartlein says, but “it may not be as broadly applicable at the end of the day as people are thinking.”

Hoge acknowledges that some conditions may be off limits to mRNA drugs simply because they require higher levels of protein than the mRNA can make at a safe dose. Muscular dystrophies or skin disorders where patients lack a key structural protein, for example, are a long shot. “A lot of people think that gene therapy might be the only solution for some of these diseases. And certainly for some of them, it might be,” he says.

Moderna is developing delivery systems that may limit toxicity. Among its proprietary nanoparticles is a family of engineered lipids that its scientists have found to be more biodegradable—and thus more tolerable at higher doses—than existing formulations. A separate “delivery innovation” team is developing nonlipid formulations, such as polymers that form solid, porous structures interspersed with mRNA.

Håper PW har banket på døren til Moderna!

15 Likes

Fersk artikkel som kanskje er av interesse:

mRNA’s next challenge: Will it work as a drug?

(skulle kanskje vært på småprattråden)

8 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @bamse (1283 likes)
  1. @Jubel (957 likes)
  1. @Durable (673 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Investor (656 likes)

  2. @lenny (590 likes)

  3. @solo (484 likes)

  4. @olafalo (466 likes)

  5. @StockDZ (452 likes)

  6. @Oxion (430 likes)

  7. @polygon (407 likes)

Gratulerer!

3 Likes

Nei, denne synes jeg virkelig hører hjemme på fundamentaltråden! mRNA vaksiner fungerer altså (heldigvis) glimrende uten PCI, men terapeutisk, - “targeting mRNA to specific tissues and giving strong, lasting benefits without excessive side effects“ er som artiklen poengterer mye vanskeligere. Og er nettopp det FimaNAc får til. AZ ville altså ikke forsøke PCI, eller forsøke PCI videre med AZD8601 som altså er den medisinen som omtales først i denne artikkelen, men jeg deler Per Waldays fortsatte tro på at PCIB sin FimaNAc teknologi vil finne sin applikasjon en gang om ikke lenge.

28 Likes

En liten oppdatering på denne.

Edit:

Rule 74
Certificate for a European patent
https://www.epo.org/law-practice/legal-texts/html/epc/2016/e/r74.html

As soon as the specification of the European patent has been published, the European Patent Office shall issue to the proprietor of the patent a certificate for a European patent. The President of the European Patent Office shall prescribe the content, form and means of communication of the certificate and determine the circumstances in which an administrative fee is payable.

7 Likes