Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Fundamentale forhold (PCIB)

Lurer på om vi misforstår Nordnet litt: Altså at de mener OPP til 45% basert på hvor mye aksjen utgjør av porteføljen din.

Altså ikke at belåningsgraden går fra 20% til 45%.

4 Likes

Mulig du har rett @Savepig. For eg ser at eg har ny belåning på ein av aksjen. Må prøve å finne ut av det.
Men litt rart da eg kun har ein aksje som er over 30% av portoføljen.
image

PCIB står for 38,3% av portoføljen og eg får belåningsgrad på 31% som jo er greit nok.

Edit:
Riktig det som Savepig skriv. Altså belåningsgraden varierer mellom 20% til 45%. (20% viss du har 50% eller meir av EK i PCIB)
Grunnen til at dette ikkje stemmer for meg er at eg har ein spesialavtale med Nordnet.

1 Like

Det er plutselig rikelig med #Cholangiocarcinoma fra ESMO.

https://twitter.com/hashtag/Cholangiocarcinoma?src=hashtag_click&f=live

2 Likes

Førstnevnte studie:

“Median overall survival was10.8 months for patients treated with ivosidenib and 9.7 months for placebo.”

Skremmer vel ikke vannet av oss dette.

8 Likes

Litt usikker på om dette er samme indikasjon også, er dette extrahepatic (utvendig) cholangiocarcinoma?

2 Likes

Bør ikke dette bety at våre data står seg enda bedre? 185/2 pasienter med en MOS på 9,7 mnd. - og det etter at de fikk gå over på medisin når sykdommen utviklet seg. Ren placebo ga 6(!) mnd…

Results showed a favourable trend in overall survival with ivosidenib. Median overall survival was 10.8 months for ivosidenib and 9.7 months for placebo (HR 0.69, one-sided p=0.06). Adjusting the overall survival results to take account of 57% of placebo patients crossing over to ivosidenib gave an adjusted overall survival of 6 months for placebo, which was significantly shorter than with ivosidenib (HR 0.46, p=0.0008).

3 Likes

Hva med den i midten da, Pemigatinib?

image

FGFR hemmere funker vel ikke på alle pasienter heller?

FGFR genetic aberrations (GAs) occur in an estimated 10% to 16% of intrahepatic cholangiocarcinomas (CCAs).

https://ascopubs.org/doi/full/10.1200/PO.17.00080

2 Likes

En FGFR inhibitor som er relevant for iCCA, men ikke som jeg har sett eCCA.

5 Likes

A phase III trial has begun for the investigational agent pemigatinib (INCB54828) in comparison with gemcitabine and cisplatin chemotherapy for the treatment of newly diagnosed patients with metastatic or surgically unresectable cholangiocarcinoma who have activating FGFR2 rearrangements. https://www.targetedonc.com/news/phase-iii-trial-begins-for-frontline-pemigatinib-in-fgfr2-cholangiocarcinoma

A molecular abnormality indicating rearrangement of the FGFR2 gene.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/medgen/1656455

3 Likes

Purpose

FGFR genetic aberrations (GAs) occur in an estimated 10% to 16% of intrahepatic cholangiocarcinomas (CCAs). The natural history of CCA with FGFR GAs, the prognostic role of coexisting GAs, and the outcome with FGFR-targeted inhibitors are unknown.

Patients and Methods

Patients with CCA with FGFR GAs were identified using next-generation sequencing or fluorescence in situ hybridization from four tertiary cancer centers and compared with FGFR wild-type counterparts. Data reviewed included demographic, treatment, overall survival (OS), and GA data. Fisher’s exact test, Kaplan-Meier plots, and log-rank tests were used for statistical analysis.

Results

Three hundred seventy-seven patients with CCA were identified, and 95 had FGFR GAs. FGFR2 GA was most common (n = 74, with 63 fusions) and seen in intrahepatic CCA. In patients with CCA, FGFR GAs occurred more frequently in younger patients (≤ 40 years; 20%) compared with older patients (> 40 years; 6.7%; P < .001), presented at an earlier stage (TNM stage I/II v III/IV: 35.8% v 22%, respectively; P = .001), and were associated with a longer OS compared with patients without FGFR GAs (37 v 20 months, respectively; P < .001). This difference remained significant after excluding 36 patients treated with FGFR inhibitors. There was no OS difference ( P = .60) between CCA with FGFR2 fusions (n = 63) versus other FGFR GAs (n = 29). Patients with FGFR GAs had a better OS with FGFR-targeted therapy compared with standard treatment ( P = .01). BAP1 mutation was the most common coexisting mutation without prognostic impact, whereas TP53 ( P = .04) and CDKN2A/B ( P = .04) were correlated with a shorter OS.

Conclusion

CCA with FGFR GAs represents a unique subtype occurring in younger patients with an indolent disease course. FGFR-targeted therapy may have a positive impact on OS in this subgroup.

https://ascopubs.org/doi/full/10.1200/PO.17.00080

1 Like

Enkelt og greit oppsummert; FGFR2 er ikke relevant for eCCA

15 Likes

For de som er interessert,

Genetic variants in cholangiocarcinoma (CCA)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6087799/

Tidligere har vi vel sett litt data fra behandlinger som retter seg mot EGFR mutasjoner. Men det er vel bare en mutasjon(KRAS), hvor pCCA/dCCA er nevnt i denne rapporten.

Konklusjonen i rapporten gir en grei gjennomgang av utviklingen på cholangiocarcinoma feltet.

Ser ut som det foregår et studie med Keytruda, men det er et større sekkestudie hvor CCA er en av flere indikasjoner.

Immune-modulating therapy trials have been recently planned for patients with advanced CCA characterized by dense intratumoral lymphocyte infiltration/PD–L1 expression. In the KEYNOTE-028 basket trial 24 patients with biliary tract cancer and PD-L1 expression (≥1% of tumor cells by IHC) were treated with pembrolizumab with promising results: 4 patients (17%) had PR and 4 (17%) had stable disease (100). The KEYNOTE-158, a phase II basket trial of pembrolizumab in patients with advanced (unresectable or metastatic) solid tumors including CCAs progressed on standard of care therapy is currently ongoing (NCT02628067).

Så per i dag ser konkurransebildet fordelaktig ut for Pcib.

6 Likes

labiotech.eu har publisert en artikkel over de 20 beste biotech-inkubatorene i Europa, og har valgt seg ut Oslo Cancer Cluster som én av dem.

Fremhevet som startups fra OCC er PCI Biotech nevnt som en av kun tre fra OCC

"## Oslo Cancer Cluster Incubator

Where: Oslo, Norway

Focus: Oncology

Companies: Zelluna Immunotherapy, PCI Biotech, Lytix Biopharma

This publicly-funded incubator supports oncology biotech companies to reach the commercialization stage. In addition to office and lab space, companies are given advice on business development, intellectual property and regulatory processes, as well as access to a network of investors and pharma companies."

26 Likes

Bra med publisitet, men er nok litt tilfeldig at PCIB er nevnt sammen med Zelluna og Lytix.

Men imponerende det Oslo Cancer Cluster har fått til!

Ellers ser eg frem til neste gang PCIB skal imponere…kan da ikkje være langt unna noe nytt (FPD i USA må vel komme…uten at det kommer til å imponere noe voldsomt).

3 Likes

Ser at mOS er her 11 mnd i den beste benchmark. Er det for eCCA pasienter som PCIB sikter seg mot?

1 Like

Det kommer det kommer, men er fortsatt svært kritisk til ledelsen som helt opplagt ikke innehar de nødvendige kvalifikasjoner til å materialisere fantastisk forskning i verdensklasse til et pardigmeskifte for hard lidende pasienter og penger til de som over mange år har gjort dette mulig!!

2 Likes

@Senior

Jeg er uenig med deg i det du skriver ovenfor. Men jeg er enig med deg i at PCIBs track record innenfor forskning og utvikling er imponerende. Potensialet innenfor de tre etablerte produktområdene kan være svimlende.

Derimot er jeg svært enig i at selskapet - styret og ledelsen - heretter først og fremst skal bedømmes etter sine kommersielle prestasjoner. Det kan være lukrative partneravtaler, men også eget salg. Med sistnevnte sikter jeg i første rekke til behandlingsløsningen for gallegangskreft.

Fortsatt suksess innenfor det kliniske og regulatoriske arbeidet er sjølsagt en forutsetning, men ingen ting man skal ta for gitt. Over hele linja ser imidlertid alt nå så lovende ut at jeg vil bli svært overraska om vi vil se større tilbakeslag.

17 Likes

Det er en ting som gjelder. Bevise at en har medisin som virker best.

1 Like

@idioten

Det er den NØDVENDIGE betingelsen. Den TILSTREKKELIGE er at medisinen kommer i markedet - for pasientene, selskapet og aksjonærene.

PS
Hadde en god prat med en solid medaksjonær i ettermiddag. Hans mening var at rekrutteringen i RELEASE-studien nå var det viktigste. Og for så vidt var jeg ikke uenig, men da er vi fortsatt innenfor det kliniske.

I slutendan er det salg og avkastning som teller. Det var vi også enige om.

13 Likes

Får de opp mot 20 mnd, er avkastning ikke noe jeg bekymrer meg noe særlig om :slight_smile:

3 Likes