Der jeg kan se for meg mest potensialet på akkurat dette er ikke i kreftformer som NHL, men mer i kreftformer som tarmkreft, og andre solide svulster som har store andeler av pasienter hvor immunforsvaret ikke er tilstede i kreften “immune desert”, eller er tilstede men ikke angriper svulsten. Man kan tenke seg tre scenarioer (det er strengt tatt flere enn tre, men for å gjøre det enkelt) med immunforsvaret og svulster.
- Immunforsvaret er tilstede i kreften og har noe immunologisk aktivetet - Dette er ofte svulster med mange mutasjoner, som f.eks melanom, lungekreft, blærekreft og MSI-H krefttyper (bilde under). Her kan PD-(L)1 antistoff forsterke effekten å gi bra respons.
- Immunforsvaret er tilstede men responderer ikke mot kreften - Dette kan være samme type kreftformer, men kreften kan ha utviklet flere motstandsmekanismer. Her kan PD-(L)1 antistoff gi repsons, men ofte kan andre mekanismer være involvert og vi trenger flere verktøy for å få i gang responsen. Her er CD47, hemmer mot T-hjelpeceller strategier som blir undersøkt.
- Immunforsvaret er ikke tilstede i kreften - Dette er ofte kreftformer med lavt antall av mutasjoner eller som har kraftige motstandsmekanismer som sender ut signaler for å holde immunceller unna.
Målet er å få flere pasienter fra gruppe 2 og 3 over i gruppe 1 som nevnt over. Om man kan få flere CD3 positve T-celler til kreften så er det bra. Men immunforsvaret er en tricky bitch, og T-cellene vil ofte trenge hjelp til å kjenne igjen hva som faktisk er problemet. Det er oppgaven til det medfødte immunforsvaret. Plukke opp “fremmede” komponenter og vise dem til T-celler sånn at de vet hva de skal finne og drepe. Det er samspillet mellom det medfødte og adaptive immunforsvaret, sagt veldig enkelt, som gjøre at man kan tilegne seg motstandsdyktighet mot tidligere infeksjoner. Målet til PCIB er derfor å øke aktiverte T-celler mot spesifikke peptider eller antigener. Det er også derfor de ikke kun kikker på megden med T-celler med også T-celle response, som de melder.
Vet ikke om det gjorde deg noe klokere, for jeg måtte svare litt fort på stående fot her.