Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Fundamentale forhold (PCIB)

Det har vært gjort masse studier som kombinerer PDT med cellegift, og felles for dem, så langt jeg har kunnet tolke det, er at de er mer brutale (har langt flere potensielle safety issues) enn PCIB sitt CHEM-program, og ikke er kommet videre fra reagensrør- og museforsøk. Den første studien du referer til, tipper jeg er i den helt ekstreme enden. Den andre studien bruker vel ikke lys i det hele tatt, men en slags syre-bombe(!).

7 Likes

Så det betyr at mange har forsøkt å nå et etterlengtet mål, men bare en har lyktes.

3 Likes

Forenklet kan men vel si at det mange andre har forsøkt, er å kombinere den lokalt drepende effekten av PDT med den systemisk drepende effekten av cellegift. Det PCIB har klart, er å gjøre cellegiften lokalt drepende ved hjelp av ikke-drepende PCI.

10 Likes

Flott!.
Det burde belønnes med mer enn kun en poster.

2 Likes

Posteren neste uke er om FimaVACC, og ikke FimaCHEM. PCI Biotech er et kinderegg det kan være litt tidkrevende å sette seg inn i :wink:

6 Likes

Poster blir lagt ut i morgen, blir den ikke?

4 Likes

I morgen kl. 12.00 etter min husk

4 Likes

Foreslår å forfølge diabetes-sporet her på fundamentaltråden.

Her er fase I studien AZ har gjort:

Og her er artikkelen som kom ut av det:

https://www.nature.com/articles/s41467-019-08852-4

Legemiddelet som ble brukt, AZD8601, er også i ett annet pågående studie på hjertefeil, som også blir nevnt i Nature-artikkelen:

7 Likes

Dette ser ut til å være mot diabetes type 2, ikke type 1. Det er jo helt annerledes og ikke et mål for pci skulle man tro.

Den må du forklare. Det er type 2 ja, og AZ forsøker en mRNA-vaksine som PCI muligens kan forsterke effekten lokalt av? Altså i bukspyttkjertelen vil jeg tro?

1 Like

Er jo type 1 som mister insulin produksjonen… type 2 er noe annet

2 Likes

Om du yter rettferdighet til nicket ditt, så vet du sikkert best, men type 2 behandles da også vitterlig med insulin?!

2 Likes

Les posten til columna så ser du forskjellen

1 Like

Vanligvis ikke… klart noen med type 2 bruker insulin (fordi de ikke klarer å endre livvstil osv…) men hovedsaklig er det vel tabletter som gjør at kroppen utnytter insulin bedre…

5 Likes

Samstemmes!

1 Like

Har selv type 1, og stiller gjerne opp som forsøkskanin for PCIB :smiley:

11 Likes

Ok, da er tydeligvis mitt og Einarssons insulinspor ikke relevant for denne mRNA-vaksinen. Men levering av denne ved hjelp av PCI kan jo likevel absolutt være på agendaen.

1 Like

Nå har jeg lest artikkelen i Nature, og slik jeg tolker det, så er grunnen til at de har testet safety på pasienter med diabetes type 2, ikke er for å evt. kurere denne lidelsen primært, men for å forhindre diabetiske fotsår ved å forbedre blodomløpet. Det er altså det kardiovaskulære systemet man forsøker å påvirke med denne mRNA vaksinen. Så denne har definitivt ikke noe med insulinproduksjon å gjøre.

AZD8601 er rett og slett en hjertemedisin. Og i fare for å hausse, så er jo ikke det et lite marked heller :wink:

7 Likes

Folk som har type 2 kan fint bruke insulin de også. Hovedforskjellen på 1 og 2 er at hos 1 er det ingen insulinrespons på glukose, mens hos type 2 er det lav respons og kroppen klarer ikke utnytte det som er av insulin.

Har flere i nær familie / slekt som har diabetes, både 1 og 2. Det er riktig at man kan klare seg med tabletter i type 2 (Metformin f. eks), men igjen, er ikke noe i veien for at type 2 brukere også kan bruke insulin.

3 Likes