Fortsättning på Japanspåret:
Börjar med utdrag från radium 104:
Kristian Bergh angående Gelonin: väldigt toxiskt ämne som kommer bland annat från växter i Himalaya. Helt ofarlig när den är i endosomerna men extremt toxisk när de kommer ut i cytosolen. Så potent att när de provade med Amphinex och inte hade aktiverat det så räckte det med att det fanns en liten bänk i det mörka rummet som gav ifrån sig lite ljus som räckte för att döda cellerna som bars in i rummet på väg till inkubatorn. Man fick då sänka doserna för att hitta rätt nivå.
Behandlingssresistenta celler -”Gelonin fungerar på alla behandlingsresistenta modeller vi testat, det tycker jag också är intressant”.
Bergh angående att ta upp eventuella studier med Gelonin:
”Jag syns fortsatt att Gelonin är ett fantastiskt stoff, vi har börjat producera antiimunnotoxiner, (Gelonin) hos oss, i semi-stor skala, 15 liter bakterier som då gror och danner disse kombinationerna med ett målsökande molekyl i ganska stor skala och har kommit ett gott stycke på väg med det. Det jobbar vi fortsatt med och jag tror att vi ska få det till och få det i kliniken.
Han uttalar sig i avsnitt 104 att han inte satsar på någonting som han verkligen tror kan komma till nytta i kliniken.
Nu till det spännande i patentet som Investor hittade för ett par dagar sedan.
Uttdrag från patentet:
- a step of allowing an immunotoxin formed by binding an antibody binding to ROBO1 or a fragment thereof to cytotoxin and a photosensitizer that induces photochemical cytoplasmic internalization to come into contact with tumor cells; and then,
(2) a step of irradiating the tumor cells with a wave length that is effective for activating the sensitizer, so as to kill the cells.
<3> The method according to the above <1> or <2>, wherein the cytotoxin is saporin, Gelonin , Pseudomonas Endotoxin, Shigatoxin, or a fragment or a genetically modified body thereof.
<4> The method according to the above <1> or <2>, wherein the photosensitizer is talaporfin sodium, aluminum phthalocyanine, or tetraphenylchlorin-2-sulfonic acid .
<5> The method according to any one of the above <1> to <4>, wherein the tumor cells express ROBO1 on the surface thereof.
<6> The method according to any one of the above <1> to <5>, wherein the tumor cells are cancer cells of any one of head and neck cancer, lung cancer, liver cancer, colon cancer, skin cancer, esophageal cancer, cervical cancer, pancreatic cancer, breast cancer, and osteosarcoma.
Inte bara för Head & Neck vad jag kan förstå en lång rad cancertyper de siktar in sig på som uttrycker ROBO1 på cellytan.
Gelonin och Amphinex med i patentet.
Spännande!
Kan inte nån gräva upp en koppling till Takeda