Vel, det er sjelden man kan utstede noen garantier om utfallet der to parter skal komme frem til en avtale. Mulighetene for noe slikt blir enda mindre når det dreier seg om store verdier.
Men skal man gå ut fra det som PCIB har meddelt markedet, så er målet å ha et fremtidig samarbeid avklart innen utgangen av juni 2020.
PW har også bekreftet at det nå pågår samtaler mellom AZ og PCIB i den hensikt å få på plass en samarbeidsavtale. Da forstår jeg situasjonen slik at AZ finner teknologien til PCIB interessant og at de ønsker å være med videre.
Når et BP finner PCIB sin teknologi interessant, etter at BP’s eksperter har fått anledning å teste den over flere år, da er det all grunn til å tro at det angjeldende BP er såpass interessert at de er villige til å strekke seg langt for å få på plass en avtale.
Det er også grunn til å tro at basert på hva AZ har fått demonstrert, så ønsker de ikke å se denne teknologien ende opp i et konkurrerende BP. Følgelig burde PCIB sitte med gode forhandlingskort på hånden. Og PCIB har trolig en betydelig bedre innsikt i AZ sin interesse, enn det vi utenforstående har. Men vi vet såpass at AZ har økonomiske muskler til å betale det nødvendige for å slå kloa i PCIB og få full kontroll, dersom de vil.
Jeg mener det er meget god grunn til å tro at det blir en avtale. At denne kommer før 30 juni 2020. Det som er usikkert er hvor smertegrensen til AZ går, noe som i stor grad bestemmes av hvilke inntjeningspotensiale teknologien vil gi. Men dersom AZ har funnet ut at den kan benyttes på flere områder, f.eks. Diabetes, så tror jeg den smertegrensen er høy. Og jeg håper PCIB sine forhandlere evner å treffe med kravet så nært som mulig, uten å spolere denne gyldne muligheten. Men garanti? Nei det har vi ikke. Den risikoen må hver enkelt av oss ha i bakhodet.