En liten kommentar til diskusjonen rundt at PCIB vil eie teknologien selv om samarbeidet med AZ skulle avbrytes.
Når to selskap skal utvikle noe sammen er ofte punktet relatert til eierskap av IP/oppfinnelser som utgår fra samarbeidet det vanskeligste å bli enige om. Begge selskaper vil selvfølgelig gjerne eie alt. Den vanlige løsningen er at hver av selskapene får rett til kunnskap og teknologi som relaterer seg til det enkelte selskaps teknologi. I dette tilfelle betyr det at PCIB vil eie alle resultater relatert til hvordan deres teknologi utøves og hvordan det påvirker/øker effekt etc. Om AZ lærer noe spesifikt til hvordan deres medisin fungerer så vil de eie dette, noe som stort sett vil være uproblematisk for PCIB uansett om samarbeidet avsluttes eller ei. Det viktige for PCIB er jo at de kan ta med erfaringen med egen teknologi videre til neste partner.
Jeg vil derfor anta at PCIB’s avtale med AZ er som beskrevet over.
Edit: Så kan selvfølgelig AZ i en videre avtale prøve seg med krav om at de ikke får bruke kunnskapen mot andre i en gitt lock-up periode etc, men det vil de i så fall kun få om det faktisk blir en videreavtale.
Det er uttalt fra PW at de samarbeidene som “betyr mest” har hatt best resultater i NAc. Jeg tolker det som at AZ samarbeidet har gitt mest lovende data
Dette har også blitt en del omtalt av PW. Det kan funke ok på noen indikasjoner og veldig bra for andre. Dette er fra en lekmanns perspektiv. Samarbeidet med Ultimovacs ble avsluttet. Ikke pga dårlige data, men pga det ga ikke riktige responser (noe slikt). Det jeg vil frem til er at ok data for AZ kan være ekstremt gode data for Roche.
Hvor god en eventuell avtale blir med AZ avhenger selvsagt av hvor gode resultatene er. Da kan det være viktig å huske at PW på Q4 presentasjonen i februar sa at innenfor enkelte områder av nuklein syrer kunne FimaNac bli den nye gullstandarden og at dette utsagnet trolig er basert på de prekliniske resultatene med AZ
Bl.a derfor jeg tror sjansene for et bud ikke skal undervurderes.
Hvis dataene er så lovende som det har blitt gitt inntrykk av, hvorfor inngå kompliserte avtaler når de kan kjøpe og eie alt for “småpenger” ?
40 mrd er hva AZ svinger i verdi på en dag på børsen.
Men det er jo en mulighet for at jeg bommer totalt på prisen. Kanskje 40 mrd er totalt uakseptabelt for Erik Must & Co ?
Helt enig, @Sorlendingen. Det var sterke ord fra PW.
Hvilket inntrykk sitter du forøvrig igjen med etter gårsdagens oppdateringer?
Ta punktet hvor AZ får noe tid på slutten av 2019 for å sjekke i andre indikasjoner.
Dersom grunnen skulle være at resultatene oppnådd er i grenseland og at utvidet indikasjon er et siste forsøk på å få noe med kvalitet så ville jo aldri PW ha satt en slik kort frist.
Alt tyder på meget gode resultater.
Ser PCI Biotech nylig har fått godkjent en prosjektsøknad av Norges Forskningsråd som heter
Photochemical internalisation therapy and vaccination
Finner ikke noe info om dette noe sted.
Søkt om den 25/3, godkjent 3 dager senere.
Interessant i disse Covid-19 tider?
Noen?
Du har skrevet noen ganger nå at det var PW som omtalte NAc som “ny gullstandard”, men det var det jo kun du som gjorde:
“Then on to something more, I guess, interesting. Actually I think it’s that you have some fantastic news about, I guess, the patent application that you sent in for fimaNAC. Lipofectamine is the most probably used drug, I guess, today to get mnra (sic) [mRNA] into cells. They are considered to be the gold standard for this today here, and in the application you are saying that the result that you have from fimaNAC is superior to the gold standard today. Can you say a little bit about, I guess, the result that you have? I know this is in vivo results, but could you say a little bit about the results you have compared to this gold standard, I guess, product today?”
Det PW svarte var dette:
“Yes. So this is as – it’s not as simple as saying that this is better regardless of what you do and in what tissues and in what cells you look and what you deliver. So it’s a bit more complicated than that, unfortunately. And biology is a quite complicated system, but we have very good results that are better than Lipofectamine in several applications for the technology. How much better they are depend on what application we look at, what we deliver, to what kind of cells we try to deliver. So Lipofectamine is quite good liposome actually for delivery of mRNA. We can often enhance the effect of Lipofectamine by using the PCI technology in addition, but I can’t give you a single straight answer to say that it’s 10x better or something like that because it depends what system you’re looking at, what kind of cells you’re looking at, what you want to deliver and what you measure as the end point of what you deliver. So it’s – I’m sorry, I can’t give you a simple answer to that, but it is good. It is better than Lipofectamine in most of the applications, I think, that we’ve tried it.”
Poenget er at det finnes ikke en leveringsløsning som kan brukes til alt. PCI kommer aldri til å ta over hele feltet “drug delivery”, slik noen (men sikkert ikke deg) later til å tro. Men PCI med Amphinex blir forhåpentligvis standard innen noen få områder. Og det vil være mer enn nok for oss som aksjonærer.
Polygon
Uansett hvem som benyttet ordene gold standard eller ikke, er det dette som er viktig. Best of the best;-))
PW; but we have very good results that are better than Lipofectamine in several applications for the technology. It is better than Lipofectamine in most of the applications, I think, that we’ve tried it.”
I tillegg sier PW; In addition, We can often enhance the effect of Lipofectamine by using the PCI technology.
Nå har jeg hørt hele podden 2 ganger og vedr avtale sier Per - sitat: AZ gir beskjed i løpet av juni om fortsettelsen av dette ( samarbeidet gjennom 4-5 år) Videre sier han: Vi legger ekstra press på AZ fordi dem er et BP selskap.
I mine ører er det da ikke rom for nei til avtale.
Anbefaler også å høre igjen det han sa om Fima vacc - 2 VIKTIGE BREDE patent og det om hitanol best på markedet 1+1=7 osv.
Konklusjon: Løp og kjøp.
Polygon, hvis du hører litt mer på webcasten, vil du høre Per også si at FimaNac kan bli den nye gullstandarden innenfor enkelte områder av nuklein syrer. Altså er det ikke bare meg som sier det!
Slik PW uttalerseg, ligger det an til baade fimaVacc og fimaNac avtale i naer fremtid. En fimaVacc avtale hadde antakeligvis vaert pa plass allerede, hadde det ikke vaert for Covid 19 viruset.
PW irriterer seg sikkert groenn over dette, siden han jobber alt han kan for og innfri vaare forventninger om PCIB suksess.
Slik jeg tolker dette er det ikke intense forhandlinger som pågår. Jeg ser bare 3 alternativer :
1 - Avtale
2 - Bud
3 - Ingen avtale som betyr at AZ frivillig gir fra seg 5 års arbeid til Roche m.fl.
Jeg tror 40% på (1), 50% på (2) og 10% på (3)
Alle alternativene er bra for PCIB, men (3) vil ta lenger tid. Men da får vi Release i tillegg, så dette kan bli mest lønnsomt på sikt.
Fra Q4-19 presentasjonen (webcast 0:43:57) :
@Sorlendingen?: “So you think FimaNac could be the new golden standard within this field?”
Mr Walday: “Ehh, hehe, for specific applications, yes, I think it could be.”
Dét er med AZ de har hatt gjennombruddet. Om en ser på patentet er det måten en leverer på (lyser på nøye oppmålte tidspunkt)og at de bruker en utrolig liten dose.
Denne leveringen har AZ opsjon på frem til 30.06.2020. Dersom det ikke blir ny avtale etter dette kan BioNtech m.fl begynne å bruke denne leveringsmetoden i sin forskning.
Det er slik jeg har forstått det og anser sjansen for en avtale for å være skyhøy.
Har du en link til patentet? Vet den finnes et sted langt tilbake, men orker ikke lete.
[Patents Assigned to PCI Biotech AS - Justia Patents Search] (https://patents.justia.com/assignee/pci-biotech-as)
«Note to self» etter Q1!
-
Selg før kvartalsgjennomgang og vekt deg opp igjen siden (funker historisk sett 9 av 10 ganger). Jeg har selvfølgelig ikke klart dette kunststykket noen av gangene siden jeg aldri har klart å selge en aksje i dette papiret!
-
Per Walday må være Norges mest forkjølte mann? Hoster, harker og kremter uansett vær og vind! Like forkjøla uansett om det er Q1, Q2, Q3 eller Q4.
-
Lytt til podcast! Etter Q1 gjennomgangen var jeg litt molefonken siden jeg nok en gang innså at jeg skulle være med en tur ned i kjelleren i kjølvannet av en lite hendelsesrik presentasjon. Da gjorde podcasten underverker for både humør og optimisme.
-
Offentliggjørelsen av AstraZeneca navnet har vært «manna fra himmelen» - uten de i arsenalet hadde vi vært nede i gjørma. Jeg tipper vi ser tresifret kurs i 2020 etter at AstraZeneca har gjort sitt neste trekk. Men, obs, obs, man bør ikke ta noen gleder på forhånd, men avvente til at en avtale foreligger (illustrert på bildet nedenfor).
Det er vanskelig å ikke ha forhåpinger til PCIB sine 3 satsningsområder, teknisk sett virker ideen glimrende med måten å frigjøre store og små molekyler fra endosomen til cellens cytosol. Sålangt har Biotec-verden ikke vist særlig interesse sett utifra PCIB’s markedsverdi. For de som kan huske det; når video kom til verden så var det 2 systemer. Teknisk overlegen var Beta og deretter middelmådige VHS. Men det var sistnevnte som tok verden med storm. Og dette var pga en aggressiv markedsføring av VHS systemet i alle ledd.
Jeg vet, PCIB har ikke særlig konkurranse nå men de må bruke krefter og penger på å informere BP verden ellers kan de havne i Betakassett fellen?