Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

@vcp legg heller fakta på bordet, bergenbio kursen gikk 100% på covid-19 studie meldingen.
rett etter kom emisjonen der de hentet ca 500mill NOK , med 18% utvanning

Bergenbio payments to Rigel:

  • Commencement of the first Phase III clinical trial for the first productUSD 8,000,000
  • Submission of an NDA (or equivalent) for the first productUSD 12,000,000
  • First regulatory approval (or equivalent) for the first productUSD 16,000,000

det blir totalt 36mill$ det som bergenbio må betale til Rigel for å kjøre bemcentinib gjennom godkjennelse løpet.

skulle PCIB bli med i ett sponset covid-19 studie lik BGB så vil kursen selvfølgelig gå opp, og PCIB må ikke ut med penger til et annet firma da PCIB eier sin egen teknologi alene.
Så å rope e-ordet på dette stadiet bare fordi PCIB ser på muligheter til å bidra i covid-19 kampen samt fremtidige epidemier er bare støy.

31 Likes

Støy er det vel ikke, innledende spørsmål var seriøst ment, få på det rene den finansielle situasjonen. Den ble ikke direkte besvart, men implisitt.

Når det gjelder betalinger til Rigel så er jo disse for musepiss å regne da de ligger til grunn et kommersielt produkt og i dette tilfelle en behandling for Covid-19.

Vaksine er en annen liga, der snakker vi hinsides sinnsykt store beløp. Noe jeg selvsagt håper PCIB kan vise at dem har i ermet.

En emisjon ville for pcib vært en lik som for bgbio en ekspansjons emisjon og ikke «krise» emisjon. Hvor potensialet er enormt.

Noe rabatt må en regne med, men det vil være rabatt på en allerede høy kurs.

Det drømmes mye i denne tråden og det med god grunn, men har det framkommet noen indikasjoner bevis på at pcib har søkt eller ser på muligheter? Eller er dette bare noe, noen antar?

Bortsett fra opportunistiske uttalelser i radium.

Godt du har moderert deg vcp, selv du tror vel ikke PCIB setter en emisjon med 40 % rabatt nå.

2 Likes

Ja Vaksiner koster penger å lage, men hær er det jo snakk om at PCIB ser på muligheten til å bidra med sin teknologi for å forbedre en vaksine “laget” av ett annet firma.

Moderna sitt mRNA vaksine studie mot covid-19 er sponset av CEPI Coalition for Epidemic Preparedness Innovations, oversatt «koalisjonen for utvikling av epidemi-forberedelser»
som forøvrig er det mRNA vaksine studiet som har kommet lengst, Fase II

#Moderna kurs opp over 200% siden studiet startet

4 Likes

Det en kunne ønske seg parallelt med RELEASE studien og arbeidet innen gen-terapien (fimaNAc) var at satsingen på vaksiner ble vedtatt og annonsert som et av satsningsområdene og (poenget) at arbeidet som må til for å starte opp blir satt i gang.
Grunnen er utnyttelsen av tiden som er så kritisk i dette gamet.
For å vise til hva jeg mener.
Parallelt med fimaCHEM GGK ble det startet en studie i friske frivillige (fimaVACC).
Altså , for en liten sum penger ble tiden utnyttet optimalt og alle var vel ikke enige med denne avgjørelsen.
Men nå i ettertid så er nok alle enige i at dette var et genialt trekk.
Så , dersom PCIB kan ha noe som surrer og går i bakgrunnen som ikke koste allverden så kan dette bli suksess , ikke minst med tanke “spart” tid.

Noe innen VACC perhaps :footprints:

Vi husker vel alle Clavis.
Deres forretningsiden var å øke effekten av allerede godkjent medisin hvor det stod igjen patenttid.
Mener å huske (selv om tanken er urimelig) at uavhengig om et produkt er patentbeskyttes så kan andre selskap kapre produktet ved å bygge videre på det slik at det blir kraftigere respons på den modifiserte versjonen.

Vennligst korriger meg om jeg er feil.

Så , med forbehold om at verden er som beskrevet ovenfor så kan PCIB med sin fimaVACC forsterke et " hvilket som helst" produkt på markedet i dag med sin eminente PCI-teknologi og det nye produktet tar så over markedet til det godkjente patenterte opprinnelige produktet.

Hehe , høres jo helt villt ut og forventer å bli korrigert på denne påstanden.
Det ville jo være litt av en sjørøverhistorie om dette er etter boken men i Clavis var dette situasjonen slik jeg oppfattet det hele.

Tenk å våkne til morgennyhetene.

PCIB har meldt at de har overtatt keytruda.

Har vist gått i surr i doserings-boksen ,

7 Likes

@TyrionIV, @anon50125742 og @JAXI

Det er prisverdig at dere tar grundig ved vingebeinet slike som forsøker å mane fram frykt for en stor og sterkt utvannende emisjon i PCIB.

Men jeg må advare litt; det kan bli mye arbeid med å følge opp liknende forsøk i ukene framover. For vi vil nok se en tiltakende aktivitet fra slike med større tiltro til egne manipulative evner enn til seg sjøl som investor. Vinklingen er ikke til å ta feil av, og vi kjenner lusa på gangen.

Når det er sagt; den eneste emisjonen jeg kan se for meg inneværende år (og kanskje for all framtid) er en retta emisjon mot AstraZenecas som et element i en omfattende lisensavtale.

22 Likes

Tenkte på inntjeningspotensiale.

Enig i at det kan være stort potensiale utenfor også. Det er jeg vel også inne på, feks Japan og injeksjon før operasjon. Å begynne å regne på off-label synes jeg blir vanskelig på nåværende tidspunkt. Du må ikke glemme at 140 kr er med LOA på 51% :slight_smile: Så oppside er det nok av! Det viktigste nå fremover blir uansett at det får opp en god takt på rekrutteringen, blir lite salg uten fremgang i studien.

6 Likes

Hei @Dataminer

Takk for det. Jeg har ikke like god peiling på det medisinske som veldig mange andre her så prøver å bidra så godt jeg kan.

Først en kort kommentar ang at det er mye snakk om Covid-19 her nå. Det er mulig det skjer noe her siden dette er arbeid som bryter alle tidslinjer i biotech og helse over hele verden. Men at det skjer noe merkbart her som er meldepliktig før vi får høre om AZ-forhandlinger tror jeg er lite sannsynlig.

Så til det du spør om, og igjen dette er rene spekulasjoner angående muligheten for at tidligere antagelser er korrekte (Altså AZ skal inn som eier og gjøre eksklusive avtaler på konkrete indikasjoner):

Premiss 1 er at AZ vil ha avtale.
Premiss 2 er at selskapet som helhet ikke er til salgs (i denne omgangen). Jeg må bare tydeliggjøre at jeg ikke mener at AZ ikke er interessert i kjøpe hele PCIB, men det er aaaaltfor mange usikkerhetsmomenter knyttet til dette. Og det er rett og slett ikke nødvendig nå. De kan sikre seg på andre måter.

Scenario 1 - PCIB benytter seg av opsjonen om å utstede nye aksjer før generalforsamlingen. Forslaget om denne opsjonen står fremdeles på agendaen den 27. og kan dermed vedtas av oss. Det innebærer i teorien at PCIB kan utstede nye aksjer til en annen aktør etter møtet og både vanne ut AZs andel + at en annen aktør kan komme inn med 10%. Dette er rent teoretisk, men hvorfor ta sjansen? Dette er hovedgrunnen til at jeg mener vi må vente til etter gen.forsamling.

Scenario 2 - PCIB lar opsjonen stå urørt frem til generalforsamlingen og innløser denne etter den 27. AZ kan da være sikret at ingen andre kommer inn før 2021 utenom å måtte handle på markedet. Det gir plenty tid til å samkjøre teknologi og samarbeid, samt at dette de-risker engasjementet til AZ betydelig. Vinn-vinn.

At et annet BP kommer inn med et “kaldt” bud på hele selskapet etter en slik manøver virker høyst tvilsomt for meg.

For å være sikret dette kan AZ:

  • Ha kontroll på en mindre eierpost via proxy
  • Inngå en aksjonæravtale med en annen større eier
  • Kjøpe aksjer over børs i ettertid

Jeg tror ikke AZ trenger å gjøre noen av delene så lenge den avtalen de inngår innebærer såpass med likvider at PCIB ikke trenger gjennomføre andre kapitalinnskudd/emisjoner. Jeg tror heller ikke på noen rep.emisjon i ettertid.

Dersom det skulle ringe noen alarmer er jeg overbevist om at selskapet kan blokkere et oppkjøp med en allianse, der alliansen innebærer at AZ vil matche et eksternt bud. Naturligvis sett at PCIB fremdeles er like attraktiv som vi alle her håper. At AZ ikke har negativ kontroll på papiret betyr ikke at alle andre aksjer er i spill.

Det gjør egentlig at det er sjakkmatt for en annen aktør. De vil da bare risikere å svi av masse penger på å skaffe seg en posisjon som er dødfødt. AZ ender da opp med å måtte kjøpe et selskap som de egentlig ikke hadde behov for å kjøpe, men innen den tid er teknologien godt implementert og de vet at de tjener inn igjen investeringen.

Til sist så skjønner jeg fascinasjonen vår for at det skal komme bud på hele selskapet og alle her blir millionærer over natten, men jeg ser ikke hva AZ tjener på dette. De kan allerede få eksklusive rettigheter, og de har førsteretten til å velge indikasjoner og de kan være eier i et selskap som skaper attraktive plattformer for andre BP. Hvorfor kjøpe et selskap dersom det hemmer inntjeningspotensiale på teknologien deres fra andre selskap, når du heller kan profitere på å være deleier?

Vil andre samarbeid/forskning på andre indikasjoner (eks: BioNTech) fortsette med samme kraft dersom AZ eier 10 % av PCIB? Jeg tror det

Vil andre samarbeid/forskning på andre indikasjoner (eks: BioNTech) fortsette dersom AZ kjøper hele PCIB? Jeg tviler sterkt på det.

For å være tydelig; dersom AZ er deleier i PCIB vil AZ tjene penger på alle avtaler PCIB gjør med andre aktører. Altså AZ kan la PCIB være en plattform slik at alle andre BP tjener penger FOR AZ. Uten at de må forske, utvikle, selge, markedsføre noe som helst…

Snakk om kinderegg!

Da trekker jeg meg tilbake og venter på 27.mai, og har jeg tatt feil så skal jeg innrømme det…

Og ja @polygon. Neal Stephenson og Snow Crash er banebrytende på mange måter.
PCIB passer utmerket i hans univers

49 Likes

Er det ikke slik AZ har gjort i Moderna og rundt 7% eierskap?

3 Likes

Stämmer, de äger närmare 10% i Moderna.

2 Likes

Kære skribenter i denne tråd. Tak for et godt og seriøst forum.

Mens vi venter på spændende om nyt fra PCI, har jeg en lille anekdote om min start til PCI aktionær:
Jeg var i december til en julefest, hvor alle gæster skulle medbringe en gave til en værdi af 1000 kr.

I min gave var der et papir med teksten “Aktietip - køb aktier i PCI Biotech”.

Jeg købte dengang en lille portion aktier og har siden fulgt aktien mere og mere, bla. her på dette forum. Jeg har nu satset markant og har nu +80% af min portefølje i PCI (og fået 10-12 venner/kollegaer med på “PCI vognen”).

Når aktien rammer kurs 1000, så inviteres alle i dette forum til ny julefest i Jomfru Ane Gade (der plejer vi at have besøg af mange festlige nordmænd) :sunglasses:

God aften,
Mvh. PCI Biotech Supportclub Aalborg

70 Likes

Latt seg vanne ut er 7.6% nå om jeg husker rett. Ingen ulempe for PCIB at AZ gjør en kjempekule i Moderna tenker jeg. Moderna er nå verdt intet mindre enn 250 milliarder ! Hvor mange norske selskaper er mer verdt? Kun Statoil ! Så kom ikke si at klinisk fase biotech ikke kan bli mye verdt! Moderna har ingen produkter i salg ennå.

13 Likes

Avglemt sceniario i alt pratet om hvordan AstraZeneca kan “sikre” seg PCIBs godbiter og dermed “dominere” alene…: HoffmanLaRoche har så sent som i 2015 prøvd å kjøpe HELE AstraZeneca… Dette forsøket kan gjentaes hvis AZ har for mye nytt spennende og by på… Ikke sikkert Wallenberg hjelper til nå som Astra ikke er hel-svensk

2 Likes

@Investor Statoil? :rofl::rofl::rofl:

2 Likes

“First you marry, then you Statoil!”

6 Likes

250 milliarder NOK mener du vel :smiley:

Og sitter samtidig og tenker på hva egentlig verdien av å kanskje sitte på nøkkelen til optimal levering av naken mRNA molekyler kan være… gjerne innenfor flere sykdomsområder :wink:

13 Likes

Velkommen til våre nye danske forumdeltakere! :raising_hand_man::clinking_glasses::denmark:

Det er en glede å kunne dele PCIB-eventyret med stadig flere utenlandske investorer! :partying_face:

:clinking_glasses: :norway::denmark::de::sweden::uk::us::clinking_glasses:

17 Likes

Deilig å være Dansk i Norsk biotech!:beers::denmark::bouvet_island:

8 Likes

Hvilken planet er du på da?

8 Likes