Stor aktivitet på partnering i juni, er det for å, igjen legge press på AZ. Eller har de indikasjon på at de må ut å markedsføre seg igjen ?
Jeg syntes at det var et intressant spm som blei tatt opp i går, men jeg tror ikke at det blei besvart.
Moderna og mange andre aktører bruker lipid teknologi for levering. Er det noe selskap som har eierskap til denne teknologien? Betales noen royalties ved bruk av den?
Interessant spørsmål ja.
En annet spørsmål som jeg heller ikke kan huske har vært diskutert noe er begrensningene for nåværende levering med lipid teknologi? Greit at PCIB er mye bedre, men hva er det som gjør at dagens levering med lipid ikke er bra nok? Det blir levert inn til cellene som er hele poenget med levering også med lipid sånn som jeg har forstått det. Men korriger gjerne.
Lurer litt på dette ja. Sikkert ikke lett å svare ut. Men hvis en tenker ny indikasjon med annen medisin (AZ sin) og levering med NAc må jo inntektene deles. Blir sikkert ikke like stor betaling som hvis PCIB hadde både medisinen og leveringen…?
Det er vel der store milestones kommer fra. Keep them happy but not lazy. Hvis da PCIB “kun” har levering men ikke medisinen vil vel de være like avhengig av AZ i forskningen videre og derav ikke forskning alene, som fører til mindre betaling?
Jepp største aktivitet ever slik jeg husker med 5 events i sommer!
De skal spre det glade budskap? Og det dreier seg ikke alltid bare om partnering. Lisensiering, forskningssamarbeid, investorer, fond osv.
Synes det er lovende med slik aktivitet når vi vet status på Chem, Nac og Vacc. Det jobbes godt!
Det hadde smakt med dealer for alle ben denne sommeren:
Asia partner for RELEASE
Partner for Vacc
Partner i Nac
Det hadde dekket partner(e) i alle tre ben. Skulle gjerne hatt i gang Bac ben!
Og jeg tror ikke dette dreier seg om å legge press på AstraZeneca. De mulige kommersielle avtaler og diskusjoner går uavhengig. Men det store antall presentasjoner denne sommeren vitner kanskje om solid dose selvtillit fra PCIB sine gode resultater?!
“Lipid-teknologi” er veldig mye, og er i sin aller enkleste utgave å blande medisin i en olje, og har vært i bruk siden den aller første “snake oil”.
Moderna sin LNP-teknologi er selvfølgelig noe mer avansert, og noe de har patent på.
FimaNAc kan IKKE erstatte Moderna sin LNP-teknologi, men kan være mer effektiv i NOEN applikasjoner.
Kapselen av fett beskytter nukleinsyren mot den uungåelige degraderingen forårsaket av immunsystemet før den når fram dit man vil. ‘Naked mRNA’ er mye mer utsatt, men blir i FimaNAc frigjort inne i cellene så mye mer effektivt og med så mye mindre bivirkninger at det i en del sammenhenger vil være bedre.
Med lipidtransportörer får man ofta använda sig av höga doser för att få effekt av den levererade medicinen. Enligt vissa artiklar så måste man ge höga doser för att få medicinen att läcka ut genom membranet i endosomerna och ut i cytoplasman där den kan ha sin effekt.
Detta leder till kraftigare biverkningar. Med hjälp av fimaNac kan man troligtvis sänka dosen och styra utsläppet från endosomer ut till cytoplasman och vidare till ribosomer/cellkärna där de kan ha sin verkan , genom belysning som släpper ut medicinen som tidigare varit fastlåst i endosomerna.
Som Polygon säger kommer det inte ersätta LNP men kan troligen öka effekten och minska biverkningarna inom vissa områden.
Det er akkurat denne setning som gir liv til mye av småprat-tråden.
Bare til å spekulere i vei!
Mye samarbeid i biotek. Ser ut som listen som snøffelen viste over innen mRNA med store avtalesummer i stor grad også er avhengig av to parter .
Name of the game
Og i mine øyne er det mest optimale scenario HVIS det etter GF den 27 Mai kan gjennomføres en rettet emisjon hvor AstraZeneca tegner seg for inntil 10% eierskap i PCIB i de pågående diskusjoner om mulig kommersiell avtale. Moderna style! I samme moment en fornuftig up front og milestone med double digits % royalties. Det er lov å drømme
Nac it away ! Nu er det så kort tid til fasit. Klarer nesten ikke vente.
Hvis det er tilfelle at det er medisin fra BP og levering fra andre eller motsatt er jo dette aktuelt og spennende
Tror økning i pengekonferanser skyldes planer om nytt vacstudie.
De kan ikke legge fremdrift på hold. Tror det blir en intensjonsavtale i juli.
Pcib har altså ønske om å starte vacc imminent.
Du tror ikke at dem heller ønsker å pare seg opp med et sykehus som blei nevnt av @polygon tidligere?
Jo, Det blir billigere. Tror de trenger penger 30-50 mill.
Men uansett så er det alltid bra med business as usual for å markedsføre seg selv. PCI trenger å få komme seg ut! Hadde jo vært fantastisk å komme inn på disse konferensene med et nysignert avtale med BP. Da håper jeg at PW har nok visitkort med seg
Bavarian Nordic er på god gli. PCIB og Bavarian Nordic har etablert forskningssamarbeid. Innen Vacc vil det være nærliggende og aktuelt med et samarbeid her mener jeg? Anyone?
Men mange muligheter.
Ser Citigroup den 1 April kom over 5% eierskap i Bavarian Nordic. Bavarian Nordic jobber også innen Covid 19 forskning.
Og så kom volumet tilbake til PCIB. Ålreit! Uansett årsak
Er det flere som håper og tror på Moderna style?
AZ har gjort slik skissert deal som nevnt over hvor de tar eierskap til avtalepartner som i Moderna. Er ikke det en vinn vinn løsning? Eller håpløs avtaleform? Er det sannsynlig?
Mye fordi at BGBIO droppet. Sikkert mange som hoppet over på PCIB toget
Spot on! Legger ved et bilde fra PCIB som illustrerer nettopp dette. Med PCI kan man forsere cellemembranen og nå sitt mål uten hindringene man normalt opplever. Det er kun fantasien som setter grenser for bruksområdene til en slik teknologi, og som nevnt tidligere er det nok ganske mange gode medisiner som er forkastet grunnet toksisitet. Sammen med PCI sin teknologi og reduserte doser kan det være noen spennende år vi har foran oss.
Blir FOMO i 1,5 mnd. Hvor høyt bærer det før avtale signeres?
Den gikk til ca 80 før korona. Så ikke utenkelig at den når ATH. Etter dette er der meldt om noe forsinkelser i RELEASE men veldig fremgang ifm sites i Asia.
Who knows?
Det er noen som har greie på Biotek her som har påpeket at Moderna har 150 ganger høyere mcap enn PCIB. Og ikke har Moderna kommet lenger i faser og pipeline ble det nevnt.
Forskningssamarbeidspartner til PCIB, BioNTech er også langt over 100 mrd i mcap.
Vaccibody priset 3 ganger så høyt som PCIB.
Umulig å sammenligne direkte men det gir et bilde på hvor vanskelig det er å sette pristag i biotek.
Så hvorfor skulle ikke mcap på dagens PCIB med Vacc, Nac og Chem ikke like gjerne vært kurs 400kr? Like smart som alt annet å lempe ut et tall. ATH KAN gruses med enorm margin. Ingen kan spå.
I mine øyne er det viktigste OM det blir partnere og verdier i Chem, Vacc og Nac. Blir det avtaler med beløp vil PCIB være tilnærmet bunnsolid i biotek sammenheng. Kursen etter mulig(e) avtale® blir det viktigste. Da blir det kanskje mulig å lene seg tilbake med solid derisket case. Da kan kursen forsøke seg på Moderna style med jevne rykk!
Finnes ingen gratis lunch! Var det 17000 prosent en professor fikk i Moderna? For å si det slik, noen lykkes. Men da er ALLTID risiko og volatilitet innbefattet.
En kuriositet? I år er PCIB ned 13 kr eller minus 17%.