Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Noen tanker…

De fleste aksjonærene tenker at det mest sannsynlige er at AZ signerer 1 eller flere avtaler… MEN…
Ville PCIB sette andre “tilnærmelser” på vent?? (slik Pål Falck sa var sannsynlig mulig) “bare” for 1 avtale eller 2??

Signerte avtaler med selveste AZ er jo bare HELT RÅTT!!!
Men det jeg spør meg selv om, setter man alle andre tilnærmelser på vent pga mulige avtaler?? ELLER handler alt seg faktisk om et evt oppkjøp av FimaNac??
Både Per og Jonas har svart at dette er faktisk mulig, det å kjøpe bare (ett ben)
Etter at AZ kom på banen i Nov, har jo fokus bare blitt ytterligere forsterket på Nac og (FimaVacc)
Har oppkjøp muligheten forsterket seg igjen???
Sier som Jonas: En budkrig hadde gjort seg :ok_hand::grin::blush:

6 Likes

Vel, AZ vet at PCIB skal paa minst 4 konferanser i sommer og presentere alle de gode resultatene som er PCIB’s eiendom, uansett hvem som har forsket de frem. Men igjen, vet jo ikke hvor gode resultater AZ har oppnaadd, bortsett fra at de burde vaere gode, siden PCIB’s har lagt press paa AZ til og ta neste avtale skritt.

Og er de saa gode, kan det vaere at de oensker seg eksklusivitet, noe Einarsson har nevnt i minst en podcast. Og eksklusivitet, betyr en eller annen form for oppkjoep, siden det utelukker andre AZ-jevnbyrdige akoterers rett til og ta i bruk fimaNac.

3 Likes

Virkelig spennende at AZ er så involvert i vaksine utvikling.Lover godt for Nac avtale eller oppkjøp ?

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2020/05/22/astra-zeneca-coronaavtal-med-usa.html

8 Likes

Golden boot award goes to Polygon :star_struck:

:rocket::rocket::rocket:

Råeste digging ever! Det lukter PCIB :bomb:

7 Likes

Sitter enda og venter på en god dip for å fylle på mer, men det ser jo mørkt ut for det… :slight_smile:

1 Like

ja, synd og si det, men her håper eg det er motstand nedover :joy:

er vel bra nok dip nå, bare å laste så er du sikker på å være med opp

4 Likes

Vi har bygget opp en del motstander på veg opp. Det jeg har registrert er 62, 55, 51, 48 og 44. Denne oppgaven har en helt annen substans.

3 Likes

Ja, en budkrig hadde gjort seg :ok_hand:
Da vil Styret få kjørt seg! Hvem er de mest aktuelle BP’ene utenom AZ p.t?
Lurer på om jeg skal sende inn et lurespørsmål til komiteformann Jonas nå før GF? Si at det er en aksjonærgruppe under etablering som krever budkrig. :joy:

2 Likes

Ikke gjør det.

det var sikkert bare en spøk, men likevel.

4 Likes

Kan ikke forstå annet enn at det må bli gode avtaler eller oppkjøp av PCIB nå i nær fremtid.
Det at AZ skulle gi bort 5 års investering i teknologi og tid nå innen de neste ukene er bare helt utenkelig.
TREKKER AZ SEG UT AV SAMARBEIDET NÅ VED NESTE MILESTONE SÅ TILFALLER ALT UTFØRT ARBEIDE PCIB.

Utenkelig at noe slik skal skje , særlig sett i lys av AZ sitt plutselige behov for forskning i utvidet lokasjon før årsskiftet.

AZ har nok en plan.

Kjøper de hele PCI platformen inkludert alle patentene så får de vel et massivt fradrag på ordinær prising og så kan de i ettertid lisensiere teknologien ut til "vennligsinnet BP (ikke konkurentene) og derved kanskje ende tilnærmet opp med “gratis fimaNAc” og full kontroll på konkurentene.

Like spennende som en god bok dette.

Lykke til

14 Likes

Bare spøk! :wink:
Gutta våre i styre og stell er nok ikke helt upåvirket av det skiftet som står for tur. Mye ansvar og mange strategiske valg hviler på deres skuldre nå. De har min tillit, men budkrig hadde vært… stas!

5 Likes

ja, det har vært stas :slightly_smiling_face:

3 Likes

AZ er vel meget godt rustet til budkrig.
Avgjørelsene som AZ bygger på er EGNE 5 ÅRS FORSKNINGSRESULTATER.

De må mao ha full kontroll på hva de kjøper og om prisingen er i forhold til verdiene.
Denne fordelen for AZ bygger vel på eksklusivitet i kontraktsforhold??

Spørsmålet må bli:
Kan en forvente at AZ får en slik sjanse senere og vil de bruke dette fortrinnet.

Bruker de det ikke så er det mye kapital og arbeide bortkastet og ved en senere avtale helt andre forhold for AZ.

4 Likes

Hm, det har også blitt drøftet hvor komplekst det er å kjøpe en del av selskapet også. Husker ikke helt hvem, men det ville i såfall være en kompleks prosess og lite gunstig på lang sikt. Jeg tror faktisk både PCIB og AZ er tjent med å betale for flere indikasjoner m. upfront og milestones ELLER oppkjøp av hele selskapet. Det er flere selskaper som vil kunne ha nytte av PCIB sin teknologi og ved å selge hele NAc til AZ føler jeg det går en del tapte muligheter ettersom AZ mest sannsynlig ikke dekker alle områdene NAc kan dekke. Ved å betale for indikasjoner tror jeg på lang sikt BP vil se hvor verdifull og effektiv leveringsteknologien er og jeg er rimelig sikker på at vi vil bli kjøpt opp på sikt.

Her er begrunnelsene for at jeg tror det enten blir oppkjøp eller lisensiering av en-flere indikasjoner:

• Å kjøpe NAc er svært komplekst for PCIB som selskap og jeg ser det som en stor risiko ettersom det er vanskelig å estimere pris og faktisk potensiale. mRNA har ekstremt stort potensial og NAc likeså. Vil AZ kunne dekke alle områdene innen NAc på en best mulig måte? Tviler. Derfor vil det være gunstig å gjøre avtale med AZ sine satsingsområder, Moderna vil nok ha en bit av kaken når de nærmer seg og BioNTech snuser nok litt på en eller flere indikasjoner også.

• Vi vil også kunne vise til AZ sine resultater over tid etter lisensiering. Når vi vet vår verdi og kan vise til effektivitet er det BP som virkelig vil trenge oss og dermed tror jeg vi kan kreve en langt høyere pris for våre tjenester enn Pr. Dags dato.

Slik jeg har forstått det vil trolig AZ kjøpe seg inn som aksjonær slik som de gjorde i Moderna, betale en upfront og få lisensiering på en- flere indikasjoner. Jeg er 95% sikker på at det er minst én indikasjon, men ettersom PCIB kun ga AZ seks uker(?!) virker det som om AZ faktisk er desperate etter teknologien. Det ville etter min mening være mer rasjonelt med et halvt år testing på flere indikasjoner og min tanke er at PW & co VISSTE hvilke områder AZ skulle teste teknologien på og med rimelig høy sikkerhet var klar over at dette ville gi gode resulterer.

Konklusjon: Min tanke er at det sannsynligvis vil ende med oppkjøp av hele selskapet eller at vi vil lisensiere ut til minst to indikasjoner i noe av det hotteste innen medisin og dette blir ikke billig!!

33 Likes

At AZ skulle trekke seg etter så mange år og viktigst av alt SÅ BRA RESULTAT er for meg helt utenkelig men vi aner jo ikke hva DEM tenker så alt er vel mulig? Økonomisk sett har det dem har satset i PCIB null betydning og påvirker ikke pengebingen dem sitter på så her finner man null argument. Satser på solid avtale og kurs 100-200 før ferien ( forsiktige anslag i fra min side)

4 Likes

Vi må ikke glemme at dette er en kamp mellom en gigant og en mygg.
AZ vil gjøre akkurat det de ser seg selv best tjent med.
Spørsmålet er derfor om de ser seg tjent med at PCIB fortsetter som et selvstendig selskap eller ikke. Hvis de kan lokke de beste hodene fra PCIB over til AZ ved en overtagelse (kjøp) tror jeg det er dette de foretrekker.
Vil hodene i PCIB ønske å få “uendelige” budsjetter, frie tøyler og en fet lommebok som en del av AZ, eller er det viktigere å bygge et stort, norsk biotek ?
Svaret kommer om kort tid :slight_smile:

12 Likes

Jeg synes denne regneøvelsen “bakover” fra @Snoeffelen er verdt å trekke frem nå som 01.07 nærmer seg med stormskritt. Et spm i denne øvelsen fra min side er hvor 1% reglen kommer fra. Regner vel med at det er et ca anslag fra tidligere deals opp gjennom. Så selv med en up front på ca 100mill NOK kan ha en “utkjøpsverdi” som er vesentlig høyere, flere mrd NOK.

Snoeffelen

9 jan.

Investor:

Det er vel diskutert før(?), men vet ikke hva folk mener om en avtale som den Starpharma fikk i 2015.

Noen ville kanskje være skuffet over relativt begrenset up-front (18 mill kroner), men tenk på signalfeffekten ved en slik avtale. Og avtalen var såvidt jeg kan se for ett onkologiprodukt, men med opsjoner på flere produkter.
En avtale som dette ville være et gjennombrudd for PCIB, en validering av teknologien av verdens 7. største selskap, gi opphav til spekulasjoner om hva som blir AZs neste skritt, samtidig som det vil bevare en oppside mot de øvrige samarbeidspartnere på Nac og evn nye.

Avtalen er forøvrig strutkturert ganske typisk, som en baktung avtale. Total potensiell avtaleverdi på 1 mrd kroner, ekskludert royalty av salg og opsjon for påfølgende produkter.

Jeg tenker at en eventuell avtale mellom AstraZeneca og PCI Biotech vil inneholde høyere up-front fordi PCI trolig er nærmere oppstart i kliniske studier (i mennesker altså) enn det Starpharma var den gangen AZ og SP signerte.

Faktisk så er det meget nylig kommet en melding om at samarbeidet mellom AZ og Starpharma som startet i 2015 akkurat har kommet til klinikk, faktisk for bar litt mindre enn et par uker siden:

The Market Herald – 30 Dec 19

AstraZeneca delivers milestone payment to StarPharma (ASX:SPL) for phase 1…

AstraZeneca has commenced the phase 1 clinical trial of AZD0466, triggering a milestone payment to StarPharma (ASX:SPL).

" * AstraZeneca has begun the phase 1 clinical trial for a cancer treatment drug

• Roughly $4.29 million will be paid to StarPharma (SPL) as a result of the trial"

Så den utbetalingen bør vel inn i regnestykket om man skal direkte sammenligne.

Sånn sett er en forventningsverdi på up front i samarbeidet mellom AZ og PCI Biotech på 100 millNOK ganske logisk gitt Star Pharma som utgangspunkt til sammenligning.

Jeg har jo regnet “baklengs” på dette før for å illustrerer hva en utkjøpsverdi på hele fimaNACvil være verdt gitt at en up front normalt tilsvarer 1% av avtaleverdi (milestones).

100 millNOK (9 mill$) betyr da 10 mrdNOK (900mrd$) i totale milestones.
Dernest kan man bruke Algeta-avtalen som mal på utkjøpsverdi, og der betalte Bayer altså 3,5 ganger verdien på milstones.

Da ender vi på en utkjøpsverdi 35 mrd NOK eller ca 1000 NOK/aksje gitt 1% up front av avtaleverdi og senere utkjøp.

Men jeg har tidligere listet en rekke avtaler på mRNA hvor up-front er mye større andel av milestones (avtaleverdi), mer som 10% !

Man kan ende opp med samme utkjøpsverdi på det når man regner “bakover”.

Men jeg vil tenke at “oppkjøpsfaren” er større, vil skje på et tidligere tidspunkt desto mer fortung en avtale er.

Det er uansett flere saker som er interessant med en sammenligning med Starpharma og PCI Biotech, og det mest åpenbare er at AstraZeneca tegnet avtaler med Starpharma og PCI Biotech med bare 3 dagers mellomrom !

Hhv 7. september 2015 for Starpharma:

Starpharma

Starpharma | Starpharma signs drug delivery license with AstraZeneca

Sep 07, 2015 … Starpharma signs drug delivery license with AstraZeneca … … … AstraZeneca has signed a licensing agreement with Starpharma for the use of its DEP® drug delivery plat

, og 10. september 2015 for PCI Biotech.

http://pcibiotech.no/pci-biotech-signs-pre-clinical-research-collaboration-agreement-with-a-top-10-large-pharma-company/

Det gir interessante perspektiver.

Trolig har AZ bestemt seg for å satse på mRNA delivery, og gått for minst et par teknologier, PCI Biotech, Starpharma og kanskje noen flere.

Uansett, det er tenkelig at Per Walday har en slags oversikt på hvordan PCI Biotech sin teknologi presterer i forhold til Starpharma, og det er jo nyttig benchmarking i en forhandling.

Mitt utgangspunkt er at PCI Biotech sin teknologi er bedre enn Starpharma sin teknologi, for hva skulle ellers poenget for AZ være med å videreføre samarbeidet med PCI Biotech?

Jeg tror derfor at vi minst får en up front på 100 millNOK ved en eventuell avtale, så får vi se om vi i noen grad nærmer oss de vanvittige avtalene med 1-2 mrdNOK i upfront, og 10mrdNOK+ i total avtaleverdi.

Vi går spennende tider i møte !!

14 Likes

https://medwatch.dk/Medicinal___Biotek/article12158996.ece

Ja , en må undres over at AZ kun har interresse innen fimaNAc (genterapi) i PCI platformen.
US ser ihvertfall ut til å ha troen på AZ som vaksine-utvikler / produsent.

4 Likes

Kursstigningen kom i form av et rykk forrige gang. Det kan fort skje igjen. Virker veldig sterk for tiden - selv på svake børsdager.

12 Likes

“Ja , en må undres over at AZ kun har interresse innen fimaNAc (genterapi) i PCI platformen.
US ser ihvertfall ut til å ha troen på AZ som vaksine-utvikler / produsent”

Etter at Per sa at AZ bare er interessert i FimaNac, har verden forandret seg totalt. Så det er vell egentlig mulig at appetitten til AZ har blitt større?
Selv på kort tid…

5 Likes