Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Følger resonnementet ditt, @ufo, og er i hovedsak enig. Også jeg har vanskelig å se for meg at de øvrige samarbeidspartnerne plutselig bare skal få et “sorry” og en “tupp i rævva”.

For meg er det imidlertid blitt stadig klarere at samarbeidsavtalene med partnerne innenfor fimaNAc representerer svært godt handtverk (totalt innsyn under den prekliniske prosessen og rettigheter til resultatene). Opsjonsteorien til Pål Falck virker i den sammenhengen sannsynlig. Klokkene ringer i så fall for AstraZeneca og de vet hva det står om.

Men når du - og mange flere - til stadighet refererer til PW (og ofte bare Per), røper det en forestilling om at aksjonærenes tillitsvalgte - altså styret i selskapet - nærmest bare er nikkedukker og sandpåstrøere.

Sånn er det ikke i et veldrevet selskap som PCI Biotech. Selskapet har et kompetent og allsidig sammensatt styre og en dyktig leder. Det er dette styret som legger strategien innenfor de rammene som selskapets vedtekter og generalforsamling har trukket opp.

Ledelsen, på sin side, rapporterer til styret og skal bedømmes etter de resultatene den leverer innenfor vedtatt strategi og ut fra eiernes interesser. Corporate governance.

15 Likes

Det er jo din påstand at risk/reward er så unikt bra i pcib, reward har vært veldig god, men det er jo syke svings i aksjen = risk. Vi har jo sørgelige eksempler fra korreksjonen som var i aksjen.

Og risikoen i aksjen øker når det sitter masse folk og hausser blindt på noe man strengt tatt ikke vet hva blir.

Biotech Pharmacon er jo opp spreke 750% siste året.

Eller er det at folk ikke gidder å ta seg bryet med å sitte og skrive inn i ekkokammeret lenger? Det er i tilfelle synd.

6 Likes

Vi som har sterk tro på at det blir avtale med AZ bør likevel klare å ha flere tanker i hodet samtidig:

  1. Trygghet i vår egen overbevisning om at vi har gjort nok research til å kunne begrunne hvorfor vi tror det vi tror. :muscle:

  2. Forståelse for at man likevel ikke har 100% kontroll over hva som vil skje, eller at man har analysert alt riktig. :man_shrugging:

  3. Ha respekt for de som ikke har kommet til samme konklusjon som oss selv. :+1:

Når det er sagt, så synes jeg absolutt det er flere som kommenterer med negative kommentarer uten å ha noen spesielle argumenter utover at de er lei av «hylekoret»/«menigheten» og snakk om milliardbeløp.

De om det.

Men har man argumenter som tilsier at det ikke blir deal, så er jeg mer enn åpen for å diskutere det, og da kan vi ikke dra den der «tradere vil ha kursen ned» med en gang.

22 Likes

Har du solgt PCIB? I så tilfelle er jeg mektig imponert over din tiltro til TA. For smeller det til med en avtale mellom AZ og PCIB, da tror jeg ikke TA er verdt papiret det er skrevet på.

Når noen selger PCIB like før målstreken, da får jeg flash back til den gang jeg selv kvittet meg med Algeta og måtte bivåne oppkjøpet fra sidelinjen. Det såret er nok grodd, men aldri leget. Unner ingen å komme i den situasjonen, men frykter at det er nettopp det som kan skje dersom man selger PCIB i disse dager.

Lykke til Savepig!

10 Likes

Aldri feil å ta gevinst… Ulike strategier og eksponering kan medføre nedsalg kan være fornuftig.

Selv har jeg solg meg ned 1/3 av det jeg hadde ved inngangen av 2020. Eneste jeg er irritert over meg selv er at jeg ikke gjorde det tidligere (naiv og alt for stor risiko profil).

Anbefaler folk å se “Principles” av Ray Dalio (YouTube). Legge spesielt merke til hva som skjedde med han på tidlig 80-tallet.

Hyggelig å se norsk biotek stadig ser ut til å få bedre verdsettelse. Internasjonal prising synes likevel å være langt unna, men på rett vei?

Biotec Pharmacon, Vaccibody, BergenBio er noen eksempler. Vaccibody har eksempelvis nu 8 mrd i mcap. PCIB har nu ca 3 mrd i mcap. Leveringsteknologi ser ut til å være verdsatt, men sett mot Vaccibody er prising av PCIB svært lav? Og ja, jeg vet, vanskelig å sammenligne biotekselskap, men her er en viktig faktor: leveringsteknologi! PCIB tror jeg nu går en lysende framtid i møte (også uten AZ)! Det er ikke slik at AZ har og er PCIB eneste partner (forskning). BioNTech og Bavarian Nordic kan også gå over i andre faser etter flere års forskningssamarbeid! Og the gold in the vault, RELEASE i avsluttende fase er alene dagens verdien, se vurdering i Arctic analyse og ikke minst her mangedobles marked med Asia. Det vil måtte bety betydelig økt verdi på RELEASE (gitt fortsatt gode resultater). At flere gleder seg til AstraZeneca avklaring skjønner jeg, men det er altså ikke eneste mulige trigger i den kortsiktige horisont. Til de som bastant nevner kursen vil gruses uten AZ deal, jeg er ikke så sikker! Og hvor høyt vil PCIB kunne gå med god AZ avtale, umulig å si, flere hundre kroner opp? Who knows. Spennende er det, enig!

Gold in the vault! RELEASE!

Godt poeng @Savepig. Og RELEASE asset er nok ALENE den verdi de fleste biotekere har investert i PCIB for!

4 Likes

Har ikke solgt en dritt, pcib er min største posisjon.

Som underbygget noe av problemet jeg har med miljøet i denne tråden. Enhver som ikke er :rocket: :rocket: :rocket får ZOMG DU SKRIVER SÅNN BARE FORDI DU HAR SOLGT

Har åpen portefølje både på shareville og tekinvestor jeg

27 Likes

Enig i det. Gjør det stadig vekk selv.

Men når man gjør er poeng av at de 50 største aksjonærene ikke har opprettholdt sin relative andel av aksjebeholdning, så bør man samtidig gjøre oppmerksom på at det ikke nødvendigvis skjer på grunn av sviktende tro på PCIB, men at det faktisk kan forventes ut fra en faktor som f.eks. risikojustering. For verdisikring er en ting, risikojustering er noe annet. Ved verdisikring selger man seg ned/ut for å sikre en god gevinst, gjerne fordi kursen har nådd et på forhånd satt kursmål.

Risikojustering derimot, vil kunne skje uavhengig av hvor stor/liten tro man har på selskapet.

Dersom man f.eks. har en investeringspolicy basert på at man aldri skal ha mer enn 20% av investert kapitalen i ett selskap, så vil du ved å ha investert kr 500.000,- i aksjemarkedet og en portefølje med blant annet 1000 PCIB aksjer, bli nødt å redusere antall PCIB aksjer når aksjekursen passerer kr 100,-, gitt ingen endringer i de andre aksjene.

Men dette viser også at man ikke må bli overrasket dersom flere av de største aksjonærene velger å selge seg ned, den dagen det kommer et bud som f.eks. dobler aksjekursen i PCIB. Ja, det kan se merkelig ut, men kan ha en enkel forklaring.

8 Likes

Alle tidligere innlegg med paastand om at folk har solgt seg ut, har blitt slettet? Sover admin i timen?;-))

Den er grei Savepig. Er egentlig ikke overrasket.

Ha en god dag!

PS. I den grad du hadde solgt, ville det vel ikke være dritt du solgte? ;-))

1 Like

Dette er en påstand som er plantet av noen smarte meglere som tjener kurtasje.
Da må de lure kunder til å selge.
Det er alltid feil å ta gevinst med mindre man har en bedre plassering for pengene. (Bedre risk/reward).
Buffett hadde aldri blitt så rik hvis han hadde tradet. Ingen tradere er rike.
Selger du huset ditt hver gang det stiger med 10% ?

PCIB svinger mye. Noen kaller det “risiko”.
Ja, volatilitet er risiko hvis man trader. Ikke hvis man sitter langsiktig.

20 Likes

Solo, dersom den var tiltenkt meg så vil jeg bare få påpeke at jeg ikke påstår at noen har solgt, jeg stiller et spørsmål… En aldri så liten forskjell på en påstand og et spørsmål.

3 Likes

Beklager Londomannen, leste litt feil der. Jeg leste at baade du og Geoinvestor snakket om Savepigsalg, og blandet dere. Og Admin har slettet Geoinvestors innlegg. Saa en unnskyldning til de ogsaa.

Jeg overlater denne til mine medmoderatorer så vi har habiliteten i orden. :wink:

3 Likes

Er det noen som vil dele et ordrebilde med litt dybde?

1 Like

Nok en flott dag? Og GF i morgen.
Sterk oppgang på Asia-børsene

1 Like

3 Likes

Er det en konkurent til Pcib AZ har innledet et samarbeid med her ?

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/05/26/astra-zeneca-samarbete-med-archerdx-om-cancerdiagnostik.html
Fra linken.MRD kan mäta ett mycket litet antal cancerceller som annars skulle vara omöjligt att upptäcka. Tekniken bygger på så kallat cirkulerande tumör-DNA (CT-DNA).

3 Likes

Nej, detta handlar om att spåra små mängder av cancerceller för tidigare diagnostik.

12 Likes

Får vi tilgang til denne presentasjonen i dag?

  • ABGSC Life Science Summit , Stockholm Sweden, virtual conference, company presentation, May 26, 2020, 14:00 CEST
5 Likes