Følger resonnementet ditt, @ufo, og er i hovedsak enig. Også jeg har vanskelig å se for meg at de øvrige samarbeidspartnerne plutselig bare skal få et “sorry” og en “tupp i rævva”.
For meg er det imidlertid blitt stadig klarere at samarbeidsavtalene med partnerne innenfor fimaNAc representerer svært godt handtverk (totalt innsyn under den prekliniske prosessen og rettigheter til resultatene). Opsjonsteorien til Pål Falck virker i den sammenhengen sannsynlig. Klokkene ringer i så fall for AstraZeneca og de vet hva det står om.
Men når du - og mange flere - til stadighet refererer til PW (og ofte bare Per), røper det en forestilling om at aksjonærenes tillitsvalgte - altså styret i selskapet - nærmest bare er nikkedukker og sandpåstrøere.
Sånn er det ikke i et veldrevet selskap som PCI Biotech. Selskapet har et kompetent og allsidig sammensatt styre og en dyktig leder. Det er dette styret som legger strategien innenfor de rammene som selskapets vedtekter og generalforsamling har trukket opp.
Ledelsen, på sin side, rapporterer til styret og skal bedømmes etter de resultatene den leverer innenfor vedtatt strategi og ut fra eiernes interesser. Corporate governance.