Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Se på tidligere AZ deals og lav sammenligninger. Jeg synes det lyder rimeligt. 20 års patent og markedets størrelse. Måske mere realistisk med 3 :+1:

1 Like

At de henter ut minst 4 medisiner med fimaNac. Det kan fort bli flere i hva som regnes som det hotteste av det hotteste i pharmabransjens utvikling om dagen. Beloepet er antakeligvis for lite. For fimaNac kommer ganske sikkert til og bli verdt mye mer.

Tenk deg hvis de skulle makte og hente ut en diabetes medisin som faar kroppen til og produsere sitt eget insulin, saa vil denne medisinen alene minst vaere verdt 4 milliarder dollar.

Saa hvis det skal vaere "lave"engangsbeloep og milestones, maa det vaere paa indikasjoner, og ikke enerett paa hele fimaNac. En enerett paa fimaNac , boer kreve ett beloep som sender PCIB kursen mange ganger hoeyere enn kr. 150.

3 Likes

Mange av dere kaster opp kursverdier som er så langt over dagens nivå at det virker helt uvirkelig.

Til de som kommer med mer en 8 millard for PCIB !
Har dere eksempel hvor BP og mini mus (PCIB) er i samtale i ni måneder også legger BP 10x på bordet? Det hadde gitt meg kanskje på en måtte mer tro på deres fantastiske >5x dagens pris.

Så lenge holder jeg meg til min gjetting; kurs rundt 150. (ikke dumt det heller spør du meg)

3 Likes

på 10x så skal de få vri aksjene ut av hendene på meg :wink: Og eg tror de skal slite like hardt med flere andre.

8 Likes

Jeg tror ikke det. Med 10x ganger er det fler tall til salg. Investors digger sikkerhet-read CASH. Med en 10 ganger er mange store gutter på 60 ganger mer enn de har begynt med.

150 forteller meg at AZ kun gaar for en avtale som inneholder en indikasjon. Maksimum 2 med lav upfront, uten enerett paa indikasjonen.

1 Like

Min egne gjetting er kurs 150 til 250. Men denne baseres veldig på hva en eventuell emisjon blir satt til.

Dersom man ser at en snitt kurs de siste dagene før avklaring ligger rundt 80 og selskapet gir et påslag tilsvarende tidligere emisjonsrabatt (40%) så vil AZ få til ca 110. Med en ok avtale tror jeg kortsiktig kurs vil ligge kring 150.

Dette er altså da basert på eventuell kurs ved en eventuell emisjon. Dersom dette ikke tas med i beregning så kan godt være at en emisjon blir satt til 150 fra begynnelsen, hvilket i sin tur nok vil bevege kursen mot og kanskje over 200.

For å komme seg mot 250 så må det vare en god avtale med en god up-front, da jeg tror at markedet vil se dette som det mest positive rent kortsiktig.

4 Likes

Jeg er selvsagt helt enig i din vurdering @Bonusfrelst :laughing:

En avtale med up-front 20musd ville vært strålende for selskapet, både med tanke på validering av data fra AZ sin side, og ikke minst ved at vi da ikke trenger diskutere e-ordet før interimavlesning er gjennomført. Sånn sett er det BULL så det holder for PCIB.

Når det er sagt, så synes jeg det mer og mer går i retning av en enda større deal. Dette baserer jeg på:

  • Resultatene var så gode at de ønsket å teste dem på flere sykdomsområder. Som noen nevnte tidligere, så kan det bare bety at noen vurderer enten å sy sammen en større deal med flere indikasjoner, eller få eksklusivitet på hele FimaNAc (ved gode resultater utenfor onkologi). Disse avgjørelsene blir tatt høyere opp i AZ-systemet enn de som forsket på FimaNAc i onkologi.

  • AZ lot seg avsløre i november, det gjør man bare fordi man ønsker noe annet i retur. Sannsynligvis var dette en gjenytelse de måtte gå med på for å få forske utenfor onkologi, og en bekreftelse på hvor spennende AZ synes disse dataene var.

  • Forhandlingene/diskusjonene har nå snart nådd sitt endepunkt, og hvorfor skulle de bruke så lang tid på en liten avtale innenfor onkologi?

  • Og hvor mange inngåtte deals blir annonsert på denne måten? Altså at man setter en frist ett år i forveien. De fleste deals kommer som lyn fra klar himmel, og er overraskende på markedet. Hvis det blir en deal her, så må det jo være den best annonserte dealen i historien?

Jeg tror likevel mange er skeptiske, spesielt siden vi snakker om norsk biotek. @Evilfreud hadde en teori i AksjeSladder om at jo lenger tid det gikk fra en stor deal som Algeta (oppkjøp, ca 2mrdUSD), jo mindre «påslag» gir det i biotekselskapenes prising. Så dersom vi nettopp hadde hatt et oppkjøp eller en stor deal i norsk biotek, ville nok mcap på alle biotekselskapene vært høyere, fordi investorer regnet inn en sjanse for oppkjøp eller stor avtale med BP. Dagens situasjon er helt motsatt, Oslo Børs har fryktelig lite tiltro til norsk biotek og det har gitt sitt utslag i prisingen og forventningen om hva norsk biotek kan utrette og bli verdt.

Dette begynte å snu i fjor høst, og vi ser det globalt også - spesielt etter Covid19 - at bioteknologi-sektoren får mer og mer oppmerksomhet.

En stor deal for ett av de norske selskapene vil være det som virkelig får fart på biotek-sektoren. Og jeg tror det blir PCIB og AZ som setter fyr på bålet! :boom::star_struck:

28 Likes

Har styret fullmakt til å selge NAC eller må det ekstraordinær generalforsamling til ?

Kurs 150 og 40 milliarder??? Solo du må ta et grunnkurs i praktisk regning.
Det er ca 37 mill aksjer i PCIB. Kurs 1000 tilsvare 37 milliarder så hvor kommer 150 i fra??

1 Like

Arve, naa maa du vaakne opp. Jeg har aldri skrevet at 4 milliarder doollar tilsvarer kr, 150.;-)) Mine 150kr. refererte til at enkeltes forslag om at kursen bare skulle stige til kr. 150 ved avtale var alt for lite hvis det er snakk om enerett.

5 Likes

Juni er avtalesonen, så blir sikkert litt trøkk fremover

3 Likes

Nå må bare penga fra skatten og feriepengene komme, så blir det påfyll! :moneybag::hourglass_flowing_sand::chart_with_upwards_trend:

1 Like

Jeg hører på podcast 103 igjen. Her tror jeg du treffer spikeren på hodet. PW sier at de har bedt om å få frem navnet til BP over tid. At det har vært et langsiktig arbeid. Videre sier han at navnet ble frigitt for å " ta det over i neste steg på en måte".

Videre sier han “når du navngir et selskap og sier at du har lovende resultater innenfor onkologi og de er interessert i å se på andre sykdomsområder så håper jo vi at det skal skape en viss interesse der ute og da har jo det også betydning for hvilke muligheter vi får til å skape kommersielle ting med fimaNAc fremover. Jeg vil ikke skalere det, men det var en hyggelig melding å komme ut med”.

Hvorfor ønsker PCIB å skape “interesse er ute”? Det er flere grunner til det. Jeg tenker at det er for å legge press på AZ som PW har nevnt tidligere, få en høyere mcap som legger ett høyere gulv før en evnt avtaleinngåelse og at andre BP vil følge med.

15 Likes

Etter at vi fikk vite at “Den store ukjente kjempen” er AstraZeneca, har mange av oss trukket fram kommersielle avtaler som AstraZeneca har gjort de siste årene. Alle er litt forskjellige, men et fellestrekk ved et flertall av dem er at avtalene også omfatter medeierskap. Slik jeg ser det, er det derfor nokså stor sannsynlighet for at det også vil være tilfelle i den avtalen vi nå håper og venter på.

Dette elementet i avtalen registrerer jeg at flere ser bort fra.

Samtidig legger jeg merke til at bl.a. @Bonusfrelst holder fram utlisensiering av hele fimaNAc (eventuelt salg av hele programområdet) som det optimale scenariet (“super bull case”). Det siste er jeg sterkt uenig i. Å selge potensialet i alle mulige anvendelser “i bulk” er etter mitt skjønn omtrent det dummeste man kan gjøre.

“Her har dere verktøykassen vår for effektiv levering av nukleinsyrer. Den kan gi dere vesentlige fortrinn innenfor genterapi og genredigering. Dere får den for rund sum på xxx. Lykke til.”

14 Likes

Det kommer vel helt an på prisen man kan få, @abacus.

4 Likes

Jeg er i utg enig i det. Men legger AZ 4mrd $ på bordet er jeg solgt med en gang (noe jeg ser på som veldig lite sannsynlig).

3 Likes

Sterkt poeng det. Mye moro en kan gjøre med det nivået :wink:

1 Like

Det skjønner jeg veldig godt. Og det vil nok mange gjøre - i hvert fall selge en god slump. Fortenker ingen i å ville gjøre det.

Mitt poeng er imidlertid i at “pallesalg” av hele potensialet i fimaNAc svært tvilsomt vil maksimere aksjonærenes verdier.

Med andre ord; ditt “super bull case” oppfatter jeg mer som “øverst på egen ønskeliste” fordi det for svært mange av oss vil kunne gi svimlende beløp på kontoen i svært nær framtid.

6 Likes

Det kommer an paa beloepet som tilbys. En annen ting, er at mange av dere er unge, og har tid til og vente i mange aar, hvor man faar betalt litt naa og da, mens andre som er litt mer opp i aarene, kunne tenke seg og ta ut en gevinst raskere. Det foerstnevnte vil muligens skape de stoerste inntektene paa sikt, men saa maa man ogsa vente, og leve med en usikkerhet som vil vaere dere hele tiden. Selv boersen kan kraesje, i en setting hvor man trengte pengene.

4 Likes