Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Når en medisin, eller hjelp, er bedre enn den forrige, så er den bedre enn den forrige. Ferdig fundert.
Hva aksje- markedet til noen tid sier er nesten uinteressant.
Sykdom er sykdom. En enorm kostnad både oppleveses/følsom - messig, og i forhold til samfunnssøkonomiske kostnader.
Må disse patentene /kunnskapene bli brukt fornuftig.
Jeg tror Radforsk er en god styrer her.
Men de er avhenging av at mange investorer har samme trua.
Sådan er kapialismen.

1 Like

Jeg tror på FOMO, hvis ikke AZ og PCIB tar alle på senga og kunngjør avtalen tidlig i juni.

2 Likes

An example of an exclusive deal with AstraZeneca in MRNA … this is public info

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1505512/000119312512360813/d392345dex1037.htm

Numbers are omitted due to confidentiality but it is good to see potential deal structure

7 Likes

Forholdet til AZ skal i henhold til PW være avklart inne utgangen av juni.
Men dersom AZ har intensjoner om å sluke hele selskapet, så vil jeg anta at et bud må fremsettes i så god tid at styret får tid til å realitetsbehandle budet, samt gi sin anbefaling til hvorvidt aksjonærene bør godta/forkaste budet, i tillegg til å ha tid for å gjennomføre en ekstraordinær GF. Eller sitter styret allerede på fullmakter til å godta/forkaste et bud fra en ekstern aktør allerede?

I den grad mine antagelser er riktige så bør det kunne forventes et fremstøt fra AZ senest i midten av juni, dersom de har til hensikt å kjøpe hele butikken.

Hvis et slikt utspill ikke kommer tyder ting på at det på ny inngås en samarbeidsavtale, men da utbetalinger til PCIB ved oppnådde delmål, samt en opsjon på å kjøpe deler eller hele PCIB sin portefølje ved gitte forutsetninger. Hvordan markedet vil reagere med en slik løsning gjenstår å se.

Men dess høyere forventninger markedsaktørene har, dess mindre skal det til for at en beslutning skuffer aktørene og straffer kursen.

Personlig har jeg mest tro på at AZ er seriøst interessert i PCIB og selskapets teknologi og at de vil sikre seg mot at andre BP får tilgang til teknologien. Men eksklusivitet vil nødvendigvis koste AZ dyrt. Men derfor har jeg mest tro på at en avgjørelse foreligger før midten av juni 2020.

Om jeg får rett? Ja, det vet selv ikke jeg. Kun rene spekulasjoner.

Ønsker dere alle en riktig god Pinse! Nyt solen!

13 Likes

@StockDZ

Nå var vel poenget ditt først og fremst å illustrere en mulig avtalestruktur. I så måte ser den du trekker fram her ut til å ha fellestrekk med andre avtaler vi har sett at AstraZeneca har inngått.

Merker meg likevel et par andre ting ved denne avtalen:

  1. Den ser ut til å gjelde microRNA og ikke messengerRNA (resp. miRNA og mRNA)

Ref.

  1. I økonomisk henseende er dette en heller beskjeden avtale - sjøl om den ble inngått for åtte år siden og starter på preklinisk nivå. Framtidige prekliniske og kliniske milepælsutbetalinger er er ikke oppgitt, bare forskudd og aksjekjøp med til sammen 28 MUSD

Ref.

5 Likes

Nei, styret kan ikke godta.

2 Likes

Virker jo lovende hvis dette. Inflasjonsjustert (ca 300mil NOK) blir jo en lignende avtale base case + for min del. Dette starter jo også i preklinisk så det er lovende tall for PCIB sin del.

“Regulus will lead preclinical development and, if successful, could receive pre-clinical milestone payments. AstraZeneca will lead and fund the clinical development and commercialization of these programs”.

NAc vil jo mest sannsynlig gå i klinikken da der er forsket in vitro og in vivo i 4.5 år allerede. Spm er om den evnt avtalen til PCIB vil bli “svekket” pga PCIB “kun leverer men ikke har medisinen selv”? Jeg ble litt mer beroliget etter å ha lest denne mld da det kommer frem at AZ vil kjøre det kliniske programmet uten Regulus.

2 Likes

Styret har ingen fullmakter i forhold til et bud, men kan anbefale at et bud blir godtatt, som regel etter at de største aksjonærene har akseptert budet.

4 Likes

@Bonusfrelst

Nå vet jeg ikke hva denne lisensavtalen har ført til i løpet av de åtte årene som er gått. Så i forbifarten at AstraZeneca hadde avslutta ett av programmene, men noe nærmere har jeg ikke tenkt å grave i dette rett og slett fordi jeg ikke tror denne avtalen er noen høvelig benchmark med hensyn til verdi).

2 Likes

Enig i det. Men up fronten sammen med Silence Tx og Star pharma avtalene virker lovende for PCIB sin del.

https://www.pmlive.com/pharma_news/astrazeneca_forms_%242bn_gene_silencing_pact_with_silence_tx_1329988?SQ_DESIGN_NAME=2&

https://www.bloomberg.com/press-releases/2019-06-03/starpharma-signs-second-oncology-agreement-with-astrazeneca

Very interresting

3 Likes

What is also interesting in an exclusive agreement is the aspect of sub-licensing, which also results in royalties payments.

For example Moderna sub licensing nac from AZ. Kind of a passive investment for pci biotech

5 Likes

Post 439 i mRNA tråden gir en utmerket beskrivelse av NAc vurdert opp mot dagens «gull standard».
Så 50x bedre enn naked mRNA
4x bedre enn dagens gullstandard.

Juni blir en spennende måned :grin:

5 Likes

De har selvfølgelig ikke noe fullmakt til å selge hele selskapet, men hva med å selge enerett til NAC ? Er det en sak for generalforsamling ?

2 Likes

Absolutt. Og eksemplet du bruker, er til å bli grådig av :sunglasses:

4 Likes

Så må det nevnes det @polygon har presisert i det du skriver:

24 Likes

En avtale om å selge enerett ligger nok innenfor styrets mandat men de største aksjonærene har jo sine representanter i styret.

1 Like

For det første: Salg av intellektuell eiendom (patenter, klausulerte prekliniske og kliniske resultater mm.) er noe helt annet enn å utlisensiere. Tilsvarende må det samme gjelde ved salg (endelig avhending) av ett eller flere av de tre programområdene.

En mer aktuell problemstilling tror jeg er hvor langt styret i PCIB føler/mener de kan gå med hensyn til omfang av avtalen (jf. uttrykt strategi: “… on a semi- or non-exclusive basis”).

Eller sagt på en annen måte; kan styret inngå en lisensavtale som gir den andre parten absolutt eksklusivitet til all bruk av teknologien til hvilke som helst formål?

5 Likes

Radium episode 103, etter 30minutter så stammer nesten PW når han skal beskrive potensialet til NAc :joy:
De siste 5 minuttene snakker PW litt om arbeidet med AZ og dette blir uten tvil en gigant avtale.

12 Likes

FiloD

Takker for svar. Dette var betryggende og hoere fra en av de dyktigste traaddeltakerne.

7 Likes

Det skal bli deilig å endelig få en avklaring på veien videre med PCIB og AstraZeneca, men samtidig kommer jeg til å savne litt den tiden vi har hatt nå.

Nå kan vi tillate oss å drømme og spekulere.
Budkamp. AstraZeneca. Merck. Roche. Tusen kroner pr. aksje. Kanskje 1500? 2500!!!
Emisjon? No deal? Liten deal?

Om kun noen dager eller uker er det annerledes, så denne tiden må vi huske på å nyte.
Jeg tror det er viktig at «veien er målet», dersom man skal klare å opprettholde den langsiktige motivasjonen og fokuset, som absolutt trengs innen biotek.

Om kun kort tid har vi kanskje helt andre ting å tenke, drømme og spekulere om.

22 Likes