Tenkte innad i pcib og med pci teknologien, men 100% enig i at børsmiljøet kan få en svært negativ innvirkning på kursen, så viktig å ta dette med i vurderingen.
http://pcibiotech.no/corp-gov/
14. Take-overs
For de som er interessert i hva selskapet sier om dette punktet.
(oversatt til norsk)
"Overtakelse
Styret støtter prinsippene om likebehandling av alle aksjonærer. I tilfelle et overtakelsestilbud, er det forpliktet til å handle i samsvar med kravene i norsk lov og i samsvar med gjeldende prinsipper for god selskapsstyring.
Styret vil ikke hindre eller hindre overtakelsestilbud for PCI Biotechs aktiviteter eller aksjer. Styret vil sørge for at aksjonærene får tilstrekkelig informasjon og tid til å uttale seg om et tilbud. Hvis et overtakelsestilbud mottas, vil styret avgi en uttalelse som gir en anbefaling om aksjonærene bør eller ikke skal akseptere tilbudet.
En transaksjon som faktisk er en disposisjon for virksomheten, skal godkjennes av en generalforsamling."
Last updated by the Board of Directors 21 April 2020
(oppdatert til å med )
Da er vi klare
Dette tar jeg som et hint fra styrerommet…
Vet noen tidligere tekst? Hva blitt oppdatert?
Mikrotall til ettertanke:
Med utgangspunkt i porteføljeverdien pr 2/1-20 = 100%
18/3 = 32,5%
29/5 = 77,5%
Ikke noe å bli imponert over. Bevis på gode nerver, eller, du har ikke tapt før du har solgt?
Ønsker ikke at kursen skal gå nedover grunna makro, uansett. Jeg har ikke tenkt å selge noenting. Jeg har mine små 2.6k som jeg sitter med. Men det er aldri noe gøy å se kursen synke på noe som ikke har med selskapet å gjøre. Det er poenget mitt.
Og mitt poeng er hvordan mikro (dine penger) influeres av makro. Bortsett fra omplassering fra Pho sitter jeg stille i båten så lenge dårlige nyheter om aksjene mine ikke tikker inn.
Har ikke den tidligere teksten, men denne passasjen fra Bøhn&Co virker betryggende på meg (min uthevelse):
“…Styret vil ikke […] hindre overtakelsestilbud for PCI Biotechs aktiviteter eller aksjer. Styret vil sørge for at aksjonærene får tilstrekkelig informasjon og tid til å uttale seg om et tilbud. Hvis et overtakelsestilbud mottas, vil styret avgi en uttalelse som gir en anbefaling om aksjonærene bør eller ikke skal akseptere tilbudet”
En takk til deg, ufo. Viktig info som viser at vi har et framsynt og kompetent styre!
Anbefaler på det sterkeste å lytte et par ganger ekstra på Jônas Einarsson i Radforsk podcast nr.104, fra 49 minutter og til slutten.
Her diskuteres AstraZeneca-samarbeidet og mulige utfall av dette.
En liten pressisering:
Oppdateringen gjelder vel alle 15 punkter av Corporate Governance and CSR , slik at missforståelse unngås at oppdateringen bare gjelder pkt 14.
(dersom noen skulle tenke slikt)
Ikke desto mindre så er oppdateringen av punkt 14 foretatt .
Reposter min post som er fra før GF, jeg postet dette 25.mai. Kan ikke egentlig se at noe er oppdatert, så ville ikke lagt all verdens i å tolke CG.
Fant ingen tekst mht takeovers ifjors General Minutes 2019
Deepmind og The Lion, det hadde vaert hyggelig hvis dere kunne bli enige om hva som er korrekt. Var det en takeovertekst der foer aarets generalforsamling, eller ikke? Og i hvis det var, er den uendret?
Det var ikke der fra før som jeg ser det.
Posten min som jeg repostet er kopi fra tekst på pcibiotech sin hjemmeside 25.mai. Utover det vet jeg ikke når det kom, men det sto der altså før GF.
Edit: Hvorvidt teksten ble endret i forbindelse med GF vet jeg altså ikke, men jeg vet at teksten lå der 25.mai; 2 dager før GF.
Edit 2: Corporate governance-siden til PCI er det tatt masse snaps av på waybackmachine, så dette skal det være mulig å finne ut av med middels treffsikkerhet.
April 2020:
https://web.archive.org/web/20200408043522/http://pcibiotech.no/corp-gov/
I 2019 sto det noe annet, ligger på wayback.
EDIT: Følgende resonnement har blitt avvist av @Inkognito666 lenger ned, begrunnet med henvisning til at hele teksten ble innlemmet første gang i årsrapporten 2018. Så dette er ikke «nytt» fra april/mai, slik jeg og flere først antok. Lar likevel innlegget stå, så alle forstår konteksten.
Hvis jeg forstår deg og denne nettsiden rett, så var det kun dette som stod på punkt 14 (Take-over), den 8.april 2020:
«The Board of Directors endorses the principles concerning equal treatment of all shareholders. In the event of a take-over bid, it is obliged to act in accordance with the requirements of Norwegian law and in accordance with the applicable principles for good corporate governance.
Transaction that in fact is a business disposal shall be approved by a General Meeting.»
De har altså lagt til det følgende avsnittet i perioden mellom 8.april og 25.mai:
The Board of Directors will not hinder or obstruct takeover bids for PCI Biotech’s activities or shares. The Board will ensure that shareholders are given sufficient information and time to form an opinion on an offer. If a takeover offer is received, the Board will issue a statement making a recommendation as to whether shareholders should or should not accept the offer.
Det er jo temmelig interessant - for å si det mildt(!) - at de oppdaterer på denne måten mens vi venter på svar fra AZ! Herlig funn, @ufo!
Kjenner at juni fort kan bli måneden vi bare lener oss tilbake og finner frem popcornet!
Absolutt, Capaz! Betryggende at flere lukter det samme. Lukten ta’ pæng
Svært interessant, @ufo og @anon50125742, pg åpenbart ingen tilfeldighet verken med hensyn til tidspunkt eller innhold.
Styret blir sjølsagt holdt løpende orientert om framdrift og posisjoner under drøftingene med AstraZeneca, og de nye formuleringene må forstås som potensielt viktig informasjon til aksjonærene - for alle tilfellers skyld.
Hadde disse nye formuleringene blitt lagt til nå dersom AstraZeneca hadde vist liten interesse for teknologien i fimaNAc? Tvilsomt, spør du meg.
De fleste her tror på en lisensavtale. Kanskje også en rettet emisjon der AZ kjøper 10%.
Jeg tror sjansen for et bud er litt større. Jeg skjønner ikke hvorfor AZ skal se seg tjent med en eller flere lisensavtaler med en mygg når de kan klaske til myggen med småpenger.
Det er som om Røkke skulle leie bolig. Han kjøper heller.
AZ inngår bare lisensavtaler hvis de ser seg tjent med at PCIB fortsetter å forske videre på egne bein,.,.,.,.,trur eg.
Troskyldig spørsmål:
Er det noen som kjenner nickene til Jonas og PW her på Tekinvestor? Skulle gjerne stilt dem noen spørsmål sånn i all fortrolighet og helt anonymt… (ironi). Nei, vi får smøre oss med toldmodighet.
Aller helst ville jeg ha vært flua på veggen i styrerommet til Bøhn nå om dagen. Nedtrekte gardiner, viskende stemmer, lavt toneleie…
Litt av en thriller vi er vitne til. Once in a Lifetime, tror jeg!