Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Naa har vel PCIB ett studie i klinisk, og to som kan starte med klinisk, hvor ett av de er sammen med AZ. Det er mange selskaper opp igjennom tidene som har inngaatt gode avtaler, naar de har ligget langt etter stedet PCIB er paa i dag. I tillegg vet en fimaNac partner at vaar leveringsteknologi kan benyttes paa ett tosiffret antall indikasjoner, slik at en avtalepartner naermest kommer til dekket bord.

Men om vi blir skuffet, eller ikke, vet ingen i dag. Vi haaper paa det beste.

7 Likes

Har desverre ingen link, men bl.a Snøffelen har vist til ganske store avtaler for pre-klinisk. Store avtaler som i flere milliarder nok. I denne sammenhengen er det stort med stor S :slight_smile:

Jeg tror det motsatte av deg - det blir positivt nesten uansett hvilken avtale det blir, fordi det bl.a vil være et kvalitetsstempel og en kjempe de-risk.

Ingen avtale vil selvsagt være tilsvarende negativt.
(Beklager at jeg ikke har link til avtale oversikten, kan sikkert lett søkes frem her i forumet)

8 Likes

Enig, og blir det kun en avtale, uansett stoerrelse, vil mange andre staa i koe siden, paa alle tre forretningsomraadene. For siden forskningsresultatene er saa lovende hos alle tre, gaar det nok ikke veldig lang tid foer vi har flere betalende partnere…

4 Likes

Stemmer og enig :blush:
Potensielt forventer vi en god avtale, men “drømmer” om en helt råå avtale…
Dette hadde vært meget bra for hele den norske biotek sektoren :ok_hand::partying_face::blush:

2 Likes

Det er også viktig å ta med seg at bildet er en smule mer nyansert enn kun «dårlig deal»/«god deal».

En deal på 50 eller 100 millioner USD + milestones og royalty kan være en fantastisk god avtale, dersom den kun gjelder én eller to indikasjoner.

En deal på 1 milliarder USD kan være en grusomt elendig avtale, dersom den innebærer salg av HELE PCIB (for 270kr pr. aksje).

Det hele avhenger jo av hvor mye man selger. Altså, hvor store rettigheter og grad av eksklusivitet AstraZeneca gis, til hvilen pris.

9 Likes

50 milliarder kroner er ikke 135 per aksje ffs.

Edit:

25 milliarder kroner er heller ikke 135 per aksje, kom igjen nå

Antall aksjer utstedt 37 265 890
|Markedsverdi (MNOK) 2 712,96

Dere folk som sitter og raller i denne tråden dag ut og dag inn har jo ikke tatt stilling til noen tall som helst er det sånn?

3 Likes

5 milliarder US;dollar, tilsvaerer vel naermere 13 til1400 kr. pr. aksje? Eller?

2 Likes

Valuta er vrient, sent på kvelden. :sweat_smile:

Har endret nå. :joy:

1 Like

10 milliarder kroner for pcib i juni kan fort vise seg å være tidenes beste avtale hvis verdensøkonomien kollapser i juli men du rakk å kjøpe bitcoin og gull før det smalt.

Du skal ikke kimse av fugler i hånden vs fugler på taket. Potensiale vi kan drømme om be damned, jeg hadde tatt de 270 per aksje og ledd hele veien til banken. Alle andre norske biotechs hadde uansett føket i været umiddelbart om noe sånt hadde skjedd.

3 Likes

Poenget her var egentlig ikke summene i seg selv.

For å gjøre det enklere:

Å selge et eple for en tier, kan være en god deal.

Å selge hele epletreet for en hundrings, kan være en elendig deal.

Selv om hundre kroner er mer enn ti kroner.

Jeg er litt redd for at enkelte kun henger seg opp i pengesummen ved en eventuell avtale, og ikke ser på hva som faktisk selges.

10 Likes

Den synes jeg var litt «under beltestedet«, Savepig.

Jeg, og mange andre, har argumentert grundig og i utallige innlegg hvorfor vi tror på en fremtidig prising på over tusen kroner pr. aksje.

En liten slurve-regnefeil i ett innlegg, og så skal man liksom avfeies med at man ikke har snøring på noe som helst?

Jeg har både FiloD, Snøffelen, e-mannen m.fl. med meg i 1000kr+ vurderingen.
Om det ender med et stort bud eller megadeal med BigPharma gjenstår å se, men den langsiktige vurderingen(5+ år) står jeg fast ved.

Jeg respekterer at du har et annet ståsted, men jeg hadde synes det hadde vært en tragedie å bli avspist med fattigslige 270kr pr. aksje.
For meg ville det vært en trist avslutning på PCIB-eventyret.

27 Likes

Litt spiss kanskje, men så er også denne tråden totalt off the hooks.

Jeg er for all del enig i at 10mrd ikke er hva jeg anser som en gang et moderat best case exit scenario i pcib, spesielt ikke med den lusne krona vi har nå.

Men om du ikke har lagt merke til det, så er verden i en syk situasjon akkurat nå, og forutsetninger som lå til grunn for vurdering bearcase,basecase,bullcase i januar er totalt forandret nå.

I januar så det ut som at absolutt ingenting kunne hindre at Trump ville bli valgt til en andre periode. Med alt som har skjedd nå kan plutselig demokratene innta det hvite hus, og da kan jeg garantere deg at biotech faller 50% over natten.

Vi har et aksjemarked som er totalt ute av kontroll og absolutt ingen vet hvor lenge dette kan vare. Dette er en risikofaktor som gjør at en snarlig exit på en 5x premium faktisk ikke er noe man kan blåse av.

Hva ville det bety for Oslo Cancer Cluster om Radforsk & Co fikk frigjort så mye penger i frisk kapital, og den boosten for hele sektoren en sånn avtale hadde medført?

4 Likes

Du snakker akkurat etter hva du vil eller trenger. Fra en som holder på med TA er øverst utsagn helt utrolig!

En skam at en moderator kan ta seg en slik holdning.

6 Likes

Jeg synes den var usaklig, ikke spiss.

Enig i dine betraktninger om markedet, men jeg synes man bør vise forståelse for at folk har forskjellig tidshorisont, strategi og ståsted.

10 milliarder/270kr for hele PCIB? Sorry, men da foretrekker jeg heller de ti fuglene på taket.

Men jeg respekter at du mener og ønsker noe annet, for din investering. :slightly_smiling_face: Håper du oppnår målene dine.

6 Likes

Jeg vet ikke om du er informert om hva som skjedde sist markedet trodde demokratene skulle vinne presidentvalget?

Nasdaq i ATH i kveld vitner ikke akkurat om at finansmarkedene er pessimistisk til fremtiden!

Hehe nei du har rett i det.

Bare for the record, jeg økte min posisjon i PCIB i dag jeg.

2 Likes

Ok, du er enig at 50% er b… og det ikke har med Pcib å gjøre og egentlig Er off topic?

1 Like

Men regelen er at børsene stiger i de aller fleste år med presidentvalgkamp i USA .

Du synes biotechindeksene er off topic i en tråd om pcib? Nei det er jeg slett ikke enig i.

Kan jeg “GARANTERE” hvor mye den faller om demokratene tar ledelsen og hvor fort? Nei jeg kan nok ikke det, men vi vet at markedet i 2019 beveger seg veldig mye fortere enn i 2015, og vi vet at det hadde blitt særdeles stygt. Den fremste driveren for prising av norsk biotech vi håper på er at utenlandske investorer skal posisjonere seg i våre selskaper. (Bare å se på hva internasjonal oppmerksomhet gjorde for kursen til BGBIO det)

Absolutt all erfaring de siste årene tilsier at når amerikanske biotech faller, så skalerer også de amerikanske husene tilbake sine posisjoner i norsk biotech.

Trump bull:

Biden bear
https://www.cnbc.com/2019/11/11/biden-and-bloomberg-are-bigger-threats-to-big-pharma-than-warren-analyst.html

4 Likes