De betaler ikke for mye danron, men det er PCIB som sitter på teknologien og patentene. Ut fra hva vi har sett av andre avtaler AZ har inngått synes jeg de har betalt fair pris.
Helt enig med deg og graving rørende tidligere avtaler i andre selskaper. Som sagt så er jeg all-in og tror dermed selvsagt på en avtale. Det jeg nå tok opp var den eneste bekymringen jeg har kring dette. Alle vet hvor vanskelig det kan være som liten og forhandle med de store, men det betyr selvsagt ikke at det ikke går uten det finnes prosesser, såsom uavhengige parter som kan analysere alt dette som vi har snakket om og dermed gi et godt bilde for begge parter hva dette avtale bør inneholde. Man ønsker jo ikke å inngå en avtale som uvenner, spesielt ikke dersom det er snakk om “bare” lisensering.
Oensker de eksklusivitet, maa de betale mye. Ved en vanlig avtale som gjoer at PCIB kan tilby det samme til alle, blir det standard. Saafremt ikke den nye muligheten med ultralyd, trekker alt til himmels?, alternativt trigger ett bud?
Hei,
jeg syns det er vanskelig å si noe spesifikt om det fordi det er så mange ukjente i prosessen. Man kan ikke kun forholde seg til fakta, altså hvor godt noe virker osv. Vi må i tillegg faktorer inn hvordan disse resultatene de (les AZ og PCIB) har fått, som vi vel ikke har sett i detalj(?), vil passe inn i AZ sin strategi, applikasjon, dose for sine medikamenter. Et bra eksempel er Ultimovacs hvor resultatene var bra nok i seg selv, men hvor det ikke var hensiktsmessig i forhold til hva Ultimovacs ville oppnå.
For å kunne spå noe her så må man altså sitte på innsidekunnskap fra AZ som omfatter alt fra dose, applikasjon, og strategi for AZ sine medikamenter med PCIB, men også hvordan de står seg opp mot alt annet AZ også prøver ut.
Det er bra at PCIB eier rettighetene til resultatene og det gir litt ekstra press på AZ, men det forutsetter at AZ syns de ferdig resultatene ser veldig bra ut. Hvis de ikke syns det er spennende så bryr de seg nok lite om hvem som eier rettighetene.
Jeg føler status per nå er at PCIB jobber med å legge sten på sten. Avtalen med AZ kan ta flere former enn jeg kan forutse, og jeg kan umulig spå hvordan det vil se ut til slutt. Jeg har selv aksjer i PCIB og håpet er jo en avtale med AZ hvor man får penger up-front, milepæler og at AZ kjøper en andel av PCIB askjer (5-20%) over markedspris. Det er håpet, men avtalen kan ta alle former fra at AZ sier “Takk for oss” og går sin vei til at de svelger hele dritten.
Tiden vil vise! Lykke til!
Takk for at du delte dine synspunkter. Mange gode innspill der. Men siden du har “skin in the game” har du vel en base case eller gjort deg opp en mening om utfall, eller så hadde du vel ikke vært investert?
Edit
PW har uttalt at de beste resultatene de har oppnådd i NAc er i samarbeid med de med mest betydning (tar det på husken). Men jeg ser argumentasjonen din!
Er det noen med medisinsk kompetanse som har lyst til å spekulere litt i hvorfor samarbeidet med UltimoVacs ble avsluttet?
Hva ønsket de å oppnå, som de ikke klarte å få til i kombinasjon med PCI?
Og hvorfor/hvorfor ikke? Det vil jo ha betydning for eventuelle fremtidige samarbeid/utlisensieringer.
Du, dette kommenterte de på Radium podcasten.
De fikk en økning av noen t-celler mener jeg å huske, men ikke de som Ultimovacs trengte.(fritt fra toppen av hodet, så feel free til å korrigere)
Samarbeidet med Ultimovacs, var på området fimaVacc ikke fimaNac som det nå mest sannsynlig forhandles om med AZ.
Ja, jeg fikk med meg det.
Einarsson snakket vel om at man hadde oppnådd kraftig CD8 T-cellerespons, mens Ultimo hadde mer behov for CD4 T-cellerespons.
Og også noe om at responsen hadde vært for kraftig, noe som gjorde at man var bekymret for mulige bivirkninger.
Det hadde likevel vært fint å fått mer «kjøtt på beinet» i denne saken, men det får vi vel neppe før resultatene en eller annen gang blir publisert.
Jeg husker dog at Per Walday ved et par Q-presentasjoner beskrev Ultimovacs-resultatene som «meget gode», det må vel ha vært høsten 2018 eller deromkring, og når samarbeidet ble avsluttet sa han at det ikke ville være farlig for PCIB om resultatene ble offentliggjort, for de var meget positive.
Det kan jo også ha bakgrunn i strategiske årsaker i forbindelse med UltimoVacs’ børsnotering.
PW uttalte vel i podcast at AZ ble svært ivrige etter at de i fjor sommer fikk et gjennombrudd med fimaNAc og at det nå var naturlig å ta samarbeidet videre over i en ny fase. Så at AZ ikke skal være fornøyd med resultatene eller at de ikke har fått de resultatene de ser etter ser jeg på som usannsynlig.
Det kan faktisk se ut som dette stemmer ganske bra, i alle fall ifølge Arctic sin analyse av 19.02.2019.
«The collaboration between Ultimovacs and PCI Biotech, where fimaVACC is used together with the telomerase vaccine has now ended due to strategic and not scientific reasons. The data from the project will be published at a later stage».
Ultimovacs fikk bedre leveranseeffekt av TET-teknologien som er utviklet av det selskapet de kjøpte i Uppsala.
Dvs. bedre til deres formål.
Som også Larsmkn er inne på så er det store spørsmålet om leveranseteknolologien til PCIB er god nok tilpasset AZs ønsker og behov.
Noen som våger seg på en “behavior” analyse av PCIB ledelsen? Tenker på unormaliteter som vi ellers kunne forvente, avlysninger på selskaps presentasjoner, mer tilbaketrukket stemning, svarer på mindre spørsmål, signaler fra Radium (sladre spalten vår) etc.
Vanskelig å tolke “taushet” men morsomt å fått en vel kvalifisert analyse fra noen som følger “alle” signaler tett og er relativ overvåke og reflektert
Hvem tar utfordringen?
Det har vært to sørgelige dager her inne, etter oppturen rundt funnet av ultralyd i helgen. Er det en fødselsdepresjon? Jeg tror flere av dere bør lette litt på trykket i morgen, mens skuta fortsatt er flytende. Jeg blir nok som pianisten i Titanic. Han spilte helt til slutt. Flygelet virket jo
Mitt base case for PCIB er egentlig eCCA, og alt annet er et pluss, men siden det nå faktisk er snakk om en spesifikk katalysator rundt AZ så kan jeg dele hva jeg tenker
For avtale med AZ spesifikt så har jeg fire hovedscenarier hvor jeg egentlig tenker at alle er like sannsynlig, men hvor jeg håper på 3 eller 4.
- AZ takker for seg. De er ikke villig til å bruke mer tid eller penger på samarbeidet og vil prioritere andre løsninger istede.
- AZ vil fortsette samarbeidet men ingen penger på bordet enda. Vil gjøre flere pre-kliniske forsøk.
- AZ vil ha eksklusive rettigheter for bruk av fimaporfin sammen med RNA. En lisensieringsavtale tegnes på mellom 5-15%. AZ kjører og drifter alle studier. PCIB vil motta milepæl-betalinger (ved IND, start fase I, Start fase II. osv) på totalt 800 millioner. Mellom 0-100 millioner up-front.
- Samme som tre bare med høyere up-front og mulighet for at de også kjøper aksjer i PCIB.
I hovedsak så tenker jeg at alle avtaler som ikke er penger på bordet avtale er negativt. Alle avtaler med lisensiering (5-15%) med eller uten milepæler og up-front er positivt for selskapet (mulighet for fremtidig inntektsgrunnlag), men uten milepæler av størrelse og up-front så kan de kortsiktige bli skuffet. Vanskelig å si utfallet av forskjellige avtaler på aksjekursen da det er vanskelig å fastslå hvor mye folk forventer og hvor mye de faktisk blir fornøyd med.
Siden en avtale også kan var et sted mellom scenario 1 og 2 eller 2 og 3, osv. (for ikke å snakke om muligheten for oppkjøp) så er ikke dette noe fasit, men bare de fire utfallene jeg tenker er mest sannsynlig i mitt hodet.
PS: jeg kan være en konservativ sjæl. Ikke hold det i mot meg. Miljøskadet fra jobb
Jeg fortsetter der jeg slapp.
I tillegg til de 3 kjente fima-teknologiene, synger Sono Chemical Internalization (SCI) inne i skogen et sted. Vil ikke slå inn åpne dører, men alle leser neppe Fundamentaltråden. Abstractet til den refererte artikkelen på sciencerepository er verd å lese noen ganger. Takk til @Investor og @Bra_Britt m.fl :
Ultrasonic Activation of the Sonosensitizer Fimaporfin Enhances the Efficacy of Chemotherapy: An In Vitro Study on Rat Glioma Cells
A B S T R A C T
Activation of sonosensitizers via focused ultrasound, i.e., sonodynamic therapy, has been proposed as an alternative to light-activated photodynamic therapy for the treatment of a number of conditions from cancer to bacterial infections. The use of focused ultrasound allows treatment to sites buried deep within tissues, overcoming one of the main limitations of light-based modalities. Photochemical internalization is a technique that utilizes the photochemical properties of photodynamic therapy for the release of trapped endo-lysosomal macromolecules into the cell cytoplasm, greatly enhancing their efficacy.
We have examined ultrasonic activation of disulfonated tetraphenyl chlorin (fimaporfin) together with the anti-cancer agent bleomycin, termed sonochemical internalization, as an alternative to light-activated photochemical internalization.
Our results indicate that, compared to drug or focused ultrasound treatment alone, focused ultrasound activation of fimaporfin together with BLM significantly inhibits the viability of glioma monolayers and the treated cells’ ability to form clonogenic colonies.
Les i Nettavisa i dag at Erling Braut Haaland i Borussia Dortmund er prisa til 1,12 milliard.
Historia har vist at dersom ein har eit vinnarprodukt er big pharma villeg til å betale nær sagt kva som helst.
Det er sannsynleg at PCIB-teknologien på mRNA blir meir verdifull enn Moderna sin mRNA-teknologi.
Etter dagens kurs har Moderna Terapeutics ein børsverdi på ca 210 milliardar kroner. Tenkte eg berre skulle nevne det.
I alle høve er vel PCIB meir verdt enn nokre få Erling Braut Haaland?
Det alternativet tror jeg du kan stryke. Det er nettopp dette deadlinen til PW satte en stopper for. Å gå tilbake på det er utenkelig dersom de skal bli tatt seriøst i forhandlinger senere.
Det australske biotekselskapet Immuron Ltd gikk 852.34% på NASDAQ i dag. De driver blant annet med immunterapi og ble grunnlagt i 1994. Der finnes fremdeles muligheter der ute, selv om demokratene er på fremmarsj i USA.
Per kl 10:45