Gjentar Per Walday sin kommentar i Radium 6.mai (episode 128, fra ca 54:30) for de som eventuelt har begynt å tvile på avklaring i juni:
«Det blir avgjort i juni. Det kommer en melding i juni om hva som er videre…eh… fortsettelsen av dette, for det at… de har… eh… jeg kan jo fortelle litt om hvordan dette er konstruert da, bare for… jeg har sikkert sagt det før, men vi har jo hatt et eksperimentelt samarbeid som ble avsluttet i desember. Og så har de da 6 måneder på seg ihht den avtalen vi har, til å bestemme seg om de ønsker å gå videre på en eller annen måte i dette. Og hvis de da ikke har bestemt seg innenfor de 6 månedene, så er det sånn at alle rettighetene til resultater osv som ligger i dette tilfaller PCI Biotech. Og det er liksom den måten vi har konstruert det på, for å legge press på at de må bestemme seg for hva de ønsker å gjøre.»
Altså, dersom det ikke er inngått en avtale innen 30.06, så mister AZ eierskap til alle resultater opparbeidet gjennom 5 års forskningssamarbeid. 30.06 er ikke bare en «liksom-frist» for forhandlinger som lett kan skyves på, det er en frist for utøvelsen av en opsjon som AZ var enige i å sette allerede i fjor sommer.
Det betyr at vi får en avklaring, enten ja eller nei fra AZ på å gå videre i en eller annen NY form, som inkluderer cash. Vi får ingen utsettelse eller fortsettelse av forskningssamarbeidet i den formen det har vært.
Spennende og tildels nervepirrende dager! 

EDIT: Ser du kom meg i forkjøpet fra chat-diskusjonen, @InVivo