Mye som tyder på at nervene til flere her begynner å gi varselsignaler, noe som ikke er så veldig rart ettersom hele caset hittil virker «for godt til å være sant». Men nå er det slik, at i ny og ne dukker det opp innovasjoner som er med på å prege hele markedet. PCIB og fimaporfin passer svært godt med begrepet «Technological Innovation».
Jeg føler utsagn uten begrunnelser begynner å gå meg litt på nervene her, ettersom de ikke bidrar til konstruktiv kritikk eller saklig argumentasjon. Samtidig er det like irriterende med ubegrunnet hausing som stadig gjentar seg. Å komme med bastante påstander om det ene eller andre om fremtiden til PCIB blir for dumt, med mindre man selv identifiserer seg som Lilli Bendriss sin ukjente tvillingbror. Formuleringer som «jeg tror at…» og «kanskje…?» er bedre enn «PCIB kommer til å nå 1500kr aksjen om et år år» og «blir nok ikke avtale».
Tilbake til teknologien PCIB besitter. Det fundamentale i denne aksjen begynner for meg å bli ganske tydelig, samt omfattende. Mange ulike kilder av informasjon har gjort at det hittil ser ut til at teknologien fungerer, og det svært bra. Ettersom selskapet sine produkter er leveringsteknologi og ikke medisin, har det gitt meg en svært god følelse av trygghet, ettersom jeg ser det som mindre sannsynlig at både nye konkurrenter kommer på banen, samt at det ikke skjer noe uforventet der tidligere forskning ikke er til å stole på, da spesielt innen safety.
Hittil ser det ut til at «det fungerer fungerer på alt» innen kreftmedisin (ikke mitt utsagn
) , vaksine og mRNA er etter min mening en stor faktor i seg selv, å lede celler i kroppen biologisk gjennom lys ( og nå muligens et nytt spekter innen lyd) er et gjennombrudd for dagens marked innen leveringsteknologi.
Så kommer det store spørsmålet? Hva slags faktorer spiller inn for at et Top10 BP selskap skal si nei til en avtale de har hatt 6 måneder på seg å analysere. Der det ene selskapet er verdsatt til under 3mrd NOK og har en teknologi som ser ut til å fungere mye bedre enn «lipo» på flere områder, samt kan levere store cellemolekyler inn i kroppen? Vil også tilføye at det i tillegg kan brukes sammen med dagens leveringsteknologi for å forsterke effekten.
For meg er det et par viktige sentrale faktorer:
- Pris
- Resultater
- Samarbeidsvillighet
- Profesjonell ledelse
Fra det vi aksjonærer har slukt av informasjon fra markedet er det bare én stor faktor for min del, somdette vil falle på, som vi ikke vet, nemlig resultater utenfor onkologisk indikasjoner da PW&Co kan vise til både profesjonell kommunikasjon uten å hause egne resultater slik at forventninger blir for tøffe å møte (holde kursen oppe med utsagn f.eks), gode resultater fra tidligere ved blant annet gjennombrudd og testing av teknologi utenfor andre indikasjoner, samt tilsynelatende godt samarbeid med AZ. Hva resultatene viser til i testing av disse såkalte ukjente indikasjonene, som kan tyde på diabetes og AZD8601, det vet vi ikke. Det er her det ligger risiko, i form av det store ukjente, men jeg har en god følelse.
Så har vi pris. Som jeg henvise til i tidligere innlegg, og som en kan se av tidligere avtaler med små Biotechselskap og BP, så er det ikke små summer det er snakk om. Dette vet de profesjonelle som bidrar til å snekre sammen avtalen for PCIB og dette vet AZ. Men for PCIB skal det ikke mye til for å løfte selskapet ut av emisjonsrisiko (dog om 2 år ish) og gjøre det om til er mellomstort og utviklende Biotechselskap selv. Dersom AZ vil ha flere indikasjoner, vil det koste deretter. Dersom de vil ha eksklusivitet, vil det koste deretter. Dersom de vil ha NAc, ja da vil det VIRKELIG koste deretter.
AZ er heldige, de har førsterett til 30. Juni. De har muligheten til å bli med på en liten revolusjon innen mRNA og Advanced Drug Delivery, noe bransjen virkelig er sugen på. Så kommer det endelige spørsmålet, tror dere virkelig ikke AZ vil slå til for å vokse til noe som kan sette dem i posisjon til å blir mye større enn de er pr. Dags dato pga prisen? For å si det mildt, de har pengene.
• Mitt bear scenario er avtale med én indikasjon, fra det vi vet fungerer og som selskapene har samarbeidet med i lang tid. Forventer i dette tilfellet god upfront og en solid økning kurs pga. Avtale, nyheter og frigitte resultater. Dette vil komme ettersom resultatene ikke er sikre nok til å gå for, som ble gjort på kun seks uker. Dette er det eneste jeg kan sette fingeren på, men som nødvendigvis likevel ikke skal føre til et avsluttende kapittel for PCIB og AZ.
• bull scenario: 2-3 indikasjoner og mulig solide rammer rundt eksklusivitet. Her er ikke jeg kompatibelt disponent til å sette pris, men at det blir starten på et aksje-eventyret PCIB, det tror jeg det er stor sjanse for.
Alt over bullscenario er jo gøy såklart, men ingen vits å forvente mer. Jeg tror det er stor sjanse for at vi blir solgt ila 3 år, men håper ikke dette for Norge og PCIB sin del. Så vil jeg gjerne meddele igjen at det hadde vært fint med konstruktiv kritikk. Bastante utsagn uten begrunnelser gjør forumet trøttenes og kjipt.
Etter en relativt stressende uke og nerver knyttet til tungt investering i selskapet ønsker jeg alle en riktig god helg, nyt sommeren og prøv å koble av til neste uke. Blir trolig den mest spennende uken som aksjeinvestor i mitt tilfelle!