Mitt innlegg var et svar på Myks spørsmål om hva man kan forvente ift samarbeidet med AZ.
Det er ett aspekt jeg stadig vender tilbake til, og som jeg har grublet mye på det siste halvåret.
Hvorfor inngikk ikke PCIB og AstraZeneca en økonomisk forpliktende samarbeidsavtale, kun innenfor én eller flere onkologi-indikasjoner, høsten 2019?
Man kunne jo, helt uavhengig av dette, testet ut teknologien på andre sykdomsområder og eventuelt inngått avtaler innenfor disse på et senere tidspunkt dersom dette skulle være av interesse.
Dessuten kunne man testet ut nye potensielle sykdomsområder og indikasjoner i «fred og ro», det vil si, i en adskillig lenger periode enn 6 uker/noen måneder.
HVORFOR?
Fordi resultatene kun er middelmådige og AstraZeneca er nødt til å i det minste se et bredere potensielt anvendelsesområde før de tør å satse penger på denne teknologien?
Usannsynlig.
Dessuten hevdes det at resultatene har vært gode, men dette har vi KUN Per Waldays ord for, og hans mening må man anta kan være biased.
Men, i så fall vil det jo være helt vanvidd av «myggen» PCIB å true giganten AstraZeneca med «hit, men ikke lenger», kun 6 uker osv., for ikke å snakke om å kreve (og få gjennomslag for!) å få AstraZeneca til å avsløre identiteten sin, mot deres vilje.
Fordi AstraZeneca, etter det angivelige «gjennombruddet» sommeren 2019 (igjen, KUN Per Waldays ord, så her må man velge hva man skal tro på. Jeg velger å tro på ham) er ganske keen på teknologien, men samtidig vil holde kortene så tett til brystet som mulig, for å hindre sine konkurrenter innsyn i hvilke områder de fokuserer forskningen sin på?
Ganske sannsynlig!
Summert, finner jeg det svært vanskelig å tolke situasjonen på annen måte enn positivt, men selvsagt finnes det ingen garantier og ingenting er sikkert før det er sikkert. Forhåpentligvis har vi svaret i løpet av neste uke.
7 boersdager igjen av maaneden, og PCIB har fortsatt ikke presentert Vacc dataene i ett kjent tidsskrift som lovet. Kan det bety at de vet det kommer ett bud fra AZ, slik at de ikke bryr seg med og bruke krefter paa dette lenger.? Eller er det bare en ny imminent?
Tror fortsatt paa at noe stort vil skje, siden vaar teknologi leverer bedre enn dagens gullstandard. Men skulle det ikke skje, har PCIB spillt med kortene de hadde, og vi gaar videre til neste kapittel. Det blir i saafall bedre og bedre resultater og presentere for eventuelle andre samarbeidspartnere. Som forhaapentligvis pga. disse, blir mange etterhvert.
Hvor er dette uttalt? Jeg kan ikke huske selv at det er uttalt det med økonomiske forpliktelser
“AZ må binde seg økonomisk for å kunne ta det noe videre etter dette…”
Per Walday sier i Radium podcast nr 103 6:17 at:
«Så nå har vi fått lov til å fortelle det. (at BP top 10 var AZ, red anm) Og i tillegg så har Astra sagt at de synes at resultatene innenfor onkologi ser svært lovende ut og de ønsker å teste de innen noen fler sykdomsområder».
Ja, forhåpentligvis har AstraZeneca sagt dette, men like fullt har vi det KUN direkte fra Per Walday.
Per sier at Astra sier…
Vi har ingen offisielle uttalelser direkte fra AstraZeneca.
AZ nevner faktisk ikke PCIB noe som helst sted, hverken i Q-/Årsrapporter, på nettsidene deres eller noe sted.
Jepp, men har man tillit til mannen, så er dette et meget bullish utsagn, i tillegg til:
Jeg synes imidlertid markedet i liten grad vektlegger tyngden av disse utsagnene i prisingen av aksjen.
Er man av den oppfatning at CEO dikter opp utsagn fra en samarbeidspartner bør man etter min mening selge seg ut. Det handler om tillit til ham, og det har iallefall jeg.
Sjog
Buffert skriver:
Jeg synes imidlertid markedet i liten grad vektlegger tyngden av disse utsagnene i prisingen av aksjen.
Utsagnet stemmer godt med status.
Mener du at «markedet» bør selge seg ut basert på hva markedet mener?
Hva er logikken din?
La oss nå for all del la ballen ligge til PCIB annonserer resultatet
Mitt svar var til Durable som var usikker på om Per sine utsagn var etterrettelige.
Gitt at PW er 100% etterrettelig i sine utsagn (noe som jeg tror han er), så burde aksjekursen ha vært høyere basert på innholdet i det han har sagt. Mener jeg.
Ikke ulogisk at markedet unnlater å reflektere CEOs oppfatninger
Morsomt å se at du ikke mener markedet har tatt inn over seg PW sine utsagn om AZ Ebitor. Du har jo ellers ment at kursen har innbakt (for) store forventninger til AZ-avtalen
Det er ikke bare PW som har sakt dette, PCIB har også meldt at de har gode resultater, og at deres samarbeidspartnere deler dette synet.
7 børsdager igjen så får man forhåpentligvis sove bedre
AZ kommer heller aldri si det før det er en evt «avtale» på plass.
Som Einarsson sier, det er strategisk.
AZ hadde aldri gått med på å få sitt navn publisert hvis ikke de hadde vært «on board»
PW, i min mening, er meget proff i sine uttalelser ang AZ og en evt avtale, slik alle CEO borde være.
Det er mulig jeg ordla meg for dårlig i det forrige innlegget mitt.
Jeg fikk i alle fall ikke tydelig nok frem det jeg mener.
Jeg har full tillit til Per Walday, og når han uttaler at resultatene fra samarbeidet med AstraZeneca har vært gode, så stoler jeg på at det han sier medfører riktighet.
Likevel, det finnes jo en risiko innbakt her. PCIB/Walday og AZ kan jo f.eks. ha forskjellig definisjon og oppfattelse av hva som er bra og ikke.
Jeg tror ikke det! Men, det finnes likefullt en risiko her, om enn aldri så liten.
Og selv om jeg har absolutt full tillit til Per Walday, så endrer ikke det på det faktum at vi kun har denne informasjonen fra ham.
AstraZeneca har jo ikke kommet med noe statement her, kun PCIB.
Det samme gjelder forøvrig «external partners share this view».
Jeg har ingen grunn til å mistro dette, men det er jo likefullt kun PCIB vi har denne informasjonen fra.
Ingen av samarbeidspartnerne har uttalt noe direkte til markedet.
Kommer det melding kommer denne før helgen:)
Med 7 børsdager igjen til vi er i juli passer det fint med en siste måling for å lodde stemningen.
- Når kommer AZ avklaring?
- 21/6
- 22/6
- 23/6
- 24/6
- 25/6
- 26/6
- 27/6
- 28/6
- 29/6
- 30/6
- 1/7