Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Ikke bry dere om HO, jeg har iallefall ikke sett noe fornuftig der på lenge. AZ har mange ganger vist at de inngår dealer med fair verdi med små selskaper.

20 Likes

Svak og svak. Klart PCIB erte langt mindre selskap enn AZ. AZ har også langt større finansielle muskler.

Men i denne saken handler det ikke om hvilke selskap som er størst eller hvem som best økonomi. Her handler det primært om en leveringsteknologi. Og den er det PCIB som sitter med rettighetene til. I den grad den leveringstelnologien kan bidra til at AZ kan få bedre effekt med sine medisiner, for ikke å snakke om kunne bidra til å kurere diabetes, da er det PCIB som sitter med gullkortene på hånd.

Svaret burde foreligge om kun dager…

10 Likes

Ser ikke hvordan dette skal kunne gjøres med ett børs notert selskap.

Enig, en slik opsjon er umulig.

[quote=“JAXI, post:7158, topic:20400”]
legger samtidig inn en opsjon i avtalen der AZ har som intensjon/førsterett til å kjøpe PCIB innen ett gitt tidsrom f.eks.3 år.
Hæ, Var det en spøk???
Edit: ja tror det var en spøk😎

En sånn avtale har aldri vært inngått på Oslo Børs siste 40 år. Les litt børsrett før du kommer med sånne tankespinn. Styret kan jo ikke gi noen førsterett til å kjøpe mine eller dine aksjer???

5 Likes

det var da voldsomt… :sweat_smile:

Kommer det da ett bud på PCIB i dette tidsrommet fra ett annet selskap og budet blir godkjent av PCIB`s aksjonærer så kan AZ benytte seg av opsjonen og kjøpe PCIB til pålydende godkjente bud, var min tankerekke hær…!

Om dette er en umulighet så må du Virkelig ha meg unnskyldt!!!

3 Likes

Jeg mener det er AZ som er den «svake» part her.

• Det er PCIB som sitter med patentene
  • Dersom det ikke blir avtale er det AZ som taper muligheten til å bruke PCI. PCIB kan selge til andre.
7 Likes

Jeg tror det kommer en stor milliardavtale, på tre indikasjoner eller mer (hvorav minst én er utenfor onkologi), eller et bud på hele eller deler av selskapet (både FimaNac OG FimaVacc kan være aktuelt).

Jeg tror det skjer denne uken. Ikke neste.

Dersom det blir en avtale innen FimaNac tror jeg Moderna vil være involvert i PCIBs vei videre.

Jeg tror IKKE det blir noen 10%-emisjon, hvor AstraZeneca går inn på eiersiden i PCIB.

Det er sannsynligvis noen større aktører på vei inn i aksjen. Jeg blir ikke overrasket dersom disse viser seg å være asiatiske/kinesiske.

14 Likes

5 Likes

En slik avtale må inngås med hver og en aksjonær, ellers må hver og en aksjonær gi styret fullmakt til å inngå en slik avtale. Dette er noe jeg i utgangspunktet anser som aksjonærfiendtlig og trolig vil svekke verdien på selskapet. Hvilke annet selskap vil kjøre en due diligence og legge masse tid og penger i det hvis ett annet selskap kan velge å kjøpe til deres bud.

4 Likes

Hvor kommer dette fra ?

2 Likes

Vill spekulasjon, @Durable, og den holder jeg for svært lite sannsynlig. Tvertom, om du ser på AstraZenecas “modus operandi” holder jeg en slik posisjonering fra AstraZenecas side som nokså sannsynlig.

2 Likes

Det som for meg er helt ufattelig er hvorfor ikke utenlandske investorer har kjøpt seg inn. De er jo inne i de andre biotek aksjene

1 Like

https://www.google.no/amp/s/amp.ft.com/content/869a918c-9185-11e9-aea1-2b1d33ac3271

«Last year Chinese biotechs made 164 cross-border licensing deals, more than double the number five years ago, according to consultancy China Bio. Such deals accounted for most of the $13.8bn that Chinese pharmaceutical groups spent on licensing agreements, the consultancy said.

“Chinese companies are hungry for new tech so they can bring more advanced drugs to the country’s population, and the Chinese government is supporting that effort,” said Gregg Scott of China Bio. “There is a lot of pent-up demand” being released as Beijing speeds up new drug approvals.

Spending on pharmaceuticals in China totalled $137bn last year, according to data provider IQVIA.«

Ja, dette med kinesiske aktører er ren spekulasjon fra min side, og et aldri så lite langskudd, men kineserne snoker rundt i ganske mye, og har i de senere årene vist stor interesse for norsk og nordisk næringsliv.

5 Likes

Det andre, det med 10%-emisjon, begrunner jeg med at de største eierne i PCIB tilsynelatende ikke har blitt forespurt om deres synspunkter på dette.

Jeg utelukker det ikke fullstendig, men jeg tror ikke det vil bli gjennomført en slik rettet emisjon.

4 Likes

“Ufattelig” at ikke utlendinger kjøper seg inn? Kan muligens se slik ut for oss som kjenner selskapet og resultat/patenter osv men husk vi er en “mygg” på OB og da er vi ikke-eksiterende ute i den store verden. Får vi derimot avtale med AZ så kommer vi på kartet på et nytt nivå. Derfor vil det slå solid ut på kursen selv om avtalen skulle bli “dårlig” rent økonomisk på kort sikt. Det AZ vil ha en bit av er det også naturlig at andre BP vil snuse på.
Jeg er fremdeles sikker på avtale og gleder meg vanvittig til det som kommer neste 6 børsdager.
Natti natti og drøm søtt om morgendagens nye opptur.

7 Likes

Men de finner frem til Targovax, Nano osv?

1 Like

Hvis de hadde blitt forespurt kunne de vel ikke si noe om det ? Og styret har jo allerede fullmakt på 10% så de trenger jo ikke diskutere dette med aksjonærer. Egentlig ser jeg ingen grunn til at de skal diskutere dette med noen aksjonærer, det ville bare komplisere. Det er vel kun 1 aksjonær hvor en slik deal ville være sterkt avgjørende for hans posisjon som aksjonær (ved å falle under 10%).

1 Like

Med noen Mill i uppfront ,så vil sannsynligvis H/N studiet kjørt igang, pluss 1-2 indikasjoner på vacc.
I egen regi.
Vi vil få en mega ketchup effekt…
Med nye avtaler, og vipps Pcib er i en helt annen liga…
Grunnlaget legges kommende dager🤘

13 Likes