Podcast 133 fra 30:00-34.00 er kjempespennende! Denne episoden er innspilt 3. juni 2020, altså i den siste måneden før AZ avklaring. Her forklares det hvordan Radforsk tenker rundt salg av selskaper. Her sier de blant annet:
———-
Jonas: du sa det i stad, og jeg er så enig. Vi MÅ snart få vårt nye Algeta, så vi virkelig kan vise at vi ikke bare er unge og lovende, men her har vi en verdensstjerne til! Det trenger vi!
Det at ting blir solgt frigjør kapital og kompetanse tilbake til miljøet, som er med på å drive nye selskaper fram.
Det er da vi er i ferd med å bygge et økosystem som er bærekraftig, og da tror jeg ikke noen vil kjøpe seg inn, lisensiere eller kjøpe selskapene våre for å ta de ut av dette miljøet. Jeg tror vi vil se det samme som skjedde med Bayer…Da er vi i ferd med å få en ordentlig motor i økosystemet vårt.
Jeg tenker sånn at det med kjøp og salg, at man er så redd for det, begynner å bli en gammeldags tankegang. Biotek er ikke noe råvare som man bare selger, det er noe som er foredlet
Og så er det slik med bioteknologiselskaper som er i en utviklingsfase, at når man kommer til et visst stadiet, så er det samarbeid eller at det er fornuftig å ta det over i selskaper med en større infrastruktur og en større kapitalbase til å drive det frem, og det er det beste for pasienten, og det beste for samfunnet.
———-
Anbefaler alle å høre denne episoden sammenhengende (i det minste 30:00-34:00).
Denne episoden endret min forståelse fra at ikke PCIB ønskes solgt, til at de ønsker nettopp dette. Det ligger en helhetlig plan bak Radforsk og alle porteføljeselskapene.
Jeg tror PCIB blir det nye Algeta som Jonas sier MÅ komme, og verdensstjernen han snakker om. Men PCIB har langt høyere verdi enn Algeta, tror jeg.
LYTT SELV! Balsam for sjelen🚀