Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Norge donerer 2 milliarder over 10 år for å styrke forskning og fremstilling av fremtidige vaksiner. Lille Norge. Pandemien kom på ingen måte overraskende på verden, men ingen har vært villig til å sette bekjempelse av kommende pandemier høyt nok på prioriteringslisten. Skal garantere at verdenssamfunnet ikke kommer til å begå den samme feilen i etterkant av Covid 19.

Og hvem vil på sikt dra nytte av en markant økt satsing på bekjempelse av nye virus? PCIB, blant flere.

7 Likes

Helt enig. Her må vi ikke se oss blinde på Covid-19, men langtidseffekten av dette er at ALLE land som har mulighet vil bruke mer penger på smittevernberedskap og forskning på vaksiner. Det vil på sikt være meget positivt for PCIB. Men ikke baser investeringer på om PCIB har nøkkelen til Covid-19 eller ikke.

14 Likes

Hentet fra https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/03/28/styrker-og-svakheter-ved-alle-vaksinekandidatene/ :v:

– Det er relativt stor forskjell mellom de enkelte kandidatene. Eksempelvis er den vaksinen som nå har påbegynt kliniske studier en såkalt mRNA-vaksine fra det amerikanske firmaet Moderna. Den får kroppen til å produsere protein, som kroppen tror er viruset og reagerer på.

Har PCIB samarbeid med Moderna?

2 Likes

Jeg mener det åpenbart kan være et fornuftig tidspunkt å investere langsiktig i et lite norsk selskap som blant annet har en teknologi som forsterker vaksiner.

Kortsiktig er det forøvrig relativt enkelt:

Dersom man tror at Pcib vil dra i land en avtale med AstraZeneca i 1H2020; kjøp/hold.

Dersom man tror at det fire år lange samarbeidet og de positive signalene inne kreftforskning (med utvidelse til andre behandlingsformer på slutten av 2019) ikke fører til noen avtale; selg.

De siste dagene har vist hvor eksplosiv denne aksjen er. Jeg velger å tro (og håpe på) at vi vil se store overskrifter, og bli vitne til sjokkerte finansjournalister om relativt kort tid.

19 Likes

Dette skyldes EOES avtalen. EU krevde at Norge maatte legge ned medisinaldepoet naar EOES avtalen ble inngaatt. Og det gjorde vi;-(( Det mange ikke vet, er at dagens EOES avtale, er mye mer omfattende enn hva EU medlemsskapet vi stemte nei til i 72 og 94 var. Med andre ord er vi medlem av noe vi har stemt nei til 2 ganger+++;-)) Men heldigvis paavirker ikke dette PCIB>

4 Likes

Kilde?

Markusf; Dette laerte jeg for mange aar siden. Men hvis du soeker paa EOES avtalen og medisinaldepoet, finner du sikkert artikler som omhandler dette. Globalisering koster.

Sitter foreovrig og ser filmen Contagious fra 2011 naa, og vi faar prise oss lykkelige over at corona viruset paa langt naer er saa farlig som dette.

1 Like

Er det noen som har gjort seg opp formening om, hvor kursen vil ligge fredag til uken?
Volatiliteten er ekstrem.
En liten melding om en patent, så er kursen opp 50 %, for så å falle 25%.

Veldig spennende periode vi er inne i nå! Prognosene for makrobildet er relativt mørke og dystre de nærmeste månedene, samtidig som vi nærmer oss fristen for utløpet av evalueringsperioden for samarbeidet med AZ.

Det er nok grunnen til at aksjen spretter fort begge veier. Mange som sitter på utsiden pga makro, men som vil hoppe på toget så fort som mulig når det går.

Jeg tviler på at vi skal veldig mye lengre ned enn forrige bunn på ca 26kr selv om makro fortsetter nedover. De største sjokkbølgene i makrobildet tror jeg har lagt seg, og derfor tror jeg vi får en mer selektiv sell-off fremover, der ikke alle selskaper blir dumpet i blinde. Og jeg tror det er mange som er interessert i å kjøpe mer PCIB mellom 26-30kr, dersom den skulle falle så lavt igjen.

Men for alt jeg vet kan den stabilisere seg rundt 35kr igjen og vente på neste rykk oppover. Fullfinansiert med 3 spennende programmer hvor det diskuteres meget konkret med BP i ett (NAc), noe mindre konkret i ett (Vacc), og det siste er vårt lead product med interim i 2022. Vi klarer oss meget godt gjennom krisetiden, selv om det i verste fall skulle komme noen forsinkelser. :ok_hand:

2 Likes

Helt klart. Opp eller ned. Eller kanskje det samme. Hvis ikke mye opp, så litt. Hvis ikke mye ned, så litt. Hvis ikke akkurat det samme, så omtrent det samme. Men den kan jo gå mye ned før den går mye opp, og ende på nesten det samme. Eller helt likt. Men det er jo lite sannsynlig. Eller så kan den gå mye opp og mye ned, og ende opp likt, men det er jo litt rart.

4 Likes

:flushed::flushed::flushed:…!!

Volatiliteten er ekstrem grunnet den underliggende frykten og uroen som Korona skaper. Det er helt tydelig at det er veldig mange som er veldig bevisst det underliggende potensialet til PCIB slik at den smeller opp når det først blir bevegelse. Samtidig som vissheten om børsuroen blir en forsterkende negativ kraft når mange nok gevinstsikrer hvor enda flere henger seg på med ønske om å snitte ned.

Summen av det hele gjør bildet vanskelig å lese. Viktigste er sprengkraften som finnes i bunn. Som egentlig gjør at rådende kurs ikke er SÅ viktig. Den vil smelle opp før eller siden helt uavhengig av makrobildet.

5 Likes

Herregud, hva har forskjellige lands tilnærming til viruset med PCIB å gjøre? :man_facepalming:

3 Likes

Nå må dere slutte å lage varslinger på telefonen min som ikke engang er nært småprat om PCIB…

10 Likes

Tilbake til tema! (beklager for enda et innlegg @LarsErikO :wink: )

6 Likes

Uten at jeg alltid forstår hvorfor enkelte innlegg blir rapportert (i praksis refusert), er jeg prinsipielt enig i at grensen bør gå et eller annet sted.

Hva med en ny tullprattråd - eller kanskje et særskilt helgemodus på småprattråden? Kunne godt ha sin underholdningsverdi, men tvilsomt til hjelp for neste ukes markedsvurderinger og egne disposisjoner.

5 Likes

Kanskje en «aksjonærer PCIB - generell prat»?

Evt. Interessenter i stedet for aksjonærer.

@LarsErikO,

Vi har mange nok tråder å ytre oss på; en fundamentaltråd, en for fimaVACC, en for mRNA, en for aksjonærlister - og en småprattråd; et liberalt tilbud til de som ønsker å dele løst og fast om selskapet.

1 Like

AstraZeneca har avtale med Moderna rundt mRNA teknologi. Moderna har en mRNA-vaksine mot koronaviruset under utvikling i regi av CEPI, den internasjonale vaksinekoalisjonen som leder arbeidet med å utvikle en vaksine mot koronaviruset COVID-19 (kilde: https://www.lmi.no/2020/02/28/vaksine-mot-koronaviruset-norge-leder-an/)

I meldingen fra PCIB 26.03.20, som merkelig melder at en patent VIL KOMME TIL å bli godkjent «early april», nevnes både virus og mRNA. Er PCIB og fimaVACC med i vaksineprosjektet til Moderna i regi av AZ??

Er det derfor en patentmelding som vanligvis kommer i etterkant på Q-presentasjon, kommer før tiden? Regner med det kommer mer om vaksineprosjektet de nærmeste dagene! Eller kommer en AZ-PCIB melding aller først?

13 Likes

Jeg har varslinger fra trådene du nevner, men jeg tenker mer på en tråd hvor interessenter i PCIB kan prate generelt om alt mellom himmel og jord som ikke nødvendigvis har med PCIB direkte å gjøre.
Mer en mental pleie for aksjonærer/interessenter enn noe annet, altså en tråd jeg ikke vil ha varslinger fra, men kan hoppe innom i ny og ne.

Det er et bedre alternativ enn at tråder man vil ha med seg innhold fra legger seg ned mot hegnar-nivå.

Men, dette er kun mine ønsker. Flertallet, evt @pdx, avgjør :slight_smile:

1 Like