Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Da er vel forklaringen at endelig beskjed om fimaChem patentet ikke kommer i påsken.
Det ble veldig klart forklart at siden fimaVacc patentet ville komme Skjærtorsdag ,som er fridag i Norge, så meldte de det nå.
Så ingen grunn til mer konspirasjonsvirksomhet enn det allerede har vært om den saken.

1 Like

De børsmeldte et patent i januar squadron.

2 Likes

Jøss! fant den! Den har jeg ikke fått med meg. Den også gjelder visst også FimaVAcc :smiley:

2 Likes

Ingen konspirasjonsteorier fra min side senior, vi får se om FimaChem-patentet kunngjøres før påske da. Da skal jeg slutte å klø meg i hodet :wink: (de fikk den beskjeden før den om FimaNac-patentet)

3 Likes

Vær tålmodige.
Det er lenge fram til 30. juni!

1 Like

Hehe, tviler på at du rekker det før påske Longtrader :sweat_smile:

2 Likes
3 Likes

Mye rart PCI-teknologien kan brukes til, her altså “rensing” av blod før blodoverføring…

3 Likes

Fra @TheObserver på NANO tråden

Tviler på at dette blir realitet men

BIOTEKNOLOGI: VIL AT MYNDIGHETENE SKAL VURDERE FORDELAKTIGE FOU-LÅN -RADFORSK-SJEF

Oslo (TDN Direkt): Dersom kliniske studier blir forsinket med 3-6 måneder eller lengre som følge av koronakrisen kan dette medføre at enkelte bioteknologiselskaper kan komme i en likviditetsskvis. De har sin interne “burn rate”, som er kostnader utenom kliniske studier, og forholdene i kapitalmarkedene er ikke optimale om dagen.

Administrerende direktør Jónas Einarsson i Radiumhospitalets Forskningsstiftelse (Radforsk) har henvendt seg til Finansdepartementet og bedt de om å vurdere en finsk lånemodell for oppstarts- biotek- og teknologibedrifter. Betingelsene i den finske lånemodellen inkluderer blant annet at de første fem årene er uten tilbakebetaling med mulighet for utsettelse dersom prosjektet/produktet ikke har kommet i mål og dersom prosjektet/produktet mislykkes, er det mulig å få ettergivelse på en del av gjelden i samsvar med EUs konkurranselovgivning.

-Jeg tror dette kan være et godt alternativ for å hjelpe bedrifter som er i en FoU-fase, men som ikke har inntekter enda, sier Einarsson til TDN Direkt.

Han mener det er viktig at lånene er langsiktige, knyttet opp til en vellykket kommersialisering og med lavest mulig rente.

-Jeg håper de kan vurdere en slik lånemodell for bioteknologiselskapene i Norge. Det hadde vært en trygghet og en sikkerhet for selskapene å vite at dersom de kommer i en vanskelig likviditetssituasjon så er en slik type lån tilgjengelig, sier han.

Generelt så mener Radforsk-sjefen at vi må være forberedt på at det kan komme noen utsettelser i kliniske studier. Men han mener at noen utsettelser kan dekkes inn med slike likviditetslån.

Targovax sitt datterselskap i Finland har erfaring med slike lån, hvor de har vært gitt på prosjektbasis og med tilbakebetaling betinget av prosjektets/produktets suksess.

Fredag 27. mars lanserte regjeringen ytterligere tiltak for å dempe de økonomiske virkningene av koronaviruset. I denne pakken ble det blant annet fremlagt et nytt forslag om næringsrettede forskningslån med en ramme på 250 millioner kroner.

“Økningen skal bidra til å holde FoU-aktiviteten i gang i hele bredden av næringslivet, slik at forskningsprosjekter- og aktiviteter ikke avsluttes”, heter det i pressemeldingen.

Detaljene vil bli presentert fredag. Radforsk-sjefen er usikker på om lånene har den innretningen som er ønsket.

TDN Direkt har vært i kontakt med Finansdepartementet om denne saken, men ble henvist til Nærings- og fiskeridepartementet.

-Vi har stor forståelse for at mange selskaper er i en krevende situasjon. Vi jobber fortløpende med vurderinger av ordningene og følger med i situasjonen i ulike deler av næringslivet, skriver kommunikasjonsrådgiver Camilla Pettersen i Nærings- og fiskeridepartementet til TDN Direkt på e-post.

11 Likes

Så bra mer, likviditet hadde gitt betydelig mer sikkerhet.

2 Likes

Det der har omtrent like mye med fotokjemisk internalisering å gjøre som denne…

1 Like

Oioi, spennende! om PCI Biotech kan bekjempe Malaria med denne lampen åpner det seg et gigantisk marked for oss.

2 Likes

Hvis jeg måtte ha blodoverføring med corona infisert blod, så ville jeg valgt at blodet ble renset med Kina lampa fremfor Mosquito lampa du reklamerer for. :smirk:

1 Like

På hjemmesiden til AZ sier de at ny type “drug delivery” har potensial til å endre måten vi utvikler medisiner på i nærmeste fremtid…

" Novel drug delivery tools and platform technologies have the potential to change the way we develop medicines in the near future. Novel drug delivery tools and platform technologies have the potential to change the way we develop medicines in the near future. In addition to internal platforms and technologies, we collaborate to bringing innovation from external companies, start-ups and entrepreneurs into AstraZeneca to create a thriving R&D atmosphere percolating with new concepts and ideas."

Så har vi kanskje glemt hva Per Walday sa om samarbeidet…

" Å sikre tilstrekkelig intracellulær levering av terapi med nukleinsyre er et viktig hinder for å realisere det enorme terapeutiske potensialet i denne medikamentklassen. Vi tror at fimaNAc-teknologien kan spille en viktig rolle i å løse denne leveringsutfordringen. PCI Biotechs nåværende samarbeid og deres fremgang antyder at eksterne partnere deler dette synet.”

27 Likes

I fare for å ødelgge god stemning: Akkurat dette har ligget ute en stund på AZ sine sider, og ble påpekt av @Geoinvestor for en måneds tid siden:

https://www.astrazeneca.com/what-science-can-do/stories/developing-the-next-generation-of-drug-delivery-technologies.html

3 Likes

Hvor lenge har det vært ute?

Tredje februar sier Google at denne siden sist ble endret. Absolutt relevant og positivt, men ikke breaking news.

Litt sånn vrang i dag, kjenner jeg :grimacing:

6 Likes

Hører på siste Radium her nå. Einarsson om ansettelsen av Amir Snapir: “Dette vil jo helt klart styrke PCIB på business devolpment-siden. Vi vet jo at de muligens har noen samtaler med selskaper rundt det, så det er vel fint”

Noen som sa ‘understatement’? :wink:

18 Likes

Polygon…
Gode ord, kan ALDRIG ødelegge stemningen vi tror det er mellom AZ og PCIB :heart::smiling_face_with_three_hearts:

6 Likes

Hvis AZ skrev tredje februar at ny type leveringsteknologi har potensial til å endre måten vi utvikler medisiner på i nærmeste fremtid, da brukte de en måned å bestemme seg for det utsagnet. De skriver ikke at det er de selv som kommer til å bruke teknologien, men det er vel det de mener.

Det er to måneder siden. Hva blir det neste de bestemmer seg for?

9 Likes