Ja stemmer
Det er forskjell på «short-term downturn in business development» og å utsette fristen de har satt for avklaring med AZ. Dette har ikke skjedd så langt, så jeg vil ha meg frabedt feil bruk av sitater.
Inntil vi får konkret beskjed om at fristen utsettes, forventer jeg avklaring på AZ-samarbeidet innen 30.06.
Når det er sagt, så er det ikke noe stort problem for meg om de trenger noe lenger tid pga korona. Men jeg tolker ikke Korona-meldingen som en utsettelse av denne fristen.
Vi får se. Mulig jeg var for hard i ordlyden, unødvendig. Dersom pcib tenkte at forhandlingene med AZ ikke påvirkes, så er det mer naturlig å ikke nevne noe rundt nac i det hele tatt. Min mening. Tipper vi får en (negativ) presisering ved neste kvartalsrapport, og det lever vi godt med.
De har flere prekliniske samarbeid på FimaNac…
Absolutt, men det er naturligvis størst oppmerksomhet rundt AZ.
Akam
Vel naar man leser hva enkelte skriver over, virker som baade Skuggedal og Einarsson ser PICB himmelen klart og tydelig. Derfor, saa lenge det ikke kommer en boersmelding om utsettelse av datobetingelsene i avtaleforhandlingene mellom PCIB, er 30.6. fortsatt siste avtaledag.
De har mange samarbeid innen FimaNAc, det er ikke bare AZ, så det kan godt hende at det er en generell «downturn» i samarbeidene. Det ville vært naturlig og det har de meldt. Jeg tror bare ikke fristen med AZ blir forlenget uten at de melder det konkret.
Jeg tror egentlig ikke vi er så langt unna hverandre i ståsted, Aakam. Og jeg lar meg kanskje engasjere i overkant, men jeg sitter meget godt med mine PCIB-aksjer selv om det skulle komme utsettelser.
Vel corona krisen vil ikke vaere over foer rundt 1.7. Og selv etter denne datoen, maa de fleste land vaere veldig forsiktige i mange maaneder for at smitten ikke skal blusse opp igjen. Endel eksperter sier at corona viruset vil overleve sommeren og blomstre opp igjen til vinteren, foer den doer ut om ca. 1. aars tid. Saa hvis vi maa vente paa en PCIB - AZ avtale helt til coronakrisen er lagt doed en gang for alle. Kan det bli lenge og vente;-(((.
Må ikke bli utålmodig nå solo, det kler deg ikke
Jo, men poenget var vel heller at jeg tror “short-term downturn in business development activities” henspiller på uttesting av produktet og ikke samtaler rundt et produkt som er “ferdig testet”… (før avtale)
Hvis PCIB forventer en avtaleutsettelse, eller vet at det blir, pga. corona krisen, forventer jeg at de boersmelder dette konkret. Hvis ikke de gjoer det, kan vi sitte og vente paa noe som ikke blir noe av innenfor de oppgitte avtaleforhandlingdatoene. En melding om mindre businessaktivitet innen fimaVacc og fimaNac dekker ikke dette, siden det er altfor abstrakt.
Du har vel hørt Jonas snakke om “fullt trykk”?
Men det var vel foer PW’s mindre businesaktivitetsmelding kom? Eller?;-))
Tror han sa det samme i en avisartikkel etter børsmeldingen
At folk kommer innom tråden med et litt mer kritisk og nyansert blikk er bare fint, synes det er greit å få belyst saker som kan dukke opp.
Jeg er enig med mange her, og tror vi kommer til å få en avtale med AZ. Hva den blir på får vi bare vente og se, men at det ikke kommer svar før juni når fristen går ut, tror jeg vi alle skal forberede oss på.
Men det kan også være en bra ting, kanskje vi har fått mer kontroll på pandemien og børsene er positive? Vil mye heller ha en god partner avtale når børsene har nådd en bunn og det er “risk on” i markedet, en om to uker når det herjer som mest i USA. Man får vel heller bare utnytte sjansen og akkumulere flere aksjer om den toucher 20 tallet eller det lave 30 tallet igjen.
Når det gjelder Chem, så bør vi nok være så realistiske at vi ser at dette studiet kommer til å få en utsettelse med 6 mnd nå i første omgang. Håper bare de klarer å holde studiet i gang hele veien og unngår en slik fadese som vår konkurrent Nucana.
Synes dette geniale innlegget av @Snoeffelen er verdt å løfte igjen. Noe mer nyansert i all euforien som råder her.
Det er vel diskutert før(?), men vet ikke hva folk mener om en avtale som den Starpharma fikk i 2015.
Noen ville kanskje være skuffet over relativt begrenset up-front (18 mill kroner), men tenk på signalfeffekten ved en slik avtale. Og avtalen var såvidt jeg kan se for ett onkologiprodukt, men med opsjoner på flere produkter.
En avtale som dette ville være et gjennombrudd for PCIB, en validering av teknologien av verdens 7. største selskap, gi opphav til spekulasjoner om hva som blir AZs neste skritt, samtidig som det vil bevare en oppside mot de øvrige samarbeidspartnere på Nac og evn nye.
Avtalen er forøvrig strutkturert ganske typisk, som en baktung avtale. Total potensiell avtaleverdi på 1 mrd kroner, ekskludert royalty av salg og opsjon for påfølgende produkter.
Jeg tenker at en eventuell avtale mellom AstraZeneca og PCI Biotech vil inneholde høyere up-front fordi PCI trolig er nærmere oppstart i kliniske studier (i mennesker altså) enn det Starpharma var den gangen AZ og SP signerte.
Faktisk så er det meget nylig kommet en melding om at samarbeidet mellom AZ og Starpharma som startet i 2015 akkurat har kommet til klinikk, faktisk for bar litt mindre enn et par uker siden:
The Market Herald – 30 Dec 19
AstraZeneca delivers milestone payment to StarPharma (ASX:SPL) for phase 1…
AstraZeneca has commenced the phase 1 clinical trial of AZD0466, triggering a milestone payment to StarPharma (ASX:SPL).
" * AstraZeneca has begun the phase 1 clinical trial for a cancer treatment drug
Roughly $4.29 million will be paid to StarPharma (SPL) as a result of the trial"
Så den utbetalingen bør vel inn i regnestykket om man skal direkte sammenligne.
Sånn sett er en forventningsverdi på up front i samarbeidet mellom AZ og PCI Biotech på 100 millNOK ganske logisk gitt Star Pharma som utgangspunkt til sammenligning.
Jeg har jo regnet “baklengs” på dette før for å illustrerer hva en utkjøpsverdi på hele fimaNACvil være verdt gitt at en up front normalt tilsvarer 1% av avtaleverdi (milestones).
100 millNOK (9 mill$) betyr da 10 mrdNOK (900mrd$) i totale milestones.
Dernest kan man bruke Algeta-avtalen som mal på utkjøpsverdi, og der betalte Bayer altså 3,5 ganger verdien på milstones.
Da ender vi på en utkjøpsverdi 35 mrd NOK eller ca 1000 NOK/aksje gitt 1% up front av avtaleverdi og senere utkjøp.
Men jeg har tidligere listet en rekke avtaler på mRNA hvor up-front er mye større andel av milestones (avtaleverdi), mer som 10% !
Man kan ende opp med samme utkjøpsverdi på det når man regner “bakover”.
Men jeg vil tenke at “oppkjøpsfaren” er større, vil skje på et tidligere tidspunkt desto mer fortung en avtale er.
Det er uansett flere saker som er interessant med en sammenligning med Starpharma og PCI Biotech, og det mest åpenbare er at AstraZeneca tegnet avtaler med Starpharma og PCI Biotech med bare 3 dagers mellomrom !
Hhv 7. september 2015 for Starpharma:
StarpharmaStarpharma | Starpharma signs drug delivery license with AstraZeneca
Sep 07, 2015 … Starpharma signs drug delivery license with AstraZeneca … … … AstraZeneca has signed a licensing agreement with Starpharma for the use of its DEP® drug delivery plat
, og 10. september 2015 for PCI Biotech.
Det gir interessante perspektiver.
Trolig har AZ bestemt seg for å satse på mRNA delivery, og gått for minst et par teknologier, PCI Biotech, Starpharma og kanskje noen flere.
Uansett, det er tenkelig at Per Walday har en slags oversikt på hvordan PCI Biotech sin teknologi presterer i forhold til Starpharma, og det er jo nyttig benchmarking i en forhandling.
Mitt utgangspunkt er at PCI Biotech sin teknologi er bedre enn Starpharma sin teknologi, for hva skulle ellers poenget for AZ være med å videreføre samarbeidet med PCI Biotech?
Jeg tror derfor at vi minst får en up front på 100 millNOK ved en eventuell avtale, så får vi se om vi i noen grad nærmer oss de vanvittige avtalene med 1-2 mrdNOK i upfront, og 10mrdNOK+ i total avtaleverdi.
Vi går spennende tider i møte !!
Jeg tror ikke vi får utsettelse på chem, iogmed Taiwan allerede er inne.
Det har ikke mye å si uansett, 6 Mnd fra eller til er ingenting for biotec, men det er mye for pasientene så vi får krysse fingrene for stoppet kontrollarm i løpet av 2020
Det er mye som kan skje innen 1 juli. I sortert rekkefølge etter hva som vil heve kursen mest :
- Bud på hele PCIB (10% ?)
- Bud på Fimanac (20% ?)
- AZ avtale Fimanac (70% ?)
- Vaksineavtale (eller flere) (50% ?)
- Partneravtale i Asia (50% ?)
Jeg har et stort “prosjekt” på gang og “trenger” en aksjekurs på 300+ innen 10 juli.
Hva tror dere er sjansen for det i % ?
(De 3 øverste punktene burde kunne heve prisen betraktelig)
1% du må ha minimum Bud på PCIB eller fimaNAc eller 2 av de 3 siste for å komme i nærheten av 300,- men om du flytter datoen til 01.01.2021 så kan det være 50/50 tenker jeg.
Ser mange “frykter” utsettelser pga det vi vet men jeg tror ikke det - heller motsatt. Vi fikk bekreftet i fra Einarson ( pod) at samtaler/samarbeide med BP gikk med full styrke .PCIB kan ha noe BP har virkelig bruk for i disse dager og dette burde fremskynde avtale og ikke utsette. Mer optimist enn noen gang på at det blir en eller annen form for avtale og at den kommer FØR “fristen” er utløpt.
Mer usikker på hva avtalen vil inneholde og tviler på at det blir bud på hele selskapet. Årsaken til at jeg har mista litt troa på det er at dem har brukt såpas lang tid. Var dem “blendet” og sa dette skal vi ha så ville budet ha vært på plass for flere uker siden. Håper jeg tar feil men dette er bare lille meg sin teori.