Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Det tok lang tid fra Bayer og Algeta inngikk samarbeidsavtale til budet kom. Jeg tror AZ kalkulerer på hva PCIB vil ha i verdi for dem, ikke hva PCIB har i verdi i seg selv. Det tar tid. Jeg tror faktisk at den lange tiden de har brukt øker sjansen for et bud.
20 milliarder er småpenger for AZ. Hvis leveringsteknologien virker må den ha verdi på langt over 20, og da får jeg mine 300 og vel så det.

5 Likes

Du har nok mer peiling enn meg bamse så håper du har rett denne gangen også.

2 Likes

Tror heller ikke på bud da jeg fikk innkalling til generalforsamling 29 April og det ser ikke ut til at de skal ha emisjon for kapital.Om ikke jeg har misforstått oversettelsen her da i pungt 11.To authorise the Directors to further disapply pre-emption rights for acquisitions and specified capital investments.

1 Like

Vel, dette kommer an paa hvor mange indikasjoner AZ forventer og hente ut av samarbeidet med PCIB. Samt om de bryr seg, eller ikke, om at andre (BP) selskaper etterhvert vil traakke de paa taerne paa deres hjemmebane.

Saa hvor viktig det vil vaere for AZ og beholde enerett paa sine satsingsomraader vil avgjoere dette. Jeg tror fortsatt sterkt paa bud, fordi AZ vet at ved presentasjon av egne forskningsresultater fra samarbeidet med PCIB, vil de aapne en ny forskningsdoer for resten av BP verdenen. Er resultatene de presenterer gode nok, vet de at resten av BP selskapene vil banke paa PCIB’s doer.

Men kanskje de er fornoeyd med og satse paa en to, tre indikasjoner sammen med PCIB, og til og overlate resten til andre, selv om andre BP selskaper skulle proeve seg paa en eller flere av de samme indikasjonene de selv satser paa?? Hvem vet? Jeg tror ikke AZ vil vaere fornoeyd med dette. Jeg tror de vil ha mer. Alt fra Diabetes til kreft, ++ i samarbeidet med PCIB har vaert nevnt paa PCIB traadene. Hvis AZ lykkes med disse, er er dette omraader de kan hente inn astronomiske inntekter fra i fremtiden. Oensker de virkelig dele dette med sine verste konkurenter? Thats the big question?? I don’t think so…

4 Likes

Kan være at jeg har skjønte deg feil her, men er ikke denne setningen delvis selvmotsigende? Du tror ikke på bud samtidigt som selskapet ikke skal ha en emisjon?

Ja tror du de har såpass kapital på bok om de skal kjøpe Pcib ? Tror de trenger ekstra kapital da,for de bør forstå at Pcib ikke selges på billigsalg.

Da skjønner jeg deg, jeg leste det som at PCIB ikke skulle ha noen emisjon, men du mener altså AZ. Er det mulig å vite hvor mye AZ har på bok?

Det er fullt mulig. Du finner det du leter etter på side 47: https://www.astrazeneca.com/content/dam/az/PDF/2019/full-year/Full-year_and_Q4_2019_results_announcement.pdf

4 Likes

Astrazeneca sitt styre har fullmakt til å utstede aksjer tilsvarende inntil 5+5 % av aksjekapitalen til evt aquisitions. Det tilsvarer aksjer for flere milliarder dollar. De har også en grei cash beholdning. Når det er sagt er ikke oppkjøp det jeg tror mest på, men en bred lisensavtale som dekker flere indikasjoner.

12 Likes

Hvor mye hvis mcap til AZ er ca 900mrd NOK? 90mrd NOK?

4 Likes

Kan det stemme at de har ca 50mrd NOK på bok?

Pr 31.12.2019 så. De hadde 5369 mill. USD. Men vel så viktig, de hadde 5761 mill USD. i utestående under «trade and other receivables» - altså utestående fordringer. Og så hadde 3193 mill. USD i «Inventories» oppført under current assets.

4 Likes

Inventories er varelager :wink:

1 Like

Ja, som ila. kort tid omsettes til cash - litt forenklet sagt😃

2 Likes

De har betydelige tilganger. Samtidig må vi erkjenne at et oppkjøp av selskapet til en pris man er fornøyd med ville satt sitt preg på regnskapet til AZ. De er store, men et kjøp av hele Pcib ville allikevel ikke vært «småpenger» for dem.

Edit:
Det at de har pengene betyr ikke at de med letthet bruker dem på kapitalkrevende transaksjoner. Men bør forvente at AZ vurderer en rekke alternativer før de beveger seg i retningen av fullt oppkjøp. I lys av det, er det ikke rart at denne prosessen potensielt tar endel tid.

7 Likes

Så med dagens dollarkurs så har dem (regnet fra 31.12.2019) 151 823,8 mil NOK på bok. PCIB er så liten mot denne motparten

1 Like

Enig Arve…
Interessen for FimaNac bør ha økt de siste mnd… Er det noe som ikke har stoppet opp, er samtaler/testing og ferdigstillelse av en avtale med AZ…
PCIB står styrket ut av denne krisen…

6 Likes

5,3 milliarder dollar er ca 53 milliarder nok ( kurs 10 men den er vel høyere akk nå ? ) Tunga rett i munn når det er så store tall.

3 Likes

Tror ikke vi skal regne med at AZ sprenger banken for PCIB, men det er ikke de økonomiske musklene og emisjonsfullmaktene deres det står på.

2 Likes

I dette tallet så har jeg summert det reelle tallet på bok plus utestående trades og inventories per 31.12.19. Deretter har jeg brukt kursen 10,6.