Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 2 2020 (PCIB)

Det betyr, som PW sa i Radium episode 90, at patentet gjelder i 20 «nye» år fra søknadstidspunktet, altså nesten til 2040.

Det har noe å si for verdien og det er derfor utelukkende positivt! :rocket:

10 Likes

fimaNAc****May give valuable intellectual property for fimaNAC mRNA delivery until 2039
Lovende svar på patentsøknad for mRNA-levering
Opprinnelig positiv tilbakemelding på en patentsøknad for intracellulær levering av mRNA ble mottatt i 3. kvartal 2019, og applikasjonen kan generere verdifull intellektuell eiendom (IP) for fimaNAc-programmet.

Det brede terapeutiske potensialet til mRNA er allment anerkjent, men tilstrekkelig intracellulær tilførsel av disse store molekylene er fortsatt et viktig hinder.
Denne patentsøknaden kan gi viktige konkurransefortrinn, ettersom flere av de pågående forskningssamarbeidene er innenfor mRNA-levering.

https://patentscope.wipo.int/search/en/detail.jsf?docId=WO2019145419&tab=PCTCLAIMS

Svært interessant graf nedenfor, hentet fra patentet. mRNA alene kanskje 30 hvis man prøver å lese av grafen, kanskje 70 når man legger til fimaporfin uten belysning og så ser man en enorm effekt når man belyser, størst effekt med 2 J, ca 1400, dvs omtrent 50x!

image

14 Likes

[quote=" @bamse , post:4538, topic:20400"]
AZ hadde takket for seg for lenge siden om PCI ikke virket bra nok.
[/quote] :ok_hand:

Forrige gang Per Walday gjestet Radforsk-podcast’en, 6.mai, uttalte han at det kommer en melding i juni om hva som blir fortsettelsen av samarbeidet med AstraZeneca.

Hvordan kan han egentlig uttale noe slikt?
Det MÅ jo bero på at han har fått signaler om i hvilken retning dette bærer og/eller at prosessen er ganske langt fremskredet?! :thinking:

For å sette det litt på spissen; AZ kan da umulig ha fortalt PCIB at «det blir nok dessverre no-deal, men vi bekrefter det ikke før i juni».

26 Likes

Se på dette søylediagrammet, og AZ skal ikke være interessert i å bruke pci teknologien videre?
Disse resultatene må jo være sensasjonelle? Det er jeg overbevist på og sitter derfor fulllastet

7 Likes

Naar PW er opptimistisk til at dette kan bli den nye gullstandarden paa flere omraader, laater det ikke akkurat som han forventer ett negativt svar fra AZ.

Men uansett, jeg har bestemt meg for aa ikke klage hvis saa skulle skje. Da faar vi bare gaa videre og forsoeke og kapre nestemann. Det burde vaere enklere naa med mye god forskningsdata og vise til. I tillegg kan det dette inn en Vacc avtale anytime. Og om en 15mnds. tid begynner det og bli spennede med hensyn til fimaChem. Saa verden gaar videre uansett.

Men husk, suksessfull levering av nakent mRNA, kan ogsaa trigge et bud;-))

13 Likes

Til @n1elg og andre likesinnede

Jungelordtak fra Montebello:
Hvis rødlyset svikter, kan vi stole på blålyset!

Er dere redd for at forhandlingene mellom AstraZeneca og PCI Biotech ikke vil ende med en god avtale (mange mulige utfall her)? Da er kanskje Photocure et alternativ for dere i tillegg? Alle egg i samme kurv passer ikke for alle.

Anbefaler nye og usikre PCIB-eiere å fordype seg i Fundamental-tråden. Vår svenske venn @Temlor postet f.eks et veldig bra innlegg for et par dager siden

3 Likes

my last words for tonight :hugs:

JANUARY 6, 2020 Nordic Life Science


https://nordiclifescience.org/pci-biotech
-on-the-cusp-of-a-revolution-in-cancer-treatments/

14 Likes

Sånn jeg har “forstått” opplegget så har de fått veldig gode resultater i preklinisk; så bra resultater at PCIB mener at nå får man sette i gang her, hvis ikke gidder vi ikke mer. Underforstått; Dette er så bra, så hvis dere ikke vil, så finner vi noen andre.

At AZ i etterkant har “hasteforsket” med PCIB sin teknologi på X-antall andre indikasjoner tolker jeg dit hen at man i utgangspunktet er relativt “bankers” for å inngå en eller annen form for deal, og i så måte jobber med hvor omfattende den skal bli.

Dette er selvsagt bare spekulasjoner fra min side, og jeg anbefaler ingen å satse mer enn de kan tape. (Følger dog ikke den regelen like godt selv :sweat_smile: )

13 Likes

PW har informert om at de har oppnådd gode resultater i de viktigste samarbeidene, og AZ er det viktigste. Legger man sammen alle disse røde trådene fra selskapet så blir det verdens tykkeste tau som tilsier en mega avtale. Kunne aldri falt meg inn å selge nå

4 Likes

Fick lite puls när det var över 40 nya inlägg :joy:

Angående fimaNac:

Vi vet att AZ har uppnåt synergier inom onkologi, är der inom flera olika cancersorter eller en vet vi inte. Så med allra största sannolikhet så kommer de vilja licensiera inom onkologi för att se om de kan få samma typ av resultat även i människor.

De ville testa vidare inom andra områden pch får 5-6 veckor på sig. Testerna borde körts igång väldigt snart efter börsmedelandet och skulle jag tro inom ett flertal andra indikationer. Det har garanterat diskuterats internt om resultaten och värdet av desamma sedan förra sommaren tidiga hösten.

Dessa resultat skall analyseras och sedan tas ställning till om det här är någonting vi vill satsa brett på och då skulle kanske det blir billigare att försöka köpa ut hela NAcjämfört med att betala upfront, milestones och framtida royalties på säg 5-10 indikationer.

Risken med att köpa hela NAc är att de då betalat överpris om det visar sig att det fungerar dåligt i flera/alla indikationer.
Med bakgrund av att fimaporfin fungerar i människor tror jag gör att de kanske är benägna att ta en större risk.

Risk/Reward för AZ är reducerad iom att det är en fysisk process som man vet fungerar extremt bra i människor gällande vaccin och cellgifter.
Skulle det visa sig att fimaNac revolutionerar delivery så är 50 Miljarder ett reapris med tanke på potentialen inom MRNA och på sikt CRISPR.

50 miljarder blir det snabbt om det skulle bli flera lyckade indikationer inkluderat up-front, milestones, royalties.

Risken med att licensiera är att andra BP med större kassavalv kan komma in och vid goda resultat köpa hela NAc på sikt förutom inom de indikationerna som AZ redan tecknat. Dock kan AZ då inte expandera sin portfolio av fimaNac levererade mediciner utan att betala till BP som köpt upp NAc. Tror inte Roche licensierar ut till reapris :stuck_out_tongue_winking_eye:

Min gissning:

Up front 50-100 miljoner $
Avtal inom 2-3indikationer inom onkologi.
2-3 övriga inikationer.
Båda med optioner på fler indikationer.
Emision till Astra Z 10% i Pcib till kurs 150kr
Kurs 15 juli : 234

Lägg champagnen på kylning. :grin:

49 Likes

Hva med resten av samarbeidspartnerene innen fimaNAc?
Der må vel være signerte samarbeidskontrakter med disse som omhandler deres rettigheter på lik linje med AZ selv om AZ er BP kaliber.
Biontech er jo ikke noen småfisk og er en av de største innen mRNA.
Ser ikke bort fra at grunnen til at PW “fortalte hvor skapet skulle stå” bunner i avtaler PCIB / PW har gjordt med de andre selskapene.
Kan ikke se for meg at de er helt uten rettigheter .

Faktisk kan PW være den som vender tommelen ned for AZ dersom betingelsene og oppgjøret ikke er godt nok.

Mye tyder på at PW kan ha en plan b og c og…
Kanskje derfor han satte foten ned?

Kapital og oppgjør er kanskje ikke det vanskeligste men helle omfang og betingelser.

AZ blar nok opp skal du se.
Der er internasjonal prising ute og går her så det blir ikke noe “bonde-avslag” her nord på kloden vår :slight_smile:

Lykke til

10 Likes

Kommer litt an på om vi klarer å få kloa i softox nok til alle

1 Like

Jæ må le— om man med hånden på hjerte tror det blir noe annet enn big deal eller oppkjøp, så er det på tide å skru på hovedbrytern :man_shrugging::grin:

6 Likes

Ville dere ha kjøpt PCIB på 70kr hvis AZ aldri hadde vært en del av Fimanac og derfor ikke var i forhandlinger ?
Det ville jeg.
Så hvorfor være engstelig ?
Det verste som kan skje er at toget dundrer videre mot AA på interimavlesning.

23 Likes

Tack @Temlor. En mycket bra gissning från dig! :grin:

4 Likes

Følger resonnementet ditt, @ufo, og er i hovedsak enig. Også jeg har vanskelig å se for meg at de øvrige samarbeidspartnerne plutselig bare skal få et “sorry” og en “tupp i rævva”.

For meg er det imidlertid blitt stadig klarere at samarbeidsavtalene med partnerne innenfor fimaNAc representerer svært godt handtverk (totalt innsyn under den prekliniske prosessen og rettigheter til resultatene). Opsjonsteorien til Pål Falck virker i den sammenhengen sannsynlig. Klokkene ringer i så fall for AstraZeneca og de vet hva det står om.

Men når du - og mange flere - til stadighet refererer til PW (og ofte bare Per), røper det en forestilling om at aksjonærenes tillitsvalgte - altså styret i selskapet - nærmest bare er nikkedukker og sandpåstrøere.

Sånn er det ikke i et veldrevet selskap som PCI Biotech. Selskapet har et kompetent og allsidig sammensatt styre og en dyktig leder. Det er dette styret som legger strategien innenfor de rammene som selskapets vedtekter og generalforsamling har trukket opp.

Ledelsen, på sin side, rapporterer til styret og skal bedømmes etter de resultatene den leverer innenfor vedtatt strategi og ut fra eiernes interesser. Corporate governance.

15 Likes

Det er jo din påstand at risk/reward er så unikt bra i pcib, reward har vært veldig god, men det er jo syke svings i aksjen = risk. Vi har jo sørgelige eksempler fra korreksjonen som var i aksjen.

Og risikoen i aksjen øker når det sitter masse folk og hausser blindt på noe man strengt tatt ikke vet hva blir.

Biotech Pharmacon er jo opp spreke 750% siste året.

Eller er det at folk ikke gidder å ta seg bryet med å sitte og skrive inn i ekkokammeret lenger? Det er i tilfelle synd.

6 Likes

Vi som har sterk tro på at det blir avtale med AZ bør likevel klare å ha flere tanker i hodet samtidig:

  1. Trygghet i vår egen overbevisning om at vi har gjort nok research til å kunne begrunne hvorfor vi tror det vi tror. :muscle:

  2. Forståelse for at man likevel ikke har 100% kontroll over hva som vil skje, eller at man har analysert alt riktig. :man_shrugging:

  3. Ha respekt for de som ikke har kommet til samme konklusjon som oss selv. :+1:

Når det er sagt, så synes jeg absolutt det er flere som kommenterer med negative kommentarer uten å ha noen spesielle argumenter utover at de er lei av «hylekoret»/«menigheten» og snakk om milliardbeløp.

De om det.

Men har man argumenter som tilsier at det ikke blir deal, så er jeg mer enn åpen for å diskutere det, og da kan vi ikke dra den der «tradere vil ha kursen ned» med en gang.

22 Likes

Har du solgt PCIB? I så tilfelle er jeg mektig imponert over din tiltro til TA. For smeller det til med en avtale mellom AZ og PCIB, da tror jeg ikke TA er verdt papiret det er skrevet på.

Når noen selger PCIB like før målstreken, da får jeg flash back til den gang jeg selv kvittet meg med Algeta og måtte bivåne oppkjøpet fra sidelinjen. Det såret er nok grodd, men aldri leget. Unner ingen å komme i den situasjonen, men frykter at det er nettopp det som kan skje dersom man selger PCIB i disse dager.

Lykke til Savepig!

10 Likes

Aldri feil å ta gevinst… Ulike strategier og eksponering kan medføre nedsalg kan være fornuftig.

Selv har jeg solg meg ned 1/3 av det jeg hadde ved inngangen av 2020. Eneste jeg er irritert over meg selv er at jeg ikke gjorde det tidligere (naiv og alt for stor risiko profil).

Anbefaler folk å se “Principles” av Ray Dalio (YouTube). Legge spesielt merke til hva som skjedde med han på tidlig 80-tallet.