Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Regnestykke for Chem GGK fra Jaxi

Fra Jaxi på TI:

Og hva ligger så av verdier i ett suksessfullt RELEASE studie, med forventet potensiell godkjenning 2H 2022.

PCIB opererer med 3000 pasienter for EU&US. Arctic med 3700 pasienter.
Vii har nå ASIA som er på banen med Korea og Taiwan iførste omgang.

I Korea får i snitt 8 av 100 000 sykdommen og har en befolkning på 51,5 mill. 1373 kan behandles med chem i året. I Taiwan får i snitt 4,7 av 100 000 sykdommen og de har en befolkning på 24mill. 376 kan behandles med chem i året.

la oss si 5000 pasienter årlig worldwide med en snittpris på 100K $ som er i det nedre sjiktet på pris av en rare disease behandling med Orphan designation granted in both the US and EU

5000 x 100k$ = 500Mill$
500Mill$ x 9 (dollar kurs) = 4,5 Milliarder NOK

si man har en partner som tar seg av den største delen av salget/distubieringen world wide og trekker fra halvparten av inntektene iberegnet skatt, så sitter vi igjen med:
4,5milliarderNOK / 2 = 2,25milliarder NOK

med en vanlig P/E på 20 får man da 2,25 milliarder NOK x 20 = 45 milliarder NOK

Så kommer evnt. off label use i andre indikasjoner som en følge av en evnt. markedsgodkjennelse for bileduct canser – extrahepatic inoperable.

10 Likes

Brutto!

Oppdraget utført, men det ga meg ikke mer enn nyanser i det jeg har oppfattet tidligere.

Derimot finner jeg intervjuet PW ga på NHC mer interessant. Slik jeg oppfatter PW er arbeidet med å finne en asiatisk partner topprioritet for PCIB akkurat nå.
Jeg oppfatter dessuten at PW ikke gir seg samme tidsfrist for asiatisk avtaleinngåelse som han har gitt AZ.

Mens hovedsaken i diskusjonene på alle aksjefora etter børsmeldingen forrige måned har vært hva en eventuell avtale med AZ kan innebære, både når det gjelder omfang og betaling til PCIB ved avtaleinngåelsen og seinere, er selskapets viktigste oppgave akkurat nå å finne en asiatisk partner, og den avtalen bør komme måneder før avtalefristen med AZ utløper.

Også asiaavtalen vil inneholde forskjellige overføringer av penger til PCIB, upfront inkludert.
Eksemplene fra Snoeffelen indikerer upfront fra i underkant av NOK 500 mill til NOK 2 mrd eller mer.

Det ligger an til minst en stor avtale de kommende 6 månedene, sannsynligvis minst to, som hver for seg vil løfte kursen med russiske prosenter og i tillegg finansiere nye spennede prosjekter med utgangspunkt i dagens tre prosjektområder og mulig påfyll fra OCC sin rikholdige prosjektkasse!

13 Likes

Denne har vært kjent noen måneder.
Mener illuminati siterte fra denne tidligere i år.

Interessant, men det er mer det kommersielle som gjelder for PCIB fremover.

Så enkelt, men så vanskelig…

2 Likes

Ja, er det ikke bare et universitet som søkte økonomisk støtte fra noe ala norsk forskningsråd, bare i England. Men det sier jo litt om pcib og pci-teknologien selv om den blir hauset for å få penger.

2 Likes

Personlig syns jeg JAXI er i overkant optimistisk med regnestykkene sine.

Har søkt litt og funnet at Korea har en betalingsvilje for Orphan drugs som er på linje med gjennomsnitt i resten av verden. Usikker på TW. Men er det noen som har avklart om FimaChem ggk anses som Orphan i Korea og Taiwan, hvis ikke kan man dele prisen på 5 i snitt.

Det har i noen uker nå vært snakk om at AZ kommer til å kjøpe hele butikken, vi har vel fått indikasjoner på at det kanskje ikke var så sansynlig de siste dagene, dog muligens vil de ha enerett på FimaNac. Så da er det mer interresant å regne på hva hver enkelt indikasjon og teknologi er verdt. Personlig ser jeg gjerne at de selger rettighetene til en av de 3 teknologiene, hvis det betaler så godt at vi kan sette full fokus på videreutvikling og lisensiering av de 2 andre.

2 Likes

Har lagt denne inn på FimaVacctråden, men legger den her også:
Jeg ble oppfordret til å dele noen tanker om den delen av FimaVacc-posteren som går på friske frivillige også, så jeg gjør et forsøk på det.

Først legger jeg imidlertid inn lenke til småpratinnlegget mitt fra i går, der jeg kommenterte noen av takeawaysene mine fra posteren!

Så noen presiseringer rundt adjuvanter generelt, og Hiltonol spesielt.

Adjuvanter er stoffer som brukes sammen med både profylaktiske og terapeutiske medikamenter og vaksiner, og som på ulike måter styrker effekten av medikamentet. En immunogen adjuvant er et «hjelpestoff» som gis sammen med en vaksine for å styrke den immunogene effekten av denne. Målet er at immunresponsen skal bedres enten ved å vare lenger, ved å lage flere antistoffer/antibodies, gi hurtigere effekt el.l.

Hiltonol er en immunogen adjuvant som brukes i mange studier i dag, og som brukes i kreftvaksiner for å øke effekten av disse. Hiltonol er state of the art-adjuvant i dag!

Da PCIB designet FimaVacc -studien i friske frivillige, la de listen høyt! De ønsket å se på hvordan studieresultatene ble hhv. med og uten bruk av FimaVacc. Testgruppen fikk vaksine, Hiltonol og FimaVacc, mens kontrollgruppen kun fikk vaksine og Hiltonol. Begge gruppene fikk altså samme behandling «i bunn», mens testgruppen i tillegg fikk FimaVacc-behandling.

Dette er altså et viktig poeng: Det er ikke Hiltonol mot FimaVacc som er studert, men forskjell med og uten FimaVacc!

Studieresultatene viser i at sikkerhet ikke er noe problem. Smerter under belysning, og andre mindre problemer som stort sett var av grad 1. Dette er veldig bra, og høyst håndterbart.

Når vi ser på grafen som @Investor la til over her, representerer de ulike søylene i grafen T-cellerespons i de ulike blodprøvene, tatt 5 ganger fra dag 1 til dag 57.
Responsen på de ulike fimaporfindosene (svart boks er kontrollgruppen - Hiltonol UTEN FimaVacc) øker stort sett fra kontrollgruppenivå på dag 0 og 15 (noe effekt på høyeste dose dag 0) til at testgruppen totalt utklasser kontrollgruppen etter 2. og 3. vaksinering.

Ser vi dette i sammenheng med belysning, som skjer dag 2, 16 og 30, ser vi at det ikke skjer noen umiddelbar respons på første belysning. Ved blodprøve dag 15 er det fortsatt ikke særlig respons å snakke om.
Dagen etter belyses det for 2. gang, og når vi så kommer til neste blodprøve på dag 29, ser vi betydelige effekter på begge de to sterkeste fimaporfindosene.
Ny belysning på dag 30, og vi ser beste responsen i neste blodprøve - den er tatt etter 43 dager. Uten ny belysning reduseres så responsen tilnærmet symmetrisk om toppen.

Under ser vi imponerede respons på behandlingen i den beste gruppen sammenliknet med kontrollgruppen. Over 10x flere respondere i gruppen med nest sterkest fimaporfindose:
image

Det ser ut som at dosen som gir best antall respondere ikke gir best CD8 T-celleresponser. Her er det 3. laveste dosen som viser best respons. Litt usikker på om de her kun har analysert to av dosene, eller om de kun har ønsket å presentere disse to. Siden kurven er såkalt Bell-shaped er det mulig at også nest laveste dose har gode tall her (min spekulasjon ).

image

Sliden under viser oss at vi både får øket antall CD8 T-celleresponser og øket CD8 T-celle-polyfunksjonalitet målt i blodprøver dag 29, rett før 3. vaksinering. Grafen viser hhv. 3, 6 og 4 respondere i de ulike doseringene, og at 2.5 μg gir best antall respondere med 6/6, mens 12,5 μg gir best polyfunksjonalitet, altså at CD8 T-cellene uttrykker flere markører enn ved den lavere dosen. Vi ser her tydelig at 3/4 av blodprøvene uttrykte fire markører. Kun i blodprøve nummer 145, ser man kun 2 eller tre markører uttrykt. Det å kunne øke antall responser, samt øke effekten av disse gjennom at flere av cellene uttrykker flere markører er utrolig viktig, og gir etter all sannsynlighet vaksiner en voldsom effektboost. Dette er nok nøkkelen til suksess i FimaVacc! Vi øker sannsynligheten for immunogene effekter med disse tallene! (spekulerer litt her)

Her er grafene for 3 og 4 markører, og de taler for seg selv; vesentlig flere CD8 T-celler som uttrykker 3 markører enn i kontrollgruppen:
image

Tar med fra konklusjonen igjen:

Og så må jeg gjentar fra tidligere… Dere som nå vurderer å selge. Les gjennom posteren, se kvartalspresentasjoner og andre presentasjoner fra de siste årene. Les om både FimaChem som kan forsterke mange allerede eksisterende medisiner, les om Nac med en god løsning innenfor det hotteste av det hotte, der AZ trolig kommer til å inngå en avtale ila. 6 mnd., gjør en vurdering av mulighet for avtaleinngåelse basert på den Vacc-resultatene, osv. osv. Hør podkaster m.m.
Jeg er overbevist om at vi vil få avtaler, og det i alle tre feltene, i løpet av tiden fremover.

For å si det sånn: Det er en grunn for at PCIB-aksjonærer stort sett holder godt på aksjene sine, også etter oppgang på flere 100%. Mange av oss vet hva vi med høy grad av sannsynlighet sitter på av verdier, og med den kunnskapen er det ikke gevinstsikring som står øverst på agendaen om dagen!

Lykke til fremover!

55 Likes

When a drug is designated as essential for treatment, it is exempted from a cost-effectiveness evaluation, and the price for reimbursement is determined by negotiating with the NHIS based on the prices established in the A7 nations. International Journal of Environmental Research and Public Health - Improving Patient Access to New Drugs in South Korea: Evaluation of the National Drug Formulary System. Published: 21 January 2019

4 Likes

Både ble dette diskutert opp og i mente for over et år siden, OG det er den fryktelig vanlige PSen chlorin e6 som blir brukt. De brukte Kristian Berg som rådgiver, og ‘UK Resarch and Innovation’ forestilte seg at PCIB kunne dra nytte av studiene som University of Bath foretok.

4 Likes

Det bekrefter bare mer eller mindre det jeg skrev, men svarte ikke på spørsmålene.

Vanligvis er up-front på 1-2% av totale milepæler for produkter i pre-klinisk, mens det er rundt 10% for produkter i pivotal fase.
Disse mRNA avtalene, som burde være relevant benchmarking for fimaNAC, viser at det ikke er usannsynlig at en up front kan bli en god del høyere enn feks 100 millNOK, som ville vært naturlig 1-2%-nivå for en preklinisk avtale på 1 mrd$, time vil show om det blir en avtale, og hvordan den er skrudd sammen.

11 Likes

Cholangiocarcinoma er Orphan i Sør Korea og Taiwan.

12 Likes

Jeg mener dette er et et veldig relevant utvalg for benchmarking.

Følgende presentasjon fra Vaccibody i fjor er også nyttig som sammenligningsgrunnlag og benchmarking på hva som kjøpes og hva som betales, side 7 av35, og også her er det relativt friske up-front, solide totalverdier, og ikke minst svært mange inngått i preklinisk og tidlig fase 1.

7 Likes

“Vanligvis er up-front på 1-2% av totale milepæler for produkter i pre-klinisk, mens det er rundt 10% for produkter i pivotal fase.”

Asiaavtalen PW har det travelt med å få på plass vil primært være en avtale om fimaChem, mao for et produkt i pivotal fase.
Du, muligens en annen, har antydet at fimaChem for GGK i Asia kan være en selvstendig Blockbuster?
Hvis det er tilfelle burde Asiaavtalen innebære et stort up-front payment!

Hvor stort beløp anslår du?

1 Like

Det er vanskelig å gi noe fasitsvar på hva enn kan forvente i up front – det avhenger av hvor selgende selskap ønsker å legge tyngden også… Eksempelvis i Cevira-dealen til Pho er up front kun 2 % av hva man kan få totalt ved full klaff… 5 mill $ up front og 250 mill $ totalt (+ royalties av salg) ved maksimalt klaff. (Dette er en pivotal studie)

2 Likes

Arrester meg her, men mener også det er nevnt at royalties i nevnte avtale ligger ett sted mellom 10-20% ?

3 Likes

Tror det kan stemme godt – %-satsen for royalties blir større jo mer man selger om ikke jeg husker feil.

2 Likes

Intermiavlesning var q2 2022, for firmachem. Men er det noen som har noen tanker rundt når det kan være mulig at en etisk komité avbryter og gir pasienter tilgang til produktet umiddelbart? Er dette noe som vil være sannsynlig hvis resultatene er så gode som de ser ut til å bli?

1 Like

2H 2021. Holder det som ganske sannsynlig.

2 Likes

Har hørt siste podcast 2 ganger nå og jeg tror aldri jeg har hørt Per mer entusiastisk enn denne gangen. Han bekreftet egentlig at AZ ikke kommer med bud på hele selskapet uten at det virket å bekymre han en millimeter. Fikk nesten inntrykk av at PCIB sin teknologi kunne helbrede/forbedre behandlingen av alt som fantes av kreft og andre sykdommer. Da det ble snakk om penger/avtaler så fikk jeg inntrykk av at her er det ting på gang.
Anbefaler alle å høre podcasten minimum 2 ganger.

14 Likes

Jeg hørte alle de tre siste podkastene på nytt igjen i går (103,104,109) :see_no_evil::see_no_evil::joy:

Helt enig med deg, Arve. Han virket veldig selvsikker på akkurat det med AZ og FimaNAc. Men så er det jo, som noen påpekte her tidligere, ingen som vet hva AZ til slutt bestemmer seg for (ikke engang PW). Men selvsikkerheten han utstråler i den delen av intervjuet lover bra! :star_struck:

12 Likes