Jeg må innrømme at jeg har hatt store problemer med å få lest alle innleggene på de tre verserende PCIB-trådene siden igår morges. Derfor må jeg ta et stort forbehold om at noen allerede har kommentert hva Walday sa om rekrutteringstakt i pivotalstudien.
Uansett; på spørsmål fra en av aksjonærene svarte Walday at rekrutteringstakten som er lagt til grunn i pivotalstudien, bygger på litteratur på området. Altså empiri fra bransjen.
Men så la Walday til noe sånt som at; er det mulig å få til raskere rekruttering, så er det veldig bra. Walday brukte andre ord, men poenget var det samme.
Dette tror jeg er en svært fristende tanke for ledelsen. Én forsering som på mange måter kan gjøre opp for tidligere forsinkelser.
Samtidig ønsker ikke Walday å oppjustere anslaget for “eligible patients” og holder fast ved tallet 3 000 til tross for at pasienter med metastaser i levra nå inngår i studieoppsettet.
Men la gå, er 40 klinikker i Europa og USA godt plassert med hensyn til “terapøytisk nedslagsfelt”, vil en skarve prosent ekstra gjøre at interimsavlesningen kommer langt tidligere.
Det vil avgjort representere en oppside.