Kan jo være greit å forsøke å krisemaksimere dersom man håper på å kunne gå på billigsalg i morgen…?
Morsomt å sammenligne bobla Nano (som den var på det tidspunktet) og PCIB. Som om dette er samme situasjon. Dahle så at kursen hadde nådd toppen og solgte masse aksjer han allerede hadde. Nesten komisk at kursen skal gruses på bakgrunn av ca 6000 aksjer som ikke ble beholdt.
Er dette en positiv nyhet? Selvfølgelig ikke, men det er langt fra noen krise. Kursen går nok ned noen prosenter (tviler på det store nedsalget), men den er jo gruset allerede, 22, 25 eller 28 kroner er ikke salgbart uansett.
Selvfølgelig krise for dem som sitter med belåning som må innløses, men det er valg man har tatt og må leve med.
Jepp. Jeg synes også det legges altfor stor vekt på innside kjøp og salg i Norge.
Om du ser i forhold til dagens melding, så økte Gaël sin beholdning med 5700 aksjer, mens Olivercrona gikk i 0 ettersom han solgt alt han kjøpte fra opsjonene. Er nok derfor han slipper unna
Faktisk ganske irriternde hvordan Olivecrona gjør dette, at han velger penger i stedet for aksjer.
Vanlig prosedyre i PCIB har stort sett i «alle år» vært å beholde aksjer for differansen mellom salgspris og opsjonspris, i alle fall for hoved-delen av ledelsen.
Selv når opsjonsprisen var 6 kroner for noen år siden og aksjekursen 6 kroner «og noe», så valgte PW og co å bruke mellomlegget dvs «og noe» til å kjøpe aksjer for. Som den gang var et sørgelig lite antall.
I etterpåklokskapens lys har jo det vist seg som en dårlig beslutning.
Ser i alle fall ut som var CBO har lært litt da, det er ikke så mange år siden han bare beholdt pengene han også.
Betyr trolig niks og nada for hvordan det går med fremdrift og resultater i PCIB, men dette er tonedøvt av Olivecrona.
Tipper at han får litt pes for dette og velger anderledes ved neste korsvei.
Mulig jeg gjør det ja, har lenge vurdert inngang i pcib (sitter kun i trvx av biotek nå), så dette kan jo være en gylden anledning.
I det hele tatt er jeg stadig forundret over hvordan bransjefolk posisjonerer seg, og deres aksjebeholdninger i biotek.
Har jobbet i norsk biotek i godt og vel 20 år og kjenner til de fleste navnene, fra folk på gulvet og opp til toppsjefer.
Jeg har også trålet gjennom aksjonærlister, i både NANO, PCIB og PHO, og det er svært få som eier aksjer i nevnte selskaper, og av de få som eier er det bortimot ingen som eier noen poster av betydning. Til tross for at svært mange både kjenner til, snakker om og er veldig imponert over Algeta-historien.
Et ikke så rent lite paradoks rett og slett.
Du er inne på en vesentlig forklaring her. Derfor jeg også trakk frem tilsvarende salg i høst hos PHO. Det betyr uansett at man ikke bør overtolke betydningen av et slikt salg.
Les hva jeg skrev lengre opp på tråden:
"Nå skal vi også ta med oss at CMO Hans Olivecrona for knappe halvannet år siden kom fra det svenske farmaselskapet SOBI AS. På det tidspunktet hadde dette selskapet en børsverdi på 36 mrd. NOK (i dag 59 mrd.)
Tror noen her på forumet at han tok overgang til PCIB på grunn av lønna?"
Man får vel trøste seg med at det heller ikke gir noen garantier for gull og grønne skoger at ledelsen både gir uttrykk for sterk tro på selskapets fremtid og sitter med aksjer i hytt og pine. Her er NAS et ferskt eksempel. For min egen del har jeg økt antall aksjer med 150% den senere tid, og har ikke nødvendigvis satt sluttstrek.
Jeg tror absolutt ikke at penger har spilt noen som helst rolle for Olivecrona når han ble ansatt i PCIB. Men her kan det nesten virke som han gjør et poeng av det. Jeg har i og for seg ingen grunn til å tro at han er akkurat sånn, men jeg hadde selv en eldre slektning som var lege ved offentlig sykehus og med en innstilling som, ja, penger var noe man nærmest ikke burde tenke på, helst holde på så lang avstand som mulig. Men så holdt han seg også til ansettelse ved offentlige sykehus da og gjorde også mye gratisarbeid. Er en ansatt i et privat selskap, ja så bør man vel også tenke på hvordan det å bare dumpe opsjoner på denne måten reflekterer tilbake på selskapet man er ansatt i.
“Skulle det såkalte markedet i morra kjøre kursen ned enda ei krone eller to, vurderer jeg å knuse den siste, “hellige” sparegrisen.”
Skulle tro du hadde mer enn nok aksjer i denne ene “hesten”? Regner med at heller ikke du har noen krystallkule, så det du her sier er nok mer ment for å berolige andre, og kanskje også deg selv?
Like mye som markedet tok styreleder Bøhn sitt ordinære og solide aksjekjøp og dagens beholdning med PCIB aksjer med et skuldertrekk vil markedet sannsynligvis ta Olivecrona sitt opsjonssalg med et skuldertrekk.
Langt viktigere at PCIB har fått en ressurs som Olivecrona, se hva SOBI har blitt, økt mcap mangegangeren. Han har levert fantastisk for SOBI med produkter og samarbeid og vil hjelpe PCIB til å treffe stang inn når det gjelder💪
Resultater trumfer alt🤩
Hadde en gang en diskusjon med PW, og han sa at han kunne ikke binde sitt familie kapital slik vi som privat investor gjorde. Han kan ikke trade med sitt eget. Han tok PHO leder Kjetil som eksempel at Kjetil fikk mye kritikk da han holdte på slik.
Alle in PCIB får mange opsjoner, kanskje for mange (??) som bonus, hvorfor skal de ha / ta risiko.
De som hadde aksjer tegnet på 30 eller relaterte til gjorde det i emisjonen.
Sur at de ikke dekker alt. Men er vel enig i at vi behøver ikke å skjønne det. På kurs 60 solgte PW , Ronny, eller styreledere Hans ingen av sine aksjer. Når jeg vet t jeg får som bonus 50000 nye opsjoner i nær frem tid med oppnådd lansering Pivot II , hadde jeg også solgt min del av kake idag.
Ha en fin aften. Det ordner seg.
Som det ble skrevet lenger opp: Om han vet at noe negativt vil skje (innside info), så har han vel ikke lov til å selge aksjer? Eller? Så at han selger aksjer er vel på så måte betryggende?
En listen påstand: vi skal opp i morgen
Ut over det har jeg to udsagn omkring pcib.
På hele det kliniske området er de: second to none. De har gjort alt riktig med fimaChem, de har gjort alt riktig med fimaVacc og de har i mangel av økonomi gjort alt riktig med fimaNac.
Der hvor de har en udfordring er på det kommercielle. Her virker de ok, men det kan optimeres, og så er det vedr. Finans/aktiemarked. Her har de noe å lære. Både vedr kommunikation og forståelse. Men ingen er perfekte og livet er heldigvis en lang læreproces.
Ha en fin dag i morgen
Det var vel ikke så lenge siden at CBOen vår begynte å beholde mellomlegget i aksjer og ikke i penger.
Og jeg tipper Olivecrona, som dessverre mange andre som jobber i bransjen er alt for lite opptatt av å tjene penger.
Så kan man jo i etterpåklokskapens lys lure på både hvorfor ingen i PCIB ledelsen lastet inn tungt med aksjer da kursen stod i 4-5 kroner, eller noe helt annet, hvorfor CEO i Targovax gjorde et direkte kjøp av aksjer i TRVX på 12 kroner for litt over et halvt år siden.
Dette er jo litt iditisk av CMO. Han vet hvordan dette virker i markedet, selv om han har aldri så gode grunner. Det er nesten så jeg mistenker et samarbeid med en proff investor her som vil ha billlige aksjer (men bare nesten…). Men jeg har også tro på caset, og har vanskelig for å se at dette betyr noe i det lange løp. Men ledelsen bør ha en klar policy på innløsning for alle ansatte (insiders), så lenge de har opsjonsprogrammer som del av lønna.
Vel, nedsiden til PCIB begynner å bli svært liten etter min mening. Interessant at du mener den skal opp i morgen FiloD(??)
Jeg synes det er helt greit om han har mer peiling på det faglige enn på aksjespekulasjon!
Tipper at han ikke har hatt peiling i det hele tatt på hvordan hans salg i dag skulle bli tolket og vurdert som forløper til ragnarok av en del av de øvrige aksjonærer.
Tipper Olivecrona trengte litt penger, og så seg nødt til å selge nå før aksjene fyker i været.
Hadde han ikke solgt nå, så hadde han blitt buret inne bare på mistanke når noe tar av sååå mye rett før et innsidesalg.
Det er min konspirasjonsteori